אחרי יוון: האיחוד האירופי מפנה את מאמציו לטיפול בספרד

שרי האוצר של האיחוד האירופי יפגשו היום בבריסל על מנת לדון במצב הכלכלי של ספרד ■ אתמול ביקשו השרים מהממשלה הספרדית להוריד את הגירעון ל-5.3% מהתמ"ג

שרי האוצר של האיחוד האירופי ימשיכו היום (ג'), באופן חריג, את פגישתם השבועית שהחלה אתמול ובמהלך אושרה סופית חבילת החילוץ השנייה ליוון בהיקף של 130 מיליארד אירו. הסיבה לפגישה החריגה היום הינה הכלכלה הספרדית, שהינה הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו, שתרכז מעתה את מרבית תשומת הלב מצד המשקיעים כמו גם מצד שרי האוצר של האיחוד האירופי.

כבר עכשיו נראה שהיחסים בין הממשלה הספרדית לאיחוד האירופי צפויים לעלות על מסלול של התנגשות לאחר ששרי האוצר דרשו אתמול מספרד לבצע צעדים להורדת הגירעון של המדינה ל-5.3% מהתוצר המקומי הגולמי כבר בשנה הנוכחית.

ראש הממשלה הספרדי מריאנו ראחוי לעג ליעד הגירעון שהציבו שרי האוצר של האיחוד האירופי לאחרונה שעמד על 4.4% מהתמ"ג. מריאנו הודיע שמבחינת הממשלה, היעד הוא 5.8%, מכיוון שכל יעד מתחת ליעד הזה יוביל לפגיעה קשה במאמצי הצמיחה של המדינה. בנסיון להגיע לפשרה בעניין הציעו שרי האוצר אתמול, כאמור, יעד של 5.3%.

"העידכון ליעד הגירעון צריך להתבצע באמצעות תוכניות נוספות מצד הממשלה הספרדית שתוביל להפחתה הנוספת של 0.5% מהגירעון", נכתב בהודעה של שרי האוצר של האיחוד האירופי שפרסמו אתמול. "התוכניות צריכות להיות מעבר לתוכניות שכבר אישרה הממשלה הספרדית. בנוסף, על הממשלה לאמץ מדיניות תקציבית הדוקה יותר יחד עם משמעת קשוחה יותר. אנחנו מברכים על מוכנות הממשלה הספרדית לשקול את העניין".

בעניין יוון, שרי האוצר אישרו, כאמור, אתמול את חבילת הסיוע השנייה ליוון בהיקף של 130 מיליארד אירו. על פי המתווה שאושר המדינה תקבל את הסיוע בחלקים, כשהחלק הראשון בהיקף של 5.9 מיליארד אירו יתקבל כבר בחודש הנוכחי ונועד בעיקר לכסות את עלויות עסקת החלפת האג"ח עם המגזר הפרטי.

בחודש הבא תקבל יוון חלק נוסף בחבילה בהיקף של 3.3 מיליארד אירו ובחודש מאי תקבל המדינה 5.3 מיליארד אירו.