שבוע קריטי בתולדות S&P

נקודת ההכרעה בזהב לפנינו, וקובעי מדיניות יתחשבו בה יותר מכפי שיודו בכך

נתחיל מייד בגרף שבועי של הזהב :

משה שלום זהב
 משה שלום זהב

הסיבה להבאת גרף זה נעוצה בעובדה שהוא עומד לפני הכרעה טכנית חשובה.

קוראיי הקבועים זוכרים אולי שבעבר תיארתי את המהלך היורד, מאז השיא סביב 1920, כתיקון טכני של המגמה שהחלה בסוף 2008. מגמה זו, אשר ניתן לזהות בה חמישה גלים עולים יפים (בכחול) הסתיימה ב"שלב פיזור" קלאסי (החלק הכמעט אנכי בסיום).

פיזור כזה מצביע על סיום מגמה ארוכה, וחשובה, ולא על סיום תנועת מחיר בטווח הקצר, או הבינוני, ולכן הסקתי שמחיר הזהב יעשה תיקון נוגד מגמה, העומד בסטנדרטים המינימאליים של תיקון טכני קלאסי - דהיינו כזה שבין שליש ושני שליש מן החלק התואם למגמה שקדם לו.

בתחילה ראינו אמנם שלושה גלים יפים, וברורים, אשר הביאו את הזהב פעמיים לאזור 1500. העניין הוא שאזור זה אינו מהווה אזור תמיכה היסטורי חשוב, הוא אפילו לא אזור לתיקון Fibonacci משמעותי. לעומת זאת, שילוב בין שני אלמנטים טכניים אלו, יביא לסביבות 1450 (38.2% תיקון) ו-1300 (50% תיקון), המסומנים במלבנים סגולים.

וכך, כאשר הזהב החל לעלות שוב, שאלתי את עצמי את השאלה: זהו? נגמר התיקון הגדול?

זה המקום להזכיר שמערך נוגד מגמה יכול להיבנות משלישית תיקון אחת (ABC), תהא זו Zigzag, Flat, או חמישיית Triangle. אולם, על פי תורת גלי אליוט, השוק יכול בהחלט לבנות גם כפולות, או משולשות, של כאלה, ואף קומבינציות שלהן.

לכן גדול הקושי לנתח בזמן אמת מערך נוגד-מגמה, לעומת הקלות היחסית לזהות מגמה בזמן אמת. ציירתי עבורכם תצורה סכמתית של זיגזג כפול בחלק התחתון של גרף. במקרה של כפולה, הגל המפריד בין שני השלישיות ייקרא X, וכרגע נראה שזה מה שאנו יכולים לנתח כמצב סביר בזהב.

והנה נקודת ההכרעה: אם התיקון הטכני הגדול של העלייה מאז 2008 אמור להגיע ל-1450 או ל-1300, הוא קודם צריך לחזור לתוך התעלה היורדת, אשר שלטה בתנועה בזמן ביצוע השלישייה הראשונה. (1 סגול).

אם חזרה זו לא תקרה, נסיק שהתיקון נגמר ב-1500, ולפנינו חידוש המגמה. אני עדיין סבור שהזהב אכן יגיע יותר נמוך, ושהרמות שציינתי (1450-1300) מהוות מגנטים לא קטנים, לפני שהתיקון הטכני הגדול יסתיים.

התנהגות ה-MACD (מסומן ב-2 סגול) מחזקת מאוד השערה זו, כי ניתן לראות בה התייצבות ברמה מאוד נמוכה של האינדיקאטור, כשקווי ההיסטוגרמה הירוקים, הולכים ונחלשים, ומאיימים להפוך לשליליים בקרוב.

כמה מילים על הזהב, אך הפעם ממבט מוניטארי ולא טכני:

למרות דעתי המיידית בדבר הגעתו לרמות תיקון נמוכות יותר, אני סבור שהוא הנכס העיקרי שעלינו לשים לב אליו במסגרת המשבר הכלכלי המתגלגל. הוא הנכס היחיד המוגדר כשומר ערך ההון של הטווח הארוך ביותר, וזאת אלפי שנים.

ההוכחה לכך נמצאת בכך שהבנקים המרכזיים קונים אותו, והיותו עוגן למטבעות לאורך ההיסטוריה. על פי דעתם של גדולים, וטובים, הוא יהיה הנכס שאליו יעגנו את המערכת המונטראית הגלובלית החדשה, כאשר הקיימת תקרוס תחת לחץ ההשחתה שקובעים המדיניות נוקטים בה יום יום בארה"ב, באירופה, בסין, בבריטניה, ביפן, והרשימה עוד ארוכה.

הזהב אינו מתכלה, הפקתו קבועה, פחות או יותר, וממנו מייצרים (עם המתכת כסף) מטבעות עוברות לסוחר. ועוד דבר: כאשר ביום הכרזת ה-LTRO השני (ההרחבה הכמותית האירופית שהיקפה היה 529 מיליארד יורו) הצליחו להוריד מערכו, ביום אחד, בכ-100 דולר (יותר מ4%), בטענה שבן ברננקי אמר משהו, זהו הסימן הטוב ביותר לחשיבות שיש לזהב אצל קובעי המדיניות. הם לא היו משקיעים מאמץ כזה על נכס בעל "משמעות אפסית", כטענתם הרשמית.

ועכשיו לעדכון השבועי עבור מדד S&P500:

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

אני תופס את השבוע שחלף, כאחד החשובים ביותר בחייו הטכניים של מדד זה.

מאז אוקטובר 2011, אנו עוקבים יחד אחר מה שקראתי בזמנו "ראלי סוף השנה", כאשר זה התרחב עד עכשיו, דהיינו עד תחילת מרץ 2012. בשלב הראשון, אשר החל ב-4 לאוקטובר 2011, התבצעה עלייה דרמטית, ללא תיקון משמעותי.

בשלב השני ראינו חזרה מהירה של רוב העלייה הקודמת, ובשלב השלישי, והיפה מכולם בעיני, חזינו בהיווצרות, ובהתמדת קיומה, של היתד הגדולה.

יתד מתכנסת זו, אשר החלה את דרכה בסוף נובמבר 2011, נשברה רשמית בשבוע שעבר. (1 סגול)

יכולנו לראות סימני חולשה מקדימים לשבירה זו בהקטנה המתמדת של כמויות הכסף לתוך המדד (2 סגול), ובשינוי צבע קווי ההיסטוגרמה המועטים באינדיקאטור המומנטום, אבל כל אלו אינם אומרים דבר, עד שלא רואים אירוע במחיר.

האירוע קרה, כאשר המדד חצה את קו המגמה, המהווה את הגבול התחתון של היתד, ומייד הלך ובדק, בינתיים ללא המשך מטה, את רמת התמיכה הקרובה ביותר אשר נמצאה ב-1330.

עכשיו על המדד לומר את דברו, וזאת במסגרת החדשה - מחוץ ל"חממת היתד". אם השבירה אכן אמיתית, יעדיה הם בסיס התבנית. סימנתי עבורכם שני אזורי מחיר, אשר מנתחים שונים רואים כבסיס כזה (4 סגול), כאשר האופטימיים מדברים על 1200 כמינימום.

אבל בדרך לשם על המדד לעבור אינסוף מבחנים קשים:

• שבירת כל רמות התמיכה מכאן ועד לשם (1330, 1290, ו-1250)

• חציית הממוצעים הנעים 50 ו-200, אשר חצייתם מעלה עשתה כל כך הרבה רעש,

• ולייצר במסגרת כל התנועה הזו, שיאים ושפלים יורדים ברורים.

אם לעומת זאת, המדד יעלה מעל השיא האחרון, סביב 1371, בסגירה שבועי, הוא יאותת לנו שמה שראינו הייתה בעצם שבירת שווא. למעשה הוא בכך יבטל את תסריט השלילי של הטווח הבינוני. מאז השבירה של גבול היתד, ועד עכשיו, אין סימן לכך, ולכן התסריט השלילי הוא עדיין בעל הסיכוי הגבוה ביותר.

כאשר התמונה תתבהר קצת יותר, ונתרחק במדד מן האזור שיכול להתפרש לכאן או לכאן, אעדכן את מפת המשבר ואפרסמה כאן.

לסיכום:

בשבוע שעבר נחצה הגבול התחתון של היתד, ובכך החל ניתן האות להתחלת תהליך שלילי. נאמין בירידות כל עוד המדד לא יעלה שוב מעל השיא האחרון, דהיינו מעל השיא של מאי השנה, וזאת במסגרת של סגירה שבועית.

משה שלום ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות. ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.