השלטון המקומי: "השהו ההצבעה על רפורמות המרפסות"

כך מבקשים הערב מרכז השלטון המקומי, חברי המועצות והארגונים הסביבתיים והחברתיים לקראת חידוש ההצבעות על סעיפי הרפורמה בחוק התכנון והבנייה מחר בוועדה המשותפת

‏"השהו את המשך ההצבעות על סעיפי רפורמת המרפסות וההסתייגויות והחזירו את הרפורמה להערכה מחודשת אצל גורמי המקצוע", כך מבקשים הערב מרכז השלטון המקומי, חברי המועצות והארגונים הסביבתיים והחברתיים לקראת חידוש ההצבעות על סעיפי הרפורמה בחוק התכנון והבנייה מחר בוועדה המשותפת (פנים-כלכלה).

‏בהודעה משותפת למרכז השלטון המקומי, חברי המועצות והארגונים החברתיים והסביבתיים (במסגרת המטה לתכנון אחראי), הם כותבים כי "הרפורמה מונה מאות סעיפים הצפויים לשנות את שיטת התכנון והבנייה בישראל ללא היכר. הרפורמה תשפיע על כולנו - על הרשויות המקומיות, הארגונים החברתיים, הארגונים הסביבתיים והכי חשוב על כל אחד ואחד מאזרחי ישראל. כל אנשי המקצוע העבירו לחברי הוועדה אלפי הערות והסתייגויות, שנפלו על אוזניים ערלות".

‏גופים אלה חוזרים על טענתם, לפיה "בין שלל הבעיות שמופיעות ברפורמה ניתן למנות פגיעה באיזונים ובבלמים שמבטיח החוק הקיים, שפותחת פתח מסוכן לשחיתות, הסרת פיקוח ציבורי ראוי על הליך התכנון, הסרת מנגנון שיתוף הציבור בהליכי התכנון, הגבלת זכות הערעור על תוכניות והפקעת רכוש ציבור ללא תמורה הולמת".

‏בנוסף חוזרת הטענה לפיה חסר לרפורמה תקציב ראוי לביצועה, בצד קושי אמיתי להפעיל את הוועדות המקומיות, כדי לממש את הגדלת סמכויותיהן, ללא תקצוב מראש. "דבר זה עלול להגדיל את הפער בין הפריפריה למרכז", הם כותבים, "מהנדסי הערים מתריעים כי בוועדות התכנון הלאומיות יישחק מעמדן של הרשויות המקומיות באופן מדאיג (נציג אחד מתוך 13 חברים). כך מופרים האיזונים והבלמים ברמה הלאומית ולוועדות המקומיות יהיה קושי לערער על ההחלטות של הוועדה הארצית".

‏יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט: "הרפורמה בחוק התכנון והבנייה מתגלה כמסורבלת, מורכבת וביורוקרטית וכלל לא עונה על הצורך לפשט תהליכים. לא יתאפשר דיור בר השגה עם רפורמה מסורבלת. זו לא רפורמה לתכנון וקידום הבנייה אלא רפורמה לעצירת הבנייה. לא די שיהיה קושי בבניית מרפסת, אי אפשר יהיה להציב מרצפת אחת בלי להסתבך עם אישורים של עשרות וועדות.

‏‏"תמוה שפגעו בסמכויות של נבחרי הציבור בשלטון המקומי ובסמכויות הוועדות. הלכה למעשה, מחזירים את הגלגל אחורנית והבנייה בישראל תסתבך עוד יותר. יש צורך ממשי בחיזוק וועדות מחוזיות וב'ניקוי שולחן' כפי שהצגנו מספר פעמים לחברי הכנסת, לראש הממשלה ולצוות משרדו, לשרי הפנים והשיכון. הרפורמה מצרה את עבודת הוועדות המקומיות. אני קורא לחברי הכנסת לאמץ בהקדם את הסתייגויות השלטון המקומי שמייצגות את האינטרסים הציבוריים. אסור להעביר רפורמה בת 600 סעיפים מבלי לתת את הדעת על הדיונים וההערות של אנשי המקצוע, מהנדסים ומתכננים".

‏לדברי חברת מועצת עיריית ת"א, מיטל להבי, "רפורמת המרפסות תגרום נזק ממשי להליכי התכנון ועתידה לייקר את הבנייה לאזרחים. המרפסת לא עתידה להתקדם מהר יותר והיא רק מבטיחה סידור עבודה נוסף למינויים מטעמו של שר הפנים. טוב נעשה אם נשקיע עשרים אחוז מעלותה בשיפור מערכת התכנון הקיימת ובכך נבטיח תוצאות אמיתיות לאזרחים".

‏יואב שגיא, ראש מכון דש"א בחברה להגנת הטבע: "הקריאה לראש הממשלה לעצור את המהלך הזה מגיעה לאחר שכל המגזרים במשק יוצאים נגד המהלך. המהלך יגרום נזקים אדירים לתכנון ולדמותה של הארץ ולא יביא לתוצאות המתוכננות, לא זו בלבד שהמהלך לא יקדם בינוי אלא יסבך, יעכב ויגרום כאוס בעולם התכנון. זו הזדמנות לעצור, לחשוב ולהגיע להסכמות".