עתירה: לבטל זכיית עמותות במכרזים לבניית 196 דירות בעכו

בין השאר טוענים העותרים כי מפרסומי העמותות עולה כי הן משווקות את המגרשים ליהודים מהציבור הדתי בלבד, באופן המפלה את התושבים הערבים בעיר

האגודה לזכויות האזרח, עמותת אליאטר לפיתוח חברתי ותרבותי בעכו והקליניקה המשפטית לזכויות אדם בחברה באוניברסיטת חיפה, עתרו לבית המשפט המחוזי בחיפה בדרישה לבטל את זכייתן של "העמותה לבניית שכונה דתית - עכו" ו"העמותה לפיתוח עכו ובניינה", במכרז של מינהל מקרקעי ישראל לבניית 196 יחידות דיור בשכונת האגרוף בצפון בעכו.

הפנייה לבית המשפט והגשת העתירה המינהלית על-ידי הגופים האמורים נעשתה לאחר שפנו למינהל מקרקעי ישראל ולא קיבלו כל התייחסות או תגובה בנושא - כך נמסר היום (א') מהאגודה לזכויות האזרח.

בין השאר טוענים העותרים כי "מפרסומי העמותות עולה כי הן משווקות את המגרשים ליהודים מהציבור הדתי בלבד. עוד עולה מהפרסומים כי 'העמותה לפיתוח עכו ובניינה' פועלת בשיתוף עם חברת 'באמונה דיור לציבור הדתי לאומי', אשר עוסקת בשיווק דירות ליהודים דתיים בלבד.

"'באמונה' עוסקת גם בהקמת פרויקט מגורים ליהודים דתיים בלב יפו, פרויקט נגדו הגישה בעבר האגודה לזכויות האזרח עתירה בשם תושבי יפו, שהתנגדו לפרויקט המפלה.

"באותו מקרה אישר בית המשפט העליון את הפרויקט בשל כך שהזכויות כבר עברו לרוכשים, אך בעקבות העתירה התחייבה המדינה בפני בית המשפט העליון כי תוסיף לכל מכרזי הבנייה סעיף הקובע כי למינהל מקרקעי ישראל זכות לבטל את הזכייה במכרז אם יתברר כי הזוכה שיווק את הדירות בצורה מפלה. סעיף כזה אכן מופיע במכרז בו זכו העמותות, ועתה מתבקש בית המשפט להורות לרשות מקרקעי ישראל לאכוף אותו".

לדברי עו"ד גיל גן-מור, ראש תחום הזכות לדיור באגודה לזכויות האזרח: "העמותות הפרו את תנאי המכרז ופעלו נגד החוק כאשר שיווקו את הדירות באופן מפלה, על בסיס לאום ודת. מדובר בפגיעה קשה בזכות לשוויון, שאין לה הצדקה בקרקע ציבורית שאמורה לשרת את כלל הציבור המשווע לפתרונות דיור. טוב היה לו רשות מקרקעי ישראל הייתה דואגת לאכוף בעצמה את איסור האפליה ולוודא כי הקרקעות הציבוריות עליהן היא אמונה משווקות באופן שוויוני".

לדברי סמי הוארי, מנהל עמותת אליאטר מעכו, "השיווק המפלה של דירות בשכונה החדשה בעכו הוא רק דוגמה אחת מני רבות לאפליית התושבים הערבים בדיור בעיר. מפנים תושבים ערבים ותיקים מעכו העתיקה ומונעים מהם להתגורר בכבוד בשכונות אחרות; בבניינים רבים בעיר מקיימים 'ועדות קבלה' שלא מאפשרות לערבים לרכוש בהם דירות. זה יוצר תחושה קשה של אפליה, שאנחנו אזרחים סוג ב'".