עסקת סופרדיימנשן: חברת קובידיאן תשלם 350 מיליון דולר

העסקה צפויה להיסגר הערב ■ ג'ונתן סילברסטין, שהוביל את ההשקעה מטעם אורבימד: "הייתה תחרות על העסקה, אבל ג'נטלמן אף פעם לא מספר"

קובידיאן וסופרדיימנשן הודיעו היום (ב') על חתימת העסקה ביניהן, לפיה תרכוש קובידיאן את מלוא האחזקות בסופרדיימנשן ב-300 מיליון דולר עם אפשרות לתשלומים נוספים על בסיס השגת אבני דרך הצפויות בעתיד הקרוב. בסופרדיימנשן הושקעו כ-160 מיליון דולר, על-ידי קרנות הון סיכון ישראליות וזרות. הנהנות העיקריות הן הקרנות שהשקיעו לאורך כל הדרך או הצטרפו בסיבוב האחרון, והן פיטנגו ומדיקה הישראליות ו-Oxford Bioscience ו-OrbiMed.

קרן אורבימד היא ככל הנראה בעלת המניות הגדולה בחברה, והיא מחזיקה 26% ממנה לאחר שהשקיעה 27-28 מיליון דולר, כלומר היא רושמת תשואה של 167% על השקעתה.

אחת הרכישות הגדולות

לדברי גו'נתן סילברסטין, שהוביל את ההשקעה מטעם אורבימד: "זו כנראה אחת הרכישות הגדולות של חברת מכשור רפואי בישראל, אחרי סיוסנס שנמכרה ב-400 מיליון דולר, ויחד עם מדיגייד וונטור (325 ו-300 מיליון דולר בהתאמה), כשתשלומי אבני הדרך הקרובים צפויים להציב אותנו במקום טוב יותר. כמו כן אני מעריך כי היא בין 20 הרכישות הגדולות של חברות מכשור רפואי אי פעם".

סופרדיימנשן, שפיתחה מכשיר המאפשר לנווט קטטר לתוך עומק הריאות, לאתר שם גידול או רקמה החשודה כגידול ולדגום ממנה ביופסיה, רושמת כיום מכירות של 30 מיליון דולר. בעקבות קבלת קוד ביטוחי המשפה את המטופל ואת הרופא עבור מלוא מחיר השימוש במוצר, מעריך סילברסטיין כי המכירות יעלו ל-50 מיליון דולר כבר השנה, וכי היא תרשום תזרים מזומנים חיובי.

"קובידיאן כנראה רכשו את החברה כי הם ראו בה דברים דומים לאלה שאנחנו ראינו. סרטן ריאות הוא הסרטן הכי קטלני בעולם, והוא הורג יותר אנשים מארבעה סוגי הסרטן הבאים ברשימה ביחד.

"למכשיר של סופרדימנשן אפשר להוסיף גם יכולות בתחום האבלציה (חיסול) של גידולים סרטניים. לקובידיאן יש יכולות אבלציה בתחומים אחרים והיא יכולה לשלב אותם במוצרים של סופרדיימנשן כדי להפוך אותם יחסית בקלות למוצר טיפולי".

לדברי ד"ר ניסים דרוויש, שהוביל את ההשקעה בסופרדיימנשן בקרן פיטנגו והיום הוא שותף בכיר באורבימד ישראל: "בעיקרון, המוצר של סופרדיימנשן מהווה מסילה לתוך עומק הריאות, גם לשם טיפול באסטמה ובמחלות כמו COPD, שעבורן כבר יש לקובידיאן טיפולים רלוונטיים".

קובידיאן מעוניינת כנראה גם במערך ההפצה שבנתה סופרדיימנשן לעולם רופאי הריאות (פולמנולוגים), שכרגע אין להם, אומר סילברסטין.

- הייתה תחרות בין כמה חברות על רכישת סופרדיימנשן?

סילברסטיין: "הייתה, אבל ג'נטלמן אף פעם לא מספר. אנחנו שמחים מאוד שקובידיאן היא הרוכשת. אנחנו מאמינים כי הם יכולים להביא את המוצר לשווקים הרלוונטיים בכל העולם, וגם לתמוך בהמשך המו"פ".

- עברתם דרך ארוכה עם החברה הזו.

סילברסטין: "כמו כל סטארט-אפ היו לסופרדיימנשן בעיות בדרך. נדרש זמן רב להבין איך מייצרים את המוצרים בזול. במשך זמן מה היו עלויות מכר גבוהות מידי, וגם מעט בעיות איכות שנפתרו כבר לפני כמה שנים.

"מאז שפתרנו את הבעיות הללו, הדרך הייתה יחסית סלולה. אמנם ביקשנו מרופאי הריאות לפתח מיומנות חדשה - עד אז הם לא השתמשו במערכות שדרשו מיומנות וקואורדינציה, אלא אבחנו בעיקר על בסיס צילומי רנטגן ודגימות כיח, אך בשנים האחרונות נולד זרם חדש של פולומונולוגים פולשניים, והם אימצו בחום את המוצר, ברגע שהפך ידידותי ופשוט לשימוש".

דרוויש: "פיטנגו נכנסה לחברה עם המעבר שלה מניווט קרדיולוגי לניווט בתוך הריאות, שנתיים בערך לפני אורבימד. הקשר האמיץ ביני לבין ג'ונתן סביב החברה הזו, בסופו של דבר הוביל למעבר שלי להיות שותף בכיר באורבימד ישראל. השקעתי בחברה כי הבנתי שהתחום בתול ואפשר להוביל בו".

קובידיאן, בעבר חלק מטייקו והיום חברה בולטת וצומחת בתחום המכשור הרפואי, פעילה מאוד בחיפוש השקעות בארץ בשלוש השנים האחרונות. דרוויש: "הם שחקן מאוד רציני בשוק המכשור הרפואי, וביצעו לאחרונה מספר רכישות בסדר הגודל של סופרדיימנשין. הם פעילים בעיקר בתחומי הגסטרו, הניתוחים, הניטור, פחות בתחום הקרדיו".

"המנכ"ל סאליבן ותיק בשוק"

מי שצפוי להרוויח מהעסקה סכום נאה הוא המנכ"ל דן סאליבן, שהשקיע בה גם מכיסו. דרוויש: "סאליבן הוא ותיק בשוק. יש לו המון ניסיון בחברות שנמכרו. עיקר העוצמה שלו היא בשיווק, והוא הגיע בדיוק כשזה מה שסופרדיימנשן הייתה צריכה".

- זו הוכחה להצלחה של מודל המנכ"ל האמריקני?

"בשלב השיווק, ברור שלא עושים מישראל ולרוב לא ישראלי הוא שיוביל. הניסיון שלי אומר - אל תביא מנכ"ל אמריקני בשלב של הפיתוח. ברגע שיש כבר שיווק, אז המיקוד הוא בארה"ב והניהול של המו"פ בארץ ממשיך על ידי ישראלי".