המזגזג

פעמיים ירק רן בן שמעון לצלחת ממנה אכל אצל איזי שרצקי וקרית שמונה ■ נקודה למחשבה עבור הבוסים העתידיים של המאמן בת"א או חיפה

אלברט איינשטיין, אדם חכם, אמר פעם ש"אם אדם אף פעם לא ביצע טעות, סימן שהוא בחיים לא ניסה לבצע משהו חדש". הניסוי שנערך במאיץ החלקיקים הענק בשווייץ בשנה שעברה הצליח לסתור חלקים נרחבים מתורת היחסות המפורסמת של איינשטיין. איינשטיין עשה טעויות. אבל לכו תדעו באיזה שלב מפגר היתה נמצאת היום הפיזיקה המודרנית, במידה ואיינשטיין אפילו לא היה טורח לחקור את האנרגיה, המרחב, המסה והזמן של היקום הזה.

לטעות זה אנושי. ההבדל בין גאונים לבין אנשים כמו רן בן שמעון, הוא שגאונים לא חוזרים על אותה טעות פעמיים.

***

לפני כמה שנים הרגיש בן שמעון שההצלחה שלו בקרית שמונה (הוביל את הקבוצה למקום השלישי בעונת 2007/08) מקנה לו את הזכות לירוק לצלחת שממנה אכל, ולחתום במכבי ת"א מאחורי גבו של איזי שרצקי. "אני מעל 40 שנה בעסקים ואף פעם לא עצרתי אדם שרצה להתקדם, אבל יש דרך לעשות דברים", הסביר לי הבעלים הפגוע את מאורעות העונה ההיא. כולם זוכרים איך הסיפור הזה התגלגל לאחר מכן: בן שמעון קיבל סטירה במכבי ת"א אחרי שמונה מחזורים, ואז חזר על ארבע לשרצקי.

עכשיו, בעקבות עונה נוספת של הצלחה (הפעם פנומנלית), בן שמעון בחר שוב לפזול לצדדים. הוא לא למד שעם הרגשות של שרצקי אסור לשחק. שאצל איזי אתה לא נמדד רק בתוצאות שאתה מביא, אלא גם בלויאליות. כלפיו, ובעיקר כלפי מקום העבודה שלך, שהוא הפלטפורמה שבזכותה מישהו בחיפה או בתל-אביב בכלל החליט לספור אותך.

***

בן שמעון ירה לעצמו בשתי הרגליים עם ההחלטה להפגין שוב חוסר נאמנות כלפי קרית שמונה. הרגל הפצועה הראשונה נוגעת לצד הכלכלי. "ישבתי עם רן והצעתי לו חוזה לשלוש שנים", הסביר הבוקר (א') שרצקי לגל"צ את מהות הסכסוך החדש ביניהם. "הצעתי לו שדרוג של 10% בשכר, כולל מענק של 600 אלף דולר אם נעפיל לבתים של ליגת האלופות. במקום לחבק אותי ולהגיד תודה הוא החליט לסרב".

שדרוג של 10% בקרית שמונה היה מבטיח לבן שמעון בעונה הבאה שכר בסיס של יותר מ-1.2 מיליון שקל ברוטו (לפני כל הבונוסים, כשאפילו העפלה לבתים של הליגה האירופית, משימה לא מאוד מורכבת לאלופה הישראלית, ודאי היתה מזכה אותו בצ'ק שמן). אלו מספרים פנטסטיים במונחים של ליגת העל. סכומים שאלישע לוי ואלי גוטמן, שלקחו אליפויות והגיעו בשנתיים האחרונות לצ'מפיונס ליג, אפילו לא דגדגו. וספק גדול אם בן שמעון יצליח להתקרב אליהם בעונה הבאה, בהתחשב במדיניות השכר הנוקשה של יעקב שחר בחיפה בשנים האחרונות, והעובדה שגם מיטש גולדהאר משתדל לקצץ בתקציב המופרע של מכבי.

הרגל הפצועה השנייה של בן שמעון קשורה לתדמיתו האישית. מי שפעמיים בתחילת הקריירה שלו משתין בקשת על המעסיק שלו, לא יוכל לצפות ליחס אישי חם מהבוסים העתידיים שלו בקבוצות הגדולות. בשלב הזה, גולדהאר ושחר כבר יודעים עם איזה טיפוס יש להם עסק. הם ישפטו את בן שמעון רק לפי פרמטרים של תפוקה, ניצחונות, תארים, הישגיות. אם לא ינפק את כל אלו, ההרפתקה החדשה של בן שמעון בקבוצות הגדולות עשויה שוב להסתיים לו אחרי שמונה מחזורים.