עונש חמור מאוד לעבריין מס: 8 שנות מאסר ומיליון שקל קנס

גבריאל רבי כהן הורשע בזיוף חשבוניות פיקטיביות במיליוני שקלים ■ הנאשם הונה לא רק את רשויות המס אלא גם את המערך הפסיכיאטרי כשטען כי הוא חולה נפש

בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר אתמול (ג') 8 שנות מאסר בפועל וקנס בסך מיליון שקל על גבריאל רבי כהן, מנהל פעיל בחברות לפירוק ומסחר סיטונאי בבשר עוף והודו, שהורשע, על-פי הודאתו החלקית, בזיוף חשבוניות פיקטיביות ושימוש בהן בהיקף מיליוני שקלים.

נגד הנאשם הוגשו שני כתבי אישום לבית המשפט השלום בחיפה ולבית המשפט במחוזי בתל-אביב.

מכתב האישום שהוגש לבית המשפט השלום בחיפה עולה כי בין השנים 2002-2004 הוציא רבי כהן, ביחד עם אחרים, 187 חשבוניות מס פיקטיביות בסך 32 מיליון שקל, וכן קיזז חשבוניות פיקטיביות בסך 600,000 שקל.

בתיק השני, שהתנהל במחוזי בתל-אביב, הנאשם, בתפקידו כמנהל ובעל מניות בחברה שעסקה בשחיטה, עיבוד ושיווק סיטונאי של עופות, הורשע, ביחד עם החברה, בביצוע מאות פעולות של מירמה ועבירות מס בשנים 1992-1995.

מכתב האישום, שהוגש על-ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה, עולה כי הנאשם זייף חשבוניות מס בסך 46 מיליון שקל וביצע רישומים כוזבים בספריו ובדוחות למס הכנסה בסך 57 מיליון שקל. על-פי האישום, הרישומים הכוזבים והחשבוניות המזויפות הוליכו שולל את רשויות המס להתיר לו לנכות הוצאות בסך 15 מיליון שקל.

כתב האישום הוגש על-ידי פרקליטות מחוז תל-אביב-מיסוי וכלכלה כבר בשנת 1997, אולם הנאשם התחזה לחולה נפש והצליח להביא לכך שההליכים נגדו יופסקו. בשנת 2004 התגלה כי הנאשם ממשיך בפעילותו העסקית ובשימוש בחשבוניות פיקטיביות, וכתב האישום המקורי הוגש מחדש בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, זאת במקביל להגשת כתב האישום בבית משפט השלום בחיפה.

במסגרת ההליך שנוהל בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הנאשם טען שוב כי הוא חולה נפש. הוא נבדק על-ידי מספר פסיכיאטרים מחוזיים, שקבעו כי הנאשם אינו חולה נפש ומעולם לא היה חולה נפש, אלא התחזה.

הדיונים בתיק נמשכו שנים ארוכות, עקב "סחבת" שננקטה על-ידי הנאשם, לרבות "אי-התייצבות לדיונים, איחור לדיונים, אשפוזים מפוקפקים וטענות-שווא שונות ומשונות", כפי שציין בית המשפט המחוזי בגזר הדין.

בהמשך הורשע הנאשם על-ידי שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, עודד מודריק, בכל עבירות שיוחסו לו. בשלב הטיעונים לעונש ביקש הנאשם להודות בתיק שנוהל בחיפה ולצרף גם אותו, וניתן גזר דינו בגין שני התיקים.

השופט מודריק קבע כי טענת הנאשם לפיה הוא אינו אחראי להתמשכות ההליכים עטופה ב"ציניות והיתממות מעושה", וכי הנאשם הצליח להונות לא רק את רשויות המס אלא גם את המערך הפסיכיאטרי המחוזי בתל-אביב, תוך הסתייעות ברופאים מומחים שנשכרו בידו וסיפקו את רצונו.

עוד נקבע כי רק בשלב מאוחר גילו מומחים מסדר ראשון במעלה מטעם הפסיכיאטר המחוזי בתל-אביב את הלוט מעל התנהלותו המירמתית של הנאשם. קביעותיהם הרפואיות משליכות לאחור על התנהלות הנאשם ומלמדות כי הוא עשה כל שניתן כדי לשבש את ההליך הפלילי.

"לי נראה כי בנסיבות המתוארות... במיוחד נוכח עזות-המצח של הנאשם שהמשיך הרבה והאדיר את פעילות העבריינית גם לאחר שהוגש נגדו כתב אישום, יש מקום לגזר דין מחמיר במידה ניכרת", כתב השופט מודריק.

את התיק בתל-אביב ניהל עו"ד אלעד פנחס מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה); ואת התיק בחיפה ניהלה עו"ד ענבל הוכמן מהמחלקה המשפטית של מכס ומע"מ מחוז צפון.