דבוש מלקק דבש בקליל: צבר 38 מיליון שקל ב-7 שנים

בעל השליטה בחברת האלומיניום המשגשגת זכה אשתקד לדמי ניהול של 7 מיליון שקל ■ תיקון 16 צפוי לסיים את חגיגת השכר של דבוש

צורי דבוש, מיזמי חברת הטכנולוגיה אמבלייז לשעבר, ממשיך לעשות חיל בעסקי הכלכלה הישנה. דבוש מכר בתחילת העשור הקודם את מניותיו באמבלייז תמורת כ-65 מיליון דולר, ובד בבד רכש את השליטה בחברת האלומיניום קליל מידי דסק"ש. לאחר כמה שנים קשות בהן אבדה רוב השקעתו "על הנייר", ביצעה קליל מהפך עסקי מרשים, עלתה על פסים של רווח, ומאז היא איננה מביטה לאחור.

אתמול פרסמה החברה דוחות כספיים טובים לשנת 2011, מהם עולה כי לצד שיפור נוסף בהכנסות ונסיגה קלה ברווח, זכה בעל השליטה דבוש לתגמול ששלח אותו למקום השמיני בצמרת שיאני השכר בשנה החולפת, עם עלות שכר שנתית של כ-7 מיליון שקל.

לפי הסכם הניהול של דבוש, משלמת לו קליל דמי ניהול קבועים בגובה 25 אלף דולר בחודש (לפי השער היציג, בתוספת מע"מ), וכן תשלום בגובה 10% מתוצאות ה-EBITDA (רווח לפני הוצאות, מימון והפחתות) המהווה את עיקר עלות ההעסקה שלו.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי בשבע השנים האחרונות (2005-2011) גרף בעל השליטה בקליל דמי ניהול מצרפיים של כ-38 מיליון שקל. אלא, שכעת צפוי המצב להשתנות: הסכם ההעסקה של דבוש שנחתם במהלך 2001, טרם אושר מחדש באסיפה הכללית, כפי שנדרש בעקבות כניסתו לתוקף של תיקון 16 לחוק החברות בנובמבר האחרון.

ומסתבר, שלמרות הצלחתה של החברה תחתיו, נתקל גם דבוש, כמו בעלי שליטה רבים אחרים, בקשיים לקבל את אישור רוב בעלי מניות המיעוט להסכם העסקתו, כמתחייב מהתיקון לחוב. קליל עדכנה אתמול כי בשלב זה דבוש ממשיך להעניק לה שירותי ניהול, במסגרת סעיף הודעה מוקדמת של שישה חודשים.

עלות שכרו של מנכ"ל קליל, אריה (ריצ'י) ריכטמן, צנועה בהרבה מזו של בעל השליטה, ומאז 2005 היא מצטברת למעט יותר מ-15 מיליון שקל, מתוכה עלות שכר של 2.7 מיליון שקל ב-2011.

הנדל"ן מניב מיליונרים

גם בעלי השליטה בחברת האופנה פוקס - משפחות ויזל ופוקס, אינם טומנים ידם בצלחת, וב-2011 הגיעה עלות שכרם המצרפית ל-10.5 מיליון שקל. כמחצית מהסכום הוענקה להראל ויזל, המשמש כמנכ"ל ויו"ר החברה, והיא מהווה שיפור של 44% ביחס לשכרו ב-2010. עלות השכר המצטברת של ויזל בחמש השנים האחרונות (2007-2011) הגיעה ל-18 מיליון שקל.

סכום של 1.6 מיליון שקל קיבל אחיו, אסף ויזל, המכהן כסמנכ"ל פיתוח בפוקס. אברהם פוקס, בתפקידו כמבקר-על בתחום הרכש, הסתפק ב-1.3 מיליון שקל, כשבתו מיכל פוקס-ריבקינד, המכהנת כסמנכ"לית פיתוח מוצרי ילדים ובייבי, נהנתה מעלות שכר שנתית של 1.1 מיליון שקל. חותנו של פוקס, אלעד ורד, נהנה מעלות שכר של 1.5 מיליון שקל בתפקיד סמנכ"ל הרכש בחברת האופנה.

חברת הנדל"ן המניב אדגר, מקבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן, שולחת לטבלת השיאנים את כריס טמבקיס, מנכ"ל החברה הבת הפועלת בקנדה, שעלות שכרו עלתה ב-17% אשתקד ל-5.5 מיליון שקל, ומיקמה אותו במקום ה-18 בטבלה.

בסיכום 2011, הכנסותיה של אדגר רשמו עלייה מינורית של פחות מ-2% ל-331 מיליון שקל, ובשורה התחתונה ירדו רווחיה ב-18% ל-75.6 מיליון שקל. עלות השכר של מנכ"ל אדגר, רועי גדיש, זינקה ב-128% והסתכמה ב-3.9 מיליון שקל, בזכות מענק שקיבל בגובה 1 מיליון שקל ותשלום מבוסס מניות בהיקף 1.7 מיליון שקל. עלות שכרו של דורון שנידמן, המכהן כיו"ר אדגר, עמדה על 1.8 מיליון שקל ב-2011.

שכר
 שכר