קנדל: מחיר הנפט עלול לזנק ל-200 ד' לחבית ב-3 שנים

יוג'ין קנדל: יעדי הממשלה בסקטור האנרגיה מתמקדים בהקטנת התלות העולמית בנפט, תחרותיות, בטיחות יעילות ואספקה יציבה, תוך מתן דגש מיוחד על עידוד החדשנות והמחקר

"דו"ח של חברת לוידס לניהול סיכונים צופה כי בשנים הקרובות היבוא לאסיה יהיה גדול מהיצוא של המפרץ הפרסי. המשמעות היא הגדלת התלות האסייתית במזרח התיכון (קשר תובלתי ישיר בשל מחירי הובלה נמוכים יותר). בנוסף הדוח צופה המשך גידול חד בביקוש מול עלויות ייצור גדלות - שיביא את מחיר החבית ל-200 דולר כבר באמצע העשור הנוכחי". כך אמר היום (ד') ראש המועצה הלאומית לכלכלה והיועץ הכלכלי לראש הממשלה, פרופ' יוג'ין קנדל, בטקס השקת מיזם האנרגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

במסגרת מיזם זה, האוניברסיטה משקיעה מאמץ רב בקידום מחקר בתחומי האנרגיה המתחדשת, הכולל עידוד שיתופי פעולה לפיתוח ידע יישומי, הידוק הקשר עם התעשייה והצבת האוניברסיטה בחזית המחקר בתחום האנרגיה.

קנדל ציין כי תנודתיות מחיר הנפט משפיעה על ההוצאה הציבורית והפרטית על מחקר ופיתוח של טכנולוגיות אנרגיה וכן על השקעות בתשתיות אלטרנטיביות. הסיכון הרב שנוצר מכך מביא להקצאה לא יעילה של השקעות למשאבי מחקר ופיתוח ותשתיות ייצור רכבים ודלקים.

הוא ציין כי התכנית הממשלתית פועלת ליצירת חדשנות ויצירת פתרונות תעשייתיים או תשתיתיים בערוצי חדשנות ובערוצי יישום הדגמות טכנולוגיות של טכנולוגיות ושל פתרונות (היצע). במקביל התכנית פועלת להגדלת הביקוש העולמי לטכנולוגיות אלו ולהגדלת המודעות והפעילות של מדינות וארגונים בינ-לאומיים בתחומים אלו.

קנדל הציג את התכנית לתחליפי נפט כתכנית מרכזית של הממשלה בתחום האנרגיה ומסר כי התקציב של ממשלת ישראל שהוקצה לתכנית לעשור הקרוב (עד שנת 2020) מסתכם בלמעלה מ-400 מיליון דולר. בין היתר, התכנית מקדמת שיתופי פעולה עם שחקנים גלובליים מובילים בתחום תוך השקעות במרכזי מחקר ופיתוח בישראל ומתן מענקים בתחום.

לדבריו, יעדי הממשלה בסקטור האנרגיה מתמקדים בהקטנת התלות העולמית בנפט, תחרותיות, בטיחות יעילות ואספקה יציבה, תוך מתן דגש מיוחד על עידוד החדשנות והמחקר ופיתוח בתחום זה ובמקביל על מיצוב ישראל כמובילה בתחום.

נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון, פרופ' רבקה כרמי, ציינה כי באוניברסיטה יש פעילויות רבות בתחום. "אנחנו מתייחסים לאנרגיה חלופית במובן הרחב של המילה. יש אצלנו מחקרים פורצי-דרך, אבל לא רק, אלא גם הובלה ארצית בפרויקטים כמו 'קמפוס ירוק'".