הפיגוע בטולוז: שר הפנים הצרפתי מכחיש שנעצר החשוד

(עדכון) - גלי צה"ל: החשוד בפיגוע הירי בטולוז השבוע, מוחמד מרעה בן ה-24, נעצר לאחר שהתבצר בבניין בעיר במשך למעלה מ-12 שעות ■ שר הפנים הצרפתי מכחיש

שר הפנים הצרפתי מכחיש את הדיווחים בדבר מעצר החשוד בביצוע הפיגוע נגד היהודים בטולוז. מוקדם יותר היו דיווחים בצרפת כי המשטרה הצרפתית עצרה היום (ד') את מוחמד מרעה, החשוד המרכזי בביצוע הפיגוע בבית הספר היהודי, זאת לאחר שסירב להסגיר את עצמו ב-12 השעות האחרונות, אך כאמור, שר הפנים מכחיש.

מוקדם יותר, פונו כל דיירי הבניין בו התבצר מרעה וזרם הגז אליו הופסק, מחשש שינסה לפוצץ את עצמו. נשיא צרפת ניקולא סרקוזי בירך על איתור המפגע, והודיע שהוא בדרכו למקום. כך דיווחו בגלי צה"ל.

"הטרור לא יפלג את האומה שלנו", אמר סרקוזי, "אנחנו צריכים להתאחד ולא להיכנע לאירועים הקשים שהיו". נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר ששר החוץ הצרפתי אלן ז'ופה מסר לו עדויות מזוויעות על הפיגוע. "הוא תיאר לפני את הרצח עצמו. הילדים נורו ממרחק של מטר אחד. קודם נרצחו הילדים כדי שהאבא יראה את הרצח", סיפר, והוסיף: "איזה שפלות יש יותר מזו?"

בתוך כך, מתגלים פרטים חדשים לגבי עברו של המחבל: מרעה נעצר בעבר באפגניסטן בגין הטמנת פצצות בעיר קנדאהר. לדברי מנהל הכלא בעיר, הוא נמלט מבית הסוהר לאחר שנידון לשלוש שנות מאסר. מבצע שהתקיים במוקד אחר בטולוז, נעצר חשוד נוסף במעורבות בירי, וגם אחיו של החשוד המרכזי נעצר. שר הפנים הצרפתי, קלוד גיאן, קיים במקום מסיבת עיתונאים מאולתרת ואמר כי מרעה "רוצה להתנקם בצבא הצרפתי בגלל התערבותו בנעשה בעולם".

כוחות משטרה בצרפת, כולל 300 אנשי יחידת הקומנדו המשטרתית RAID, החלו את הפשיטה על הדירה ברובע "קוטה-פאבה" בטולוז סמוך לשעה 4:00 בבוקר (שעון ישראל). הערוץ הצרפתי BFM TV דיווח כי החשודים קשורים לקבוצה איסלמית שנקראת "פורסן אליזה", ארגון שמזוהה על פי הדיווח עם הארגון "אל קעידה". במהלך המצור החלו חילופי אש בין המשטרה לבין החשוד בדירה, ושלושה שוטרים נפצעו מירי בברך ובכתף.

הדירה ממוקמת לא רחוק מבית הספר "אוצר התורה" בו נרצחו היהודים. כוחות הביטחון הצרפתים אספו מודיעין על מה שמסתמן כתא מוסלמי קיצוני של ילידי ואזרחי צרפת. מקורות בצרפת קשרו את הירי לירי על החיילים המוסלמים ולאירועים נוספים. על פי הדיווחים, המעקב אחר החשוד מתבצע כבר מאז הפיגוע שלשום, אולם רק אמש סמוך לחצות הורה הנשיא סרקוזי על מעצרו של החשוד.

"נקמה על רצח פלסטינים"

על פי חקירת המשטרה, החשוד, צעיר צרפתי מוסלמי בן 24, בן להורים שהיגרו מאלג'יריה, שהה בעבר באפגניסטן ובפקיסטן. לפנות בוקר נעצר אחיו של החשוד המרכזי בדירה בצפון טולוז בחשד שהיה מעורב בתקרית, והוא מסר את הפרטים שהפלילו את החשוד עצמו.

אחיו של החשוד סיפר לשוטרים כי הם רכשו את הקטנוע ששימש לביצוע הירי ביחד, והסירו ממנו את מערכת הניווט הלוויני כדי למנוע מעקב אחריהם. גם חברתו של האח נעצרה במסגרת החקירה, ואילו אמו של החשוד ניסתה לדבר על לבו של בנה כדי שיסגיר עצמו - אך לשווא.

שר הפנים הצרפתי, קלוד גואן, ערך הבוקר תדרוך עיתונאים סמוך לבית וסיפר כי החשוד "הודה שהוא משויך ללוחמי ג'יהאד של אל-קעידה. הוא רוצה נקמה על רצח ילדים פלסטינים ולנקום בצבא הצרפתי על פעילותו נגד מוסלמים". גואן הוסיף כי המשטרה שוחחה עם אחיו של החשוד שגם הוא אזרח צרפתי מטולוז. "מרגע שהשוטרים הופיעו בבית, החלו יריות מעבר לדלת", הוסיף גואן.

"575 קונים פוטנציאלים השיבו למודעה למכירת אופנוע שפרסם אחד מקורבנותיו של החשוד", הסביר שר הפנים. "המשטרה עברה עליהם וחשפה כי אחד מהם נשלח מכתובת ה-IP של המחשב של אמו של החשוד. החשוד כבר היה תחת חקירה בעבר כי השתייך לארגון איסלאמי-רדיקלי". השר הוסיף כי המשטרה חיברה בין הדברים לאחר הירי בביה"ס ביום שני.

נרצחי הפיגוע הובאו למנוחת עולמים

כמעט שתי יממות אחרי הירי הקטלני בבית הספר "אוצר התורה" בטולוז, הובאו הבוקר ארבעת קורבנות הפיגוע לקבורה בהר המנוחות בירושלים. מאות קרובים ומכרים של ההרוגים הגיעו לבית הקברות כדי להיפרד מהם בפעם האחרונה. לצד בני המשפחה והחברים משתתפים בלוויה גם חברי המשלחת הצרפתית, שר החוץ אלן ז'ופה ושגריר צרפת בישראל כריסטוף ביגו.

בזה אחר זה נקברו יונתן סנדלר ושני ילדיו גבריאל ואריה, ומרים מונסנגו בת ה-8, בתו של מנהל בית הספר היהודי בטולוז. המטוס ועליו ארונות ארבעת הנרצחים נחת לפנות בוקר סמוך לשעה 06:00 בנמל התעופה בן גוריון, יחד עם בני משפחותיהם ובהם האלמנה אווה סנדלר והוריה של מרים.

דממה מצמררת שררה בבית הקברות כשגופות ההרוגים הוצאו מתוך אמבולנסים של זק"א והונחו זו לצד זו. בולטת במיוחד העובדה ששלוש מהגופות העטופות בתכריכים הן של ילדים קטנים. שתי המשפחות יישבו שבעה בישראל.