הפנטגון מודאג: תרגיל מלחמה עם איראן ניבא מאות הרוגים

משחק המלחמה נועד לבדוק את יכולות צבא ארה"ב אם הממשל יחליט להגיב על מהלומה ישראלית באיראן ■ "ניו יורק טיימס": אחת ממסקנות התרגיל היא כי לא ניתן יהיה למנוע מעורבות ארה"ב בעימות בין ישראל לאיראן

משחק מלחמה מסווג, שערך החודש הפנטגון למדידת יכולות צבא ארה"ב במקרה של התקפה ישראלית על איראן, ניבא כי מהלומה ישראלית תצית מלחמה אזורית רחבה, שעלולה לגרור לתוכה את ארה"ב. במקרה כזה, עלולים הכוחות האמריקניים לספוג מאות אבדות בנפש. כך מוסר היום (ג') "ניו יורק טיימס" בידיעה שמסתמכת על פקידים בממשל אובמה.

המקורות מציינים, שהתרגיל לא נועד להיות חזרה לקראת פעולה צבאית אמריקנית. הם אף מדגישים, שתוצאות משחק המלחמה אינן התוצאה האפשרית היחידה לו העימות שדומה בתרגיל היה מתרחש במציאות.

בכל זאת, משחק המלחמה הזה מעורר חששות בקרב בקרב מתכננים בכירים בפנטגון, שלא יהיה אפשר למנוע מעורבות אמריקנית במקרה שיתחולל עימות בין ישראל לאיראן, לדברי הפקידים שמצוטטים ב"טיימס". בדיונים עתידיים בין מקבלי החלטות בממשל על התוצאות האפשריות של התקפה ישראלית, עלולים החששות האלה לחזק ידיהם של גורמים בבית הלבן, בפנטגון ובקהיליית המודיעין שהזהירו בעבר שהתקפה ישראלית עלולה להניב תוצאות מסוכנות לארה"ב.

מבחינתו של גנרל ג'יימס מאטיס, מפקד פיקוד הגזרה המרכזית (CENTCOM) של צבא ארה"ב, תוצאות משחק המלחמה מטרידות במיוחד. מאטיס, מפקד כל הכוחות האמריקניים במזה"ת, המפרץ הפרסי ודרום מערב אסיה, אמר לעוזריו בסיום התרגיל שלהתקפת מנע ישראלית על איראן יהיו קרוב לוודאי תוצאות הרות אסון למזה"ת ולכוחות האמריקניים שמוצבים שם.

מבט פנימי לאיראן

משחק המלחמה, חלק מסדרת תרגילים שמכונים "מבט פנימי" (Internal Look), נמשך שבועיים, לדברי ה"טיימס". הוא נשען תרחיש שלפיו נסחפה ארה"ב למלחמה עם איראן לאחר שטילים איראניים פגעו בספינה של הצי האמריקני במפרס הפרסי וגרמו למותם של 200 אנשי צוות. כגמול, הפציצה ארה"ב מתקנים גרעיניים של איראן.

על פי תרחיש התרגיל, ההתקפה הישראלית הראשונית החזירה את התכנית הגרעינית האיראנית שנה אחת אחורה. ההתקפות האמריקניות שבאו בעקבתיה קצצו מהתכנית שנתיים נוספות. מכל מקום, מתכננים בפנטגון אמרו כי הארסנל הגדול שעומד לרשות ארה"ב - מפציצים ארוכי טווח, מטוסי תדלוק אווירי וטילים עם יכולות פגיעה מדויקות - יכול להסב לתכנית הגרעין האיראנית נזק הרבה יותר גדול אם הנשיא ברק אובמה יחליט על גמול בקנה מידה מלא.

מטרת משחק המלחמה היתה לבחון את מערכות התקשורת הפנימיות בתוך צבא ארה"ב ואת התיאום בין מטות המערכה בפנטגון, בבסיס פיקוד המגזרה המרכזית בטאמפה (פלורידה) ובמפקדת צבא ארה"ב במפרץ הפרסי, בעקבות התקפה ישראלית על איראן. בה בעת, התרגיל גם תוכנן לבחון תרחישים שעלולים להתממש במקרה של התלקחות אמיתית.

התוצאות בלתי צפויות

בסופו של דבר, תרגיל המלחמה חיזק את הערכותיהם של בכירי הפנטגון שמהלומה ישראלית תניב תוצאות בלתי צפויות והתפתחויות שלא יהיה אפשר לשלוט בהן, אומר ה"טיימס".

על רקע ההצהרות הפומביות של בכירים ישראליים שחלון הזדמנויות למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני הולך ונסגר, מעריכים פקידים אמריקניים שיש אפשרות להתקפה ישראלית בתוך השנה הקרובה. בשיחות פרטיות אומרים פקידים אלה, כי אם אכן תחליט ישראל להנחית מהלומה, היא לא תיתן לארה"ב התראה מוקדמת, או, במקרה הטוב ביותר, היא תיתן התראה קצרה בלבד.

איראן תימנע ממלחמה בקנה מידה גדול

זה חלק מתרחיש האירועים במשחק המלחמה: בעקבות מהלומה ישראלית, האמינה איראן שארה"ב וישראל היו שותפות בהתקפה על מתקניה הגרעיניים. על סמך אמונה זו, היא ראתה בכוחות האמריקניים במפרץ הפרסי שותפים להתקפה. מטוסי קרב איראניים הניסו את המטוסים הישראליים מהמרחב האווירי של איראן וטהראן שיגרה טילים לעבר ספינות הצי האמריקני במפרץ הפרסי. מקבלי ההחלטות בארה"ב ראו בשיגור הטילים הכרזת מלחמה.

אך כמה מומחים צבאיים בארה"ב ובישראל, שבחנו השלכות אפשריות של התקפה ישראלית על איראן, מאמינים שהדבר האחרון שבו מעוניינת איראן הוא מלחמה בקנה מידה גדול בשטחה. לכן, היא תימנע מפגיעות ישירות במטרות צבאיות אמריקניות במפרץ הפרסי או בבסיסים אמריקניים באזור. יחד עם זאת, מומחים אלה מזהירים שאין לדעת מה יהיו הליכי החשיבה של מקבלי ההחלטות בטהראן בעת מלחמה אמיתית.

הערכות מודיעיניות ישראליות, שנתמכות ע"י מחקרים אקדמאיים, מטילות ספק בתובנות המקובלות שהתקפת מנע ישראלית על מתקני הגרעין באיראן תחולל תוצאות הרות אסון כמו התלקחות אזורית, פעולות טרור בקנה מידה נרחב וזינוקים חדים במחירי הנפט.

הערכות אלה מוצו בדברים שאמר שר הביטחון, אהוד ברק, בראיון ל"קול ישראל" בנובמבר. "מלחמה היא לא פיקניק", אמר ברק, אך אם ישראל תיאלץ לנקוט פעולה, פעולות הגמול יהיו נסבלות. כדבריו: "לא יהיו 100 אלף הרוגים, או 10 אלפים הרוגים או אלף הרוגים. מדינת ישראל לא תושמד".