התחדשו הניסיונות לפרסם מסמך מדיניות לשוק הקווי

הערכות: פרופסור גרונאו מחזק את עמדת כחלון לאימוץ מסקנות ועדת חייק בהסתייגויות לגבי ההקלות על בזק

מתחדשים הניסיונות לפרסם מסמך מדיניות מעודכן לשוק התקשורת וזאת בעקבות המלצות ועדת חייק שהוגשו לפני כחצי שנה. בימים האחרונים נעשית עבודה על ניסוח המדיניות באופן סופי, אך כפי שלמדנו מניסיון העבר בכל הקשור ליעילות עבודת משרד התקשורת, הרי שבאותה מידה הפרסום של המדיניות יכול ויתעכב עוד שבועות.

מדיווחים של גורמים במשרד התקשורת עולה כי פרופסור ראובן גרונאו, שנשכר כיועץ עבור המשרד לנושא אימוץ מסקנות דו"ח ועדת חייק ועבודה על הקמתו של שוק סיטונאי חדש שיהווה בסיס למדיניות חדשה בשוק התקשורת, החל כבר את עבודתו ועל פי מה שמסתמן הוא עתיד להשפיע על ניסוח המדיניות הסופית.

כזכור, פרופסור גרונאו, היה מהמתנגדים הבולטים למסקנות הוועדה והוא הביע את הסתייגותו בפניה בכתב ובמסגרת הופעה מולה. גרונאו סבר כי המסקנות מקלות מאד על בזק ומייצרות סכנה ליציבות השוק בכך שהן מבטלות את ההפרדה המבנית ואת הפיקוח על מחירי בזק בטרם התברר כיצד יעבוד השוק הסיטונאי החדש - שוק שבסופו של דבר אמור לבוא במקום ההפרדה המבנית הנוהגת היום בישראל.

מדבריו של כחלון בעבר, ומהסתייגויות שהביע לא אחת, נראה שדעותיהם שלו ושל גרונאו מתמזגות לכדי עמדה מוצקה אחת והיא שיאומצו ההסתייגויות לגבי ביטול הפיקוח וביטול ההפרדה המבנית, בניגוד להמלצות ועדת חייק.

נציין כי עמדות אלו הינן לא רק בניגוד להמלצות ועדת חייק ששמה לה למטרה לשחרר את השוק ואת בזק כמה שיותר מהר, אלא הן בניגוד לעמדת משרד האוצר ואגף התקציבים שעומד מאחורי דו"ח ועדת חייק וקורא לכחלון לאמץ את הדו"ח ללא הסתייגויות.

לכחלון יש סמכות לקבוע את מדיניות משרד התקשורת לבדו והוא לא זקוק לאישור של משרד האוצר לשם כך, אך יחד עם זאת הצדדים מעדיפים לעבוד בשיתוף פעולה ולא להתעמת, כך שייתכנו שינויים שיתאימו לעמדות שני המשרדים במסגרת של פשרה.