בקרוב עוד התייקרות במחיר החשמל: "המשק במצב חריג"

יו"ר רשות החשמל, עו"ד אורית פרקש-הכהן, בוועדת הכלכלה: העלאת המחיר הקרובה ב-6.6% מגלמת את הפסקת אספקת הגז המצרי אבל לא את העלייה במחירי הדלקים ■ "בשנה הבאה צפויה עוד עלייה בתעריף של 3%"

אם לא די בחשבונות החשמל המנופחים שקיבלו בחורף הנוכחי רבים מהאזרחים בישראל, אז בקרוב תחול עלייה נוספת במחיר החשמל. יו"ר רשות החשמל, עו"ד אורית פרקש-הכהן, אמרה היום בדיון שקיימה ועדת הכלכלה של הכנסת על התייקרות תעריפי החשמל, כי העלאת המחיר הקרובה שצפויה לעמוד על 6.6% מגלמת את הפסקת אספקת הגז המצרי אבל לא מגלמת את העלייה במחירי הדלקים.

לדבריה, בשנה הבאה צפויה עוד עלייה בתעריף של 3%. לדבריה, "חברת החשמל ומשק החשמל נמצאים במצב חריג בגלל הפסקת אספקת הגז ממצרים והידלדלות מאגר ים תטיס, החברה נמצאת בבעיה של רכישת דלקים שיקרים פי 5 מהמתוכנן".

פרקש טענה כי אמנם מאוגוסט האחרון עלה התעריף בשתי פעימות ב-15% אולם לדבריה מחיר החשמל זול מהמחיר ב-2008. היא התייחסה לנושא החשבונות הגבוהים שנשלחו לאחרונה ואמרה כי "עברנו חודשיים עם צריכת חשמל מוגברת בגלל מזג האוויר והחשבונות מבטאים זאת". עו"ד פרקש ציינה כי הרשות תאפשר 12 הסדרים שונים לייצר תמריצים להפחתת צריכה בשעות השיא. לדבריה, יש הסדרים שהם חובה לצרכנים שצורכים מעל 40 אלף קווט"ש בשנה - שיכולים להפחית את שיא הביקוש בעד 0.6% מהצריכה.

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, הודה כי לחברה יש בעיות פיננסיות קשות. "בחלק מימי קיץ 2012 נגיע לאפס רזרבה כשאנחנו צריכים במצב נורמלי 15%-20% רזרבה. הציבור ירגיש במחסור אבל התשתיות הקריטיות לא ייפגעו". לדבריו, גם בקיץ 2013 יהיה מחסור והמשבר צפוי להיות מאחורינו ב-2014-2015. רון טל ציין כי ב-2010 עלויות הדלקים עמדו על 9.5 מיליארד שקל כאשר התכנון היה ירידה בעלויות, אך במציאות ב-2011 העלויות עלו ל-14 מיליארד שקל וב-2012 צפויות להגיע ל-23-25 מיליארד שקל.

"אם זו הייתה חברה פרטית או שמחירי החשמל היו עולים או שהחברה לא הייתה מספקת חשמל - והסיבה היחידה שיש חשמל בישראל היא שאנחנו לא חברה פרטית", אמר רון טל. הוא ציין כי העלייה בתעריפים מ-2009 מסתכמת בסך הכל ב-1.2 אגורות לקווט"ש. לדבריו, הבנק העולמי קבע כי כדי לייצב את חברת החשמל צריך להעלות את בסיס התעריף ב-16%, להזרים כמיליארד שקל לחברה והורדת עלויות והתייעלות של 20%-25%.

רון טל הוסיף כי הוא מקווה שהשנה יושלמו עקרונות הרפורמה. "עד סוף 2012 קבענו יעד שבחברת החשמל יהיו פחות 400 עובדים קבועים וההתייעלות הכוללת תהייה של בין 1,500 ל-2,000 איש על בסיס שינוי ארגוני ולא בהכרח פיטורים", אמר. "הרפורמה עולה כסף וכדי שהיא תקרה צריך להעלות את התעריף. העלייה הנוכחית היא בגלל הדלקים והדבר הנכון לעשות הוא למתן את הירידות בהמשך כשעלויות הדלקים יפחתו".

גם הוא התייחס לנושא החשבונות האחרונים ואמר כי הייתה עלייה של 25% בצריכה ביחס לחורף אשתקד. "אנשים שילמו יותר כי הם צרכו יותר", אמר. כמו כן הוא מתח ביקורת על העיכוב בהגעת הגז מתמר ואמר כי הוא לא נובע מוועדת ששינסקי אלא מכך שלא אושרה היציאה הצפונית של צינור הגז בחוף דור. "כל הולכת הגז מבוססת על צינור אחד ואם יקרה לו משהו לא נדע מה לעשות, צריך להגיע ל-4 צינורות בשנים הקרובות", אמר.

יו"ר חברת החשמל הוסיף כי לאור הנתונים הוא "קורא לשר האנרגיה ולממשלה לפעול לפי סמכותם ולהכריז על מצב חירום במשק החשמל בקיץ הקרוב, דבר שיאפשר לשר לנקוט בצעדים שלא לפי הרגולציה הקיימת ולהסיר חסמים כדי להקל על השליטה במשבר".