פארקר: "האינטרנט הוא יותר מגידול חוות חקלאיות"

פארקר, ממייסדי פייסבוק, בפאנל משותף עם אל גור בכנס SXSW: "אנחנו נמצאים בתחילתה של תקופה חדשה" ■ סגן נשיא ארה"ב לשעבר: "תאגידי נפט, גז טבעי משפיעים בצורה מוחלטת על מה שאתם רואים בטלוויזיה"

שון פארקר ואל גור על במה אחת, עם סכין אינטרנטית משותפת בין השיניים, הם בבחינת שיא ראוי לכל אירוע, גם לכנס מפלצתי בגודלו דוגמת SXSW. פארקר - מיליארד בן 30 ומשהו, ממייסדי פייסבוק, רוקסטאר של הגיקים באשר הם - לא היה יכול לבקש לעצמו שותף מתאים יותר לגלגול החדש בחייו העסקיים מאשר גור, סגן נשיא ארה"ב לשעבר, אקטיביסט למען איכות הסביבה ואחד המבקרים החריפים ביותר כיום של התרבות השלטונית האמריקנית.

השניים, אם להשתמש בפראפרזה מ"האחים בלוז", עלו לבמה עם "משימה מאלוהים": להבהיר לנו, 6,000 הצופים שנדחסו לכבודם באולם האירועים המרכזי של הכנס, כי הפוליטיקה בארה"ב הושחתה לגמרי עקב טלוויזיה מסחרית שנשלטת בידי בעלי הון ואינטרסים; וישנה דרך אחת לשנות זאת - באמצעות האינטרנט.

"האזרח האמריקני צופה בממוצע חמש שעות ביום בטלוויזיה", אמר גור. "כלומר, זו עדיין המדיה השלטת במדינה והיא עדיין חד-סטרית. לטלוויזיה יש שומרי סף ואתה לא יכול להיכנס לשם סתם, אתה צריך הרבה מאוד כסף ולכן הכול נשלט שם על ידי תאגידי נפט, גז טבעי ופחם. הם משפיעים בצורה מוחלטת על מה שאתם רואים.

"במהלך השנים, תפקיד הכסף בבחירות לנשיאות בארה"ב רק עלה ועלה - ובמקביל, איכות הדיון הפוליטי שלנו ירדה וירדה. סנטורים בארה"ב מבלים כיום לפחות מחצית מהיום שלהם בתחנונים לכסף. למה? כי האמריקנים רואים יותר ויותר טלוויזיה ומספיקה פרסומת אחת בסופרבול כדי לגרום לבחירת פוליטיקאי מקומי שאיש לא שמע עליו לפני כן ושלא נשא אפילו נאום אחד. הפוליטיקאים שלנו יורדים כיום על ברכיהם בפני תאגידים מסחריים בשביל 5 מיליון דולר".

פארקר, המעורב כיום במיזם בשם Votizen שמטרתו לתת לגופים פוליטיים כלים לצבירת עוצמה ומצביעים דרך האינטרנט, הסכים לדברי גור - ואף הקצין את המסר: "אנחנו נמצאים בתחילתה של תקופה חדשה, של מדיה חדשה, שתשנה את המצב הקיים של שליטת התאגידים במדיה. האינטרנט, בזכות המדיה החברתית, הוא כבר הרבה יותר מגידול חוות חקלאיות ומגוון כלים לבזבוז זמן. עם זאת, חשוב שנבין שכבר לא מספיק לעשות לייק או להגיב לנוטיפיקשן בפייסבוק. בשלב הבא של המהפכה, אנשים יצטרכו להיות יותר מעורבים, גם ברמה של פתיחת הארנק.

"הפוליטיקאים רוצים עוד ועוד כסף כי הם חייבים לממן זמן טלוויזיה וזה יקר מאוד, אבל אם יהיו להם כלים חזקים לגיוס מצביעים כמעט בחינם דרך האינטרנט, הבעיה של שליטת התאגידים אולי לא תיפתר, אבל תפחת מאוד. אני יודע שיש כאן בקהל הרבה מאוד האקרים חכמים בצורה בלתי רגילה, ואני אומר לכם: אנחנו חייבים לאחד ראשים ולחשוב את איך אנחנו משנים את המערכת, לפני שהאנשים בעלי המחשבה האיטית בממשל ובפוליטיקה ירגישו מה קורה".