"פרק הדיור של טרכטנברג ימוטט את ענף הבנייה בישראל"

כך אומר נשיא התאחדות בוני הארץ ניסים בובליל, לאחר שהממשלה אישרה פה אחד את פרק הדיור בדוח טרכטנברג ■ איציק שמולי: "תחושה של עבודה בעיניים"

הממשלה אישרה היום פה אחד את פרק הדיור של דוח טרכטנברג. הפרק שאושר היום כולל שיווק 187 אלף יחידות דיור על פני 5 השנים הקרובות, 60% מתוכן באזורי הביקוש העיקריים - מחוז תל אביב, מרכז וירושלים - 40 אלף מתוכן לדיור בר השגה; עם זאת, לפי נתוני גמר הבנייה בשנתיים האחרונות, ישנו קצב בנייה של 165 אלף דירות ב-5 שנים, כך שפרק הדיור של טרכטנברג מביא עימו בשורה של 22 אלף דירות חדשות בלבד כתוספת על פני 5 שנים, או 4,400 דירות חדשות בשנה.

בעקבות האישור, "גלובס" אסף מגוון תגובות של פעילים בשוק הנדל"ן:

בובליל: "ההצעה תמוטט את ענף הבנייה בישראל"

נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל: "במסגרת פרק הדיור בדוח טרכטנברג תובא הצעה להטלת מס חדש (היטל עיכוב דיור) בשיעור 10% ממחיר מכירת הדירה. הדבר יביא לתוצאות הפוכות מהמטרות של ועדת טרכטנברג, לעלייה במחירי הדיור ולעצירה כמעט מוחלטת של הבנייה. ההצעה עלולה להוביל להתמוטטות ענף הבנייה בישראל. בשבוע שעבר הודה שטייניץ כי הקבלנים מתמודדים עם מחנק אשראי מסוים בנדל"ן. תמוה כי בעוד שהאוצר מודע לקשיי האשראי שעמם מתמודדים הקבלנים, הוא מוסיף שמן למדורה ומבצע צעדים נוספים שרק יקצינו את הבעיה".

שמולי: "תחושה של עבודה בעיניים"

יו"ר התאחדות הסטודנטים וממובילי המחאה, איציק שמולי: "ההמלצות מעוררות תחושה של עבודה בעיניים. טרכטנברג הורה על מתן דיור למשפחות עובדות, והממשלה ממשיכה לתת עדיפות למשפחות ברוכות ילדים. גם בכל הקשור לפרויקטים לשכירות ארוכת טווח אין כל התייחסות למחיר. ההמלצות מרגישות כמו ישראבלוף ונשמעות כמו ישראבלוף. הממשלה מנצלת את חוסר ההבנה של הציבור בנדל"ן ומעבירה את ההמלצות בתהליך ציני שמדגים גם כיצד התקבלו ההחלטות. אנחנו רואים היום כניעה נוספת של הממשלה לקבוצות לחץ".

סילברמן: "התחלה של הישג, אבל חסרים דברים חשובים"

ד"ר אמילי סילברמן מהטכניון: "יש בהמלצות התחלה של הישג למחאה, אבל חסרים בהן דברים משמעותיים. הדגש הוא על בנייה חדשה ויש התייחסות מועטה לפינוי-בינוי ולהתחדשות עירונית. במקום לשפר את הקיים מכוונים את המהלכים לבנייה חדשה המיועדת רק לעשירים. אין די התייחסות להיבטים החברתיים, למשכנתאות ולדיור הציבורי".

דנוס: "יעדי היישום אינם בני השגה"

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס: "פרק הדיור מסמן מטרות נכונות אבל עם יעדי יישום שאינם בני השגה. היעד ליותר מ-165 אלף דירות ב-5 שנים הוא יפה אבל מדובר במתחמים עם קשיים, שגם אם ישווקו לקבלנים, אין סיכוי שאלה יבנו בבת אחת את כל הדירות. בכל הנוגע לסעיף המדבר על הטלת קנס לקבלן המעכב בנייה או מסירה, הוא טוב כסיסמא אבל יישומו מוטל בסימן שאלה".

חכם: "ההמלצות מאושרות באופן רשלני"

מנכ"לית רשת אנגלו סכסון, עדינה חכם: "הממשלה ממהרת לאשר חלק מההמלצות באופן רשלני. למשל, התעלמות מנושא 'מיצוי כושר ההשתכרות' תיטיב רק עם מגזר אחד ותתעלם מכלל אזרחי ישראל. חברי הממשלה נכנעים ללחצים פוליטיים של ש"ס וישראל ביתנו. היטל על קבלנים שאינם מוציאים תוכניות שאושרו אל הפועל יגרום לקריסת חלק מחברות הבנייה".