חסך בסקס הוא מנוע כלכלי

שני מנועי הצמיחה העיקריים של הכלכלה הסינית צפויים להיעצר כמעט בו זמנית

לפרופסור שאנג-ג'ין וואי (Shang-Jin Wei) יש תיאוריה מעניינת מדוע כלכלת סין תמשיך לצמוח בעשור הקרוב. בבדיחות הדעת הוא קורה לה "חסך בסקס" (Sex Deprivation), בנימה רצינית יותר הוא מדבר על חוסר איזון מגדרי.

אם התיאוריה הזו הייתה מגיעה מכלכלן בבית השקעות או מפרובינציה נידחת בסין היה ניתן לפתור אותה בבדיחות הדעת אבל שאנג-ג'ין וואי הוא פרופסור באוניברסיטת קולומביה, הוא יועץ לועדת המדיניות הציבורית של האיחוד האירופי ולפני כן עבד בקרן המטבע העולמית ובלא מעט גופים מקצועיים אחרים מהשורה הראשונה.

פרופסור וואי דיבר על מנועי הצמיחה של כלכלת סין בכנס שערך הארגון הישראלי של בוגרי אוניברסיטת קולומביה בחסות בית ההשקעות שאני מנהלת הפיתוח העסקי בו.

הנתונים בבסיס מרשימים מאין כמותם: בשלושים השנים האחרונות סין צומחת מהר יותר ממרבית המדינות בעולם כולל מדינות מתפתחות כגון הודו, ניגריה ותורכיה שלפני שלושים שנה נהנו מנקודת זינוק גבוה יותר מסין ובכל זאת היא עקפה אותן בסיבוב. בכדי לסבר את העין בעשרים השנים האחרונות ההכנסה של משפחה אמריקאית ממוצעת גדלה ב 40% ושל סינית ב 600%.

ההסבר הבסיסי לצמיחה המהירה הוא תופעה המוכרת בשם אפקט "סגירת הפערים" ( Catch-Up effect הקרדיט לתזה זו מגיעה לזוכה פרס נובל בכלכלה רוברט מורטון סלו Robert Merton Solow).

הרעיון הבסיסי אומר שגם בכלכלה פועל חוק הכלים השלובים וכי אמצעי הייצור ינועו למקום שהכי זול לייצר תנועה שתביא לצמיחה עד לרמה של שוויון. זה לא קורה בכל מקום מכיוון שממשלות שונות מציבות מחסומים שונים אבל בסין ברגע שהוסרו המחסומים והמשק נפתח למשקיעים זרים ומקומיים האפקט הזה נכנס לפעולה והביא לשלושים שנות צמיחה. להערכת פורפסור וואי 80% מהצמיחה בסין מוסברת מאפקט הכלים השלובים.

לא הכל ורוד כמובן

ההתפלגות הדמוגרפית אינה תומכת בהמשך הצמיחה לאורך זמן, אינפלציה עשויה להיות בעיה וכמובן ככל שהפער בין ייצור במערב לייצור בסין מצטמצם ושווקים מתעוררים אחרים נפתחים אזי מקומות העבודה ינדדו הלאה ושעור הצמיחה יתמתן.

בנוסף אי אפשר להתעלם מהשחיתות בשלטון המקומי והמרכזי, מהעדר הגנה על פטנטים, מהעובדה שהסינים הפכו ליותר פרו קפיטליסטים ממרבית הדמוקרטיות בעולם המערבי.

סין כיום מדורגת גבוה מארה"ב במדד ג'יני (מדד המודד את מידת השוויון בהתפלגות העושר) 0.47 לעומת 0.41. הסיבות לכך הן בין השאר העובדה שאין בסין איגודי עובדים, מערכת המיסוי תומכת בבעלי הקפיטל וכן הלאה.

אם כל זאת פרופסור וואי מעריך כי בעשור הקרוב סין תמשיך לצמוח בעיקר משתי סיבות:-

  1. ההשקעה בתשתיות שתאפשר מתיחה של אפקט "סגירת הפערים" לפנים היבשת
  2. חוסר האיזון המגדרי=מחסור בנשים=חסך בסקס

השקעה בתשתיות

העובדה שבעשור האחרון סין השקיעה בחיזוק התשתיות יותר מכל מדינה אחרת בעולם מאפשרת למקומות העבודה לנדוד ממחוזות שצמחו והתחזקו, אל פנים היבשת לאזורים שעדיין זול יותר לייצר בהם ולמדינה להמשיך ולצמוח.

חוסר איזון מגדרי

כיום היחס המגדרי בסין בשכבת הגיל של בני 15-25, אלו שנמצאים בתהליך מציאת בני זוג, הוא 115 גברים ל- 100 נשים. המשמעות היא שאחד מכל 9 גברים לא ימצא בת זוג. בהנחה שמרבית הגברים רוצים להתחתן ויותר מכך שמרבית ההורים רוצים שבנם היחיד יתחתן ויהיה להם לפחות נכד אחד ברור להם שהם צריכים לשפר את מצבם הכלכלי בכדי לשפר את סיכוייהם להמשכיות.

זה מגביר את הנטייה לחיסכון של הורים שרוצים נכדים מ- 16% מההכנסה השוטפת שהיה הרמה המקובלת לפני כמה שנים לכ- 32% כיום, זה מגביר את הנכונות להשקיע בחינוך, שיעורים פרטיים ומסגרות לימוד פרטיות, זה מגביר את הנטייה ליזמות היות והנכונות לקחת סיכון גדלה ובבסיס גדלה הנכונות של ההורים לעבוד יותר קשה יותר שעות.

פרופסור וואי בדק ומצא מתאם בין חוסר האיזון המגדרי באזורים שונים של סין ובין חלק ניכר מהפרמטרים הללו כלומר כמה עסקים חדשים נפתחים (כמדד ליזמות), כמה אנשים עוסקים בעבודות המוגדרות מסוכנות כגון מכרות, בניין, חומרים מסוכנים וכו' היקף ההשקעה בנדל"ן של בתי אב והיקף החיסכון.

עוד 5 או 10 שנים חוסר האיזון המגדרי של בני 15-25 הולך להיות חמור יותר מהיום מכיוון שכחוסר האיזון בקבוצת הגיל 5-10 היום מגיע ל-120 גברים על כל 100 נשים ולכן ההשפעה על המשך הצמיחה של סין צפויה להמשיך להתחזק לטווח של 8-10 השנים הקרובות.

בשנה שנתיים האחרונות כנראה שהתופעה מתחילה להתאזן כשההבנה לביקוש שנוצר לנשים מחלחלת ולכן בדור הבא יש הסתברות גבוהה שהתופעה תעלם.

הטוב הרע והלא נודע

הבשורות הטובות עם כן הן שיש סיבות להעריך כי סין תמשיך לצמוח בטווח של 8-10 השנים הקרובות.

החדשות הרעות הן שהדלק משני מנועי הצמיחה העיקריים של הכלכלה הסינית צפוי להיגמר פחות או יותר באותו הזמן, מצב שעשוי להיות משול לחריקת בלמים פתאומית על כביש מהיר ועמוס בתנועה.

האם הממשלה בסין תשכיל לנצל את העשור הקרוב לטפל בבעיות הבסיס של חוסר שוויון, שחיתות, זכויות אדם על מנת למנוע צמיחה חופשית של המדינה והכלכלה? לא נותר אלא לקוות.

אלה אלקלעי היא מנהלת הפיתוח העסקי בבית ההשקעות IBI