JoyTunes: איך להפוך את לימודי המוזיקה לכיף אמיתי

על קו הזינוק: הסטארט-אפ JoyTunes מאפשר לילדים ליהנות מלימודי מוזיקה, כאשר הוא הופך את כלי הנגינה לג'ויסטיק

הורים רבים מנסים לדחוף את ילדיהם לתחום המוזיקה. לא דרך האזנה לשאנסונים או למוזיקה משנות ה-60, אלא בהושבתם מול מורה למוזיקה ופסנתר כנף שחור מעט מאיים. במקרים אחרים זה נגמר בחליל או בגיטרה, אך ברוב המקרים הילדים - לפחות בהתחלה - מתקשים להסתגל.

אבל נראה שגם את לימודי המוזיקה אפשר להפוך לדבר כיפי במיוחד - כך טוענים בחברת הסטארט-אפ הישראלית JoyTunes. הפלטפורמה של החברה מאפשרת להשתמש בחלילית כדי לשחק במשחקים ועל הדרך ללמוד לנגן. הרעיון נולד במוחו של יובל קמינקא, שגייס לצורך הקמת החברה את מדריכו מהצבא, רועי איציקובסקי (סמנכ"ל טכנולוגיות) ואת אחיו, יגאל קמינקא, שהביא לחברה את הטאץ' המוזיקלי לאור ניסיונו כנגן האבוב הראשי של תזמורת רשות השידור, ובעל תואר אקדמי במוזיקה מאוניברסיטה בגרמניה.

"שיחקתי ב-Wii Tennis עם האחיין שלי והוא שלט מעולה במשחק מבלי להבין במחשבים או באנגלית. פתאום אימא שלו נכנסה לחדר ורבה איתו כדי שיעזוב את המשחק וילך להתאמן על נגינה בפסנתר. הוא כמובן לא היה מוכן וניסה לדחות את זה כל הזמן", מספר יובל. "הסתכלתי מהצד והיה ברור לי שמבחינה מוטורית הוא יכול להתמודד עם בעיות, אבל בכלי עצמו הוא לא מוכן לגעת. הבעיה היחידה מבחינתו עם הפסנתר הייתה שהוא לא כיף".

האחים קמינקא ואיציקובסקי הסתכלו על השוק הקיים אבל הפתרונות לא היו מספיק טובים. "מצאנו כל מיני משחקים פשוטים שהופעלו ממקלדת ולא בהפעלה טבעית, דרך כלי הנגינה", מספר יובל. מי שהסיפור מזכיר לו קצת את גיטר הירו, יזכה מיד לתגובה הולמת. "יש שני הבדלים עיקריים: קודם כל, בגיטר הירו אתה מנגן עם גיטרה מפלסטיק ולא עם כלי הנגינה עצמו. בנוסף, גיטר הירו לא בנוי כדי שתוכל ללמוד לנגן מזה, אלא בשביל לייצר כיף ושתרגיש כאילו אתה מנגן. אצלנו, באמת אפשר ללמוד לנגן", אומר איציקובסקי.

בקרוב: כלי נגינה נוסף למבוגרים

היכולת לשלוט במשחק פשוטה: המשתמש צריך לנגן תווים מסוימים לפי השירים וכך לשלוט בדמות הווירטואלית דרך משחקים שונים ועד 200 שלבים. את המשחקים ניתן לשחק דרך המחשב (באמצעות מיקרופון חיצוני) או בלפטופ ובאייפד (שם קיים מיקרופון פנימי).

הרציונל מאחורי המוצר של JoyTunes הוא העובדה שילדים אוהבים לשחק ורוצים לנצח. "עשינו משחק שבו אתה שולט במטוס וצריך לאסוף נקודות, כשהגובה של המטוס נקבע לפי עוצמת הנשיפה בחלילית. במקום השבועיים שלוקח לילד ללמוד איך שולטים בעוצמת הנשיפה, דרך המשחק לומדים זאת בחמש דקות", אומר יובל.

לדבריו, הטכנולוגיה של JoyTunes פונה להורים שרוצים שילדיהם ילמדו לנגן בכיף וגם למורים למוזיקה ולמנהלי קונסרבטוריונים. "מורה אחת סיפרה לנו שהילדים לא היו לוקחים את החלילית הביתה והיו משאירים אותה בבית ספר. מאז שיש את joytunes, הם לוקחים אותה בתדירות הרבה יותר גבוהה". כרגע החברה עובדת רק עם חלילית ולדברי רועי, "בשבועות הקרובים נשיק גרסה לכלי נגינה פופולרי, שפונה לקהל בוגר יותר".

- מה המודל הכלכלי?

"כל מה שיש לנו הוא חינמי אבל המודל העתידי הוא למכור תוכן. ברגע שאתה מייצר מוצר שאנשים אוהבים ונהנים להשתמש בו, אז אפשר להוסיף אינספור שירים ותכנים שאנשים אוהבים ורוצים לדעת איך לנגן".

- מה משמעות השם?

"שילוב של ג'ויסטיק ומנגינות (Tunes). מצד שני, הרעיון הוא להכניס שמחה (Joy) ללימוד הנגינה".

לצפייה בסרטון באתר פליקס

לצפייה בסרטונים הכי נצפים באתר פליקס