פורום המכללות: המדינה הורגת את הטכנולוגיה בישראל

המכללות הטכנולוגיות דורשות רפורמה: 60 מכללות להכשרת הנדסאים יוצאות למאבק בטענה שהמדינה מפלה בין סטודנטים ללימודי תיאור הנדסאי לסטודנטים במוסדות אחרים

"המדינה מאבדת את היכולות הטכנולוגיות שלה והורגת בעצמה את התחום. לא רחוק היום שבו היא תאלץ לייבא הנדסאים מחו"ל", כך אמרה השבוע (ג') בשיחה עם "גלובס" יו"ר ועדת ההיגוי של פורום המכללות הטכנולוגיות, הד"ר יוכבד פנחסי אדיב על רקע מאבק שבו פתח בימים האחרונים הפורום בקריאה להרחבת התקציב למכללות.

ראשי 60 מכללות מכל רחבי הארץ פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו בקריאה לגבש תכנית חרום לאומית שתפסיק את מה שהגדירו כאפליה מתמשכת בתקצוב הממשלתי של סטודנטים ללימודי תואר הנדסאי.

במכללות הטכנולוגיות כ-20 אלף סטודנטים לתואר הנדסאי במקצועות נדרשים בענפי התעשייה השונים. לטענת ראשי הפורום, המדינה מפלה בין תקצוב של סטודנטים במכללות לבין תקצוב סטודנטים במוסדות אחרים להשכלה גבוהה, באופן שמנוון את המכללות וחושף אותן לסכנה של פשיטת רגל.

התקציב למכללות מועבר בידי המרכז להכשרות טכנולוגיות במשרד התמ"ת (מה"ט) וזאת, בשונה מתקציב המועבר לאוניברסיטאות ולמוסדות אחרים מהמועצה להשכלה גבוהה. מנתונים שמציגים ראשי הפורום, המה"ט מתקצב בשנה כל סטודנט ללימודי תואר הנדסאי בכ-7,500 שקל, בעוד שסטודנט למוסיקה מתוקצב בידי המל"ג ביותר מ-40 אלף שקל, סטודנט לעיצוב אמנותי בכ-31 אלף שקל וסטודנט לפילוסופיה בכ-22 אלף שקל.

"בעשור האחרון חסרים למשק כ-7,000 הנדסאים והמספר רק צפוי לגדול", מזהירים ראשי פורום המכללות בפנייתם לראש הממשלה נתניהו. "לאורך השנים, ההנדסאים מהווים בסיס איתן בהתפתחות ובצמיחת התעשייה בישראל תוך מתן פתרון כלכלי לאומי לפריפריה".

בפנייתם לראש הממשלה, מבקשים ראשי המכללות להכריז על עידוד לימודי ההנדסאים כפרויקט לאומי בשל חיוניות המקצוע לעתיד המשק, ועל רקע מחסור בכח אדם שמורגש ביחידות הצבא, בתעשיות הביטחוניות ובשאר ענפי התעשייה בארץ.

לדברי הד"ר פנחסי אדיב, מאז שנת 2000 קוצץ התקציב שמעביר משרד התמ"ת באמצעות המה"ט למכללות בכ-35%: "המכללות נקלעו למצב שבו הן לא יכולות להשקיע בהון האנושי, במרצים מהשורה הראשונה, בעדכון האמצעים והמעבדות להכשרת הסטודנטים - ובלי רפורמה מקיפה בתחום, המדינה תמשיך לדחות את פתרון הבעיה עד שהמכללות יקרסו", הזהירה.

גורם בכיר במשרד התמ"ת אמר ל"גלובס" כי קשיי המכללות הטכנולוגיות עתידים להתברר לקראת גיבוש תקציב המדינה לשנת 2013: "פנינו למשרד האוצר בבקשה להגדיל באופן ניכר את תקציב המכללות, והסוגיה נמצאת בהליך של בחינה ובירור, במסגרתם נגדיר מחדש את הצרכים של התעשייה ושל המשק ונגבש מודל תקציבי נכון והולם, וזאת לאחר שהדברים לא הוגדרו ונדונו במשך שנים ארוכות", אמר הגורם. שר התמ"ת שלום שמחון נפגש אתמול עם ראשי פורום המכללות, ובתום הפגישה הודיע כי יקים צוות משרדי שיפעל לתיאום פתרון לבעיה מול משרד האוצר.