מודיעין ואדירה: פוטנציאל ל-128 מ' חביות נפט ב'גבריאלה'

מדובר במאגר נפט שיכול לספק את התצרוכת של ישראל למשך כשנה וחצי ■ הערכה: הנפט יתחיל לזרום תוך פרק זמן של בין שנתיים וחצי לחמש שנים

"בנסיעה הראשונה שלי לישראל שאלה אותי הפקידה במחלקת ההגירה לאיזו מטרה אני מגיע לישראל. עניתי לה שאני בא לחפש נפט וגז, והיא צחקה ואמרה שאין נפט וגז בישראל". את הדברים הללו אמר ג'פרי וולטר, המנכ"ל החדש של חברת אדירה אנרגיה, במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם ראשי שותפות מודיעין .

החברה ושותפות חיפושי הנפט הציגו את דוח המשאבים של רישיון "גבריאלה" שבו הן מחזיקות, כאשר על פי דוח של חברת NSAI ישנו בשטח הרישיון נפט שעשוי לספק את התצרוכת של ישראל למשך שנה וחצי. בתגובה להודעה זינקה היום שותפות מודיעין, המחזיקה ב-70% מהרישיון, ב-16.2%.

רישיון "גבריאלה" ממוקם כ-24 ק"מ מצפון מערב לתל אביב, והוא משתרע על שטח כולל של 390 קמ"ר. המים בשטח הרישיון רדודים יחסית, ועומקם נע בין 100 מטר בצדו המזרחי ל-425 מטר בצדו הדרום-מערבי. שותפות מודיעין שבשליטת צחי סולטן ואי.די.בי פיתוח מחזיקה כאמור ב-70% מהזכויות ברישיון, ואילו חברת BrownStone ואדירה אנרגיה מחזיקות ב-15% מהזכויות כל אחת. לאדירה ישנה אופציה לרכוש 15% נוספים מזכויותיה של מודיעין ברישיון במחיר עלות, נוסף לתמלוגי על ברישיון.

על פי דוח המשאבים המותנים, האומדן המיטבי ביותר (P50) לכמות הנפט שקיימת ב"גבריאלה" עומד על 110 מיליון חביות נפט, כאשר האומדן נע בין 30 ל-264 מיליון חביות נפט ברישיון. נוסף לכך, על פי גיאולוג מודיעין חיים ברעם, ישנו גז טבעי אשר מומס בתוך הנפט, ויכול להיות מופרד ממנו בתהליך ההפקה, בהיקף של כ-0.8 TCF.

המשאבים ברישיון "גבריאלה" מותנים ((Contingent, שכן לפני כשני עשורים נערך במקום קידוח "ים-יפו 1" על-ידי שותפות ישראמקו, שבו זרם נפט בקצב של 500 חביות ליום. "השורה התחתונה היא שיש נפט, והמשמעות באות C היא שזה ודאי, ולא בהסתברות", אמר סולטן במהלך מסיבת העיתונאים.

רון מאור, מנכ"ל מודיעין, העריך כי במקרה הכי מוקדם הנפט יזרום בתוך שנתיים וחצי, ובמקרה המאוחר בעוד חמש שנים.

נוסף למשאבים המותנים, באזור הרישיון קיימים משאבים פרוספקטיביים. בהסתברות של 24% ישנן בשטח הרישיון 17.4 מיליון חביות נפט נוספות, ובהסתברות של 15% יש בשטח הרישיון גז נוסף בכמות של 0.64 TCF.

אומדנים ברישיון "יצחק"

בתוך כך הציגה אדירה את תוצאות הסקר הסיסמי שנערך ברישיון יצחק, שבו היא מחזיקה ב-60% מהזכויות. רישיון יצחק ממוקם כ-12 ק"מ מהחוף בין חדרה לנתניה, והנו בשטח כולל של כ-128 ק"מ. למעשה, הרישיון הנו החלק הצפוני של מבנה בעל תנאים גיאולוגיים דומים, הנמשך ב"גבריאלה" במרכז ומסתיים ברישיון "שמן" בדרום.

על פי דוח המשאבים שערכה NSAI ברישיון "יצחק", האומדן הטוב ביותר לכמות הנפט ברישיון עומדת על כ-79 מיליון חביות, בהסתברות של 24%-40%, וזאת נוסף לכמות קטנה של גז טבעי.

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, התייחס היום להשפעה של הממצאים ב"גבריאלה" על משקיעי מודיעין, ואמר כי "רישיון 'גבריאלה' הפך היום תואם לרישיון 'שמן', שכן מדובר ברישיונות צמודים, שכבות דומות והיקף פוטנציאל מותנה דומה. אם מניחים שהמשקיעים לא תמחרו קודם את הפוטנציאל ב'גבריאלה', וכעת הוא יוערך לפי התמחור של רישיון 'שמן', הדבר עשוי להקנות למודיעין אפסייד של עשרות אחוזים".

עוד הוסיף זר לגבי הממצאים, כי "ראוי לציין שמדובר באומדן שעלול להשתנות באופן משמעותי לאחר קידוח, שכן עדיין נותרה שאלה פתוחה לגבי היקף הנפט בר-ההפקה".