זה ישו הנוצרי, לא השטחים הכבושים

מניעי הרצח בטולוז נמצאים עמוק בנבכי ההיסטוריה, בתקופת שלטון רומי בא"י

רצח הארבעה בעיר טולוז הביא בעקבותיו גל פרסומים שהתייחסו לאנטישמיות בצרפת, ובכלל. העובדה שיש אנטישמיות בצרפת ובמקומות אחרים היא אקסיומה, שכלל אינה זקוקה לראיה. דווקא רצח מן הסוג שהיה בטולוז אינו מהווה הוכחה של ממש בעניין זה. נכון שנקטעו חיים של בני אדם אך ורק בגלל יהדותם; אבל ממה שידוע כרגע, אותם רוצחים, או רוצח, הרגו לאחרונה אנשים נוספים - בגלל היותם מוסלמים.

יש גם ידיעות על כך, שמדובר באנשים שמצבם הנפשי מעורער. האמת היא, שאת האבחנה הזאת אפשר לעשות גם מעצם המעשה. לרצוח אנשים חפים מפשע, בתוכם שלושה ילדים, זה לא משהו שאדם יציב בנפשו מסוגל לעשות. לכן, נראה שאי אפשר להסיק מהרצח על תופעות כלליות כלשהן.

תופעה עמוקה ומושרשת

בכלל, אנטישמיות כתופעה עמוקה ומושרשת בקרב ציבורים שונים אינה ניכרת במעשים חריגים ויוצאי דופן כמו אלימות - אלא אם כן הרצח עצמו הוא התופעה העמוקה והמושרשת, כמו שהיה בגרמניה הנאצית, וכמו שהיה באירופה המזרחית בזמן הפרעות. באותם מקרים, ההתנכלות לחייהם של היהודים ביטאה תופעה רחבה של אנטישמיות, כי היא הייתה נחלת הרוב, או הרבים.

אבל באופן רגיל, מקבלת האנטישמיות את ביטויה הקלסי דווקא במעשים "רגילים". התייחסות מעליבה, ביטויי גנאי, חרמות, אפליה, קריקטורות - זו הקרקע הפורייה והמקובלת ביותר לגידולי האנטישמיות. כי היא נעשית לא על ידי פסיכים; שותפים לה בני אדם הנחשבים "נורמלים", בתוכם אנשים הנחשבים תרבותיים ונאורים - עד שזה מגיע ליהודים.

זה ישו, לא הכיבוש

למה זה כך? מכיוון ששורשי האנטישמיות לא נמצאים בישראל, בכיבוש ובעזה. הם נמצאים הרחק בנבכי ההיסטוריה, בתקופת שלטון הרומאים והריגתו של ישו. אנחנו מדברים על המוני נוצרים, שעם חלב אמם שותים את הדיבה שהיהודים הרגו את ישו, ולכן הם ראויים לשנאה, ולעתים גם להרג.

הטרגדיה האירונית היא, שכל הסיפור הזה לא נכון עובדתית. אבותינו הם אלה שהרגו את ישו? גם על פי טענת הנוצרים, היהודים מסרו את ישו לידי הרומאים. הם, הרומאים, יכלו להרוג אותו, או להשאירו בחיים. הם בחרו בצליבה. כלומר, מי שהרג את ישו הם "נוצרים", שאבותיהם היו אלה שצלבו את ישו.

הנוצרים הרגו את ישו

מדברים הרבה על הסברה. כמה שלא נצליח להסביר את המצב האמיתי לגבי הכיבוש וההרג - זה לא יעזור. כי ברקע תמיד יהיה ישו. לו הדבר היה תלוי בי, הייתי מקדיש את מרב משאבי ההסברה לקמפיין סביב הסיסמה: "לא אנחנו הרגנו את ישו - אלא אתם, הנוצרים". אם נצליח להחדיר את האמת הזאת למוחות המורעלים של נוצרים רבים - כל השאר יהיה הרבה יותר קל.