משרד הבריאות: זינוק בהוצאה על ביטוחי בריאות פרטיים

מחקר פנימי שביצע משרד הבריאות מצביע בהתאם על שיעור רווחיות גבוה מאוד לחברות הביטוח ■ בשנים 2003-2009 עלה חלקם של הביטוחים הפרטיים מתוך ההוצאה הפרטית לבריאות ב-21%, לעומת 7% במדינות OECD

מחקר פנימי שביצע משרד הבריאות מצביע על צמיחה אדירה בהוצאה על ביטוחי הבריאות הפרטיים בישראל ועל שיעור רווחיות גבוה מאוד לחברות הביטוח. לפי ממצאי המחקר, שערכו דניאלה אריאלי, ניר קידר וטוביה חורב, הגידול בהוצאה על ביטוחי בריאות פרטיים בישראל חד הרבה יותר מאשר במדינות OECD.

בשנים 2003-2009 עלה חלקם של הביטוחים הפרטיים מתוך ההוצאה הפרטית לבריאות ב-21%, לעומת 7% במדינות OECD. עוד נמצא כי בשנים 2005-2010 גדלה ההוצאה על ביטוחי הבריאות הפרטיים בכ-80%, לעומת עלייה ממוצעת של 10% בשאר ענפי הביטוח. המחקר עוסק בעיקר בשיעורי הגידול בביטוחי הבריאות ולא בחשיפה הכוללת לביטוח בריאות בישראל.

הכניסה לביטוחי בריאות פרטיים החלה בישראל מאוחר יותר מבמדינות OECD, והחשיפה להם אינה גבוהה באופן חריג ביחס לעולם המפותח. עם זאת, לרוב האוכלוסייה יש ביטוח בריאות משלים של קופות החולים (שב"ן - שירותי בריאות נוספים, מעבר לאלה הניתנים בסל הבריאות), וכך החשיפה לביטוחי בריאות בכלל בישראל היא גבוהה.

לפי המחקר, על כל שקל שמשלם הציבור לחברות הביטוח הפרטיות דרך דמי הביטוח, הן מוציאות על שירותים רפואיים פחות מ-50% (loss ratio, שיעור ההוצאות מהכנסה). השאר משמש למימון המנגנון והמכירות ומניב את הרווח לחברות.

ה-loss ratio בשב"נים של קופות החולים עמד ב-2010 על כ-80% בממוצע (ב-2009 ההוצאות הרפואיות היו כ-82% מהכנסות השב"נים בממוצע). אותם שב"נים כוללים שני רבדים: הרובד הבסיסי, שמספק את עיקר הכיסוי, ורובד עליון. מבדיקת "גלובס" עולה שבעוד שהרובד הבסיסי ("המשלים") הציג ב-2010 loss ratio של 85%, ברובד העליון הוא עמד על 72%.

מאבק עם האוצר

המחקר פורסם בצל מאבקים ממושכים בין ראשי משרד הבריאות לאנשי הפיקוח על הביטוח באוצר. לפני כמה חודשים אמר יואל ליפשיץ, בכיר במשרד, כי "עיקר הבעיה היא כפל הכיסוי. מכירת כיסויים כפולים במודע היא הונאה של המבוטח". היום אמרו במשרד הבריאות: "הגידול ברכש ביטוחי הבריאות הוא הגורם המרכזי לעלייה בהוצאה הפרטית לבריאות בעשור האחרון".

הוצאה לביטוחי בריאות
 הוצאה לביטוחי בריאות