ח"כ חיים כץ רוצה להיות שר ביצועי: "עשיתי צדק חברתי"

כץ, יו"ר ועדת העבודה והרווחה ומהמחוקקים החברתיים הפעילים בכנסת, יהיה מוכן לוותר על כובעו כיו"ר ועד העובדים של תע"א אם יקבל את התפקיד ■ על ניגוד העניינים כביכול בין תפקידיו, הוא אומר: "אני לא עוסק בתע"א בכנסת"

ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת, נחשב אדם יוזם, בעל תעוזה, עצמאי, מתווכח, מתעמת ואחד שעושה מה שבראש שלו, אבל תמיד כשהוא מתקרב לקפיצת מדרגה, הוא נעצר. לא מעז לנתק את הסימביוזה עמוסת ניגודי העניינים בין תפקידו כחבר כנסת ליו"ר ועד העובדים של התעשייה האווירית (תע"א). זו כנראה הסיבה לכך שסירב להצעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפני שלוש שנים, להתמנות לשר. מעבר לכך, למרות עוצמתו בקרב ועדי העובדים, בעיקר הגדולים, ואף שהסיעה שהקים, "עוז", היא השנייה בגודלה בהסתדרות, כץ לא העז ולא מעז להתמודד על תפקיד יו"ר ההסתדרות.

- חברתי-חברתי, אמיץ-אמיץ, גבר-גבר, אבל די פחדן, לא?

"כשביטלו את הכיסא החשמלי במדינת ישראל, הפסקתי לפחד. קחו את מה שעשיתי בשלוש שנים בכנסת למען הציבור במדינת ישראל ומה שעשתה ההסתדרות בארבע השנים האחרונות, ותדעו מה עדיף לעם ישראל".

- יכולתו של יו"ר ההסתדרות לשנות גדולה בהרבה מזו של יו"ר ועדה בכנסת, אפילו הוא יו"ר ועדת הכספים. היית הסיכוי היחיד של הליכוד להשתלט על הבית האדום.

"כמעט כל ראשי המפלגות בכנסת פנו אליי שאתמודד. הערבים לא".

- גם נתניהו?

"אני לא נכנס לשמות. מספיק שאמרתי שכמעט כל ראשי המפלגות פנו, וזה כולל את עמיר פרץ, שאמר לי, 'אני מוכן להיות ראש המטה שלך'. אני פשוט לא רוצה את זה. אני לא יודע אם אתמודד בעתיד".

* האם התחייבת לעופר עיני שלא תתמודד מולו בתמורה לכך שהוא ואנשיו בכנסת, ובראשם שלי יחימוביץ', יתמכו בחוקים שלך?

"ממש לא".

* הייתם פעם חברים. איזה חתול עבר ביניכם?

"מעולם לא יצאתי איתו לבלות או הייתי אצלו בבית - לא לפני שהתגרש ולא אחרי. אני לא מזהה את אשתו. אולי פעם אחת הוא היה באירוע שלי. ממש לא היינו חברים".

"לא היו אוטובוסים"

- אתה מרגיש מצליח, מאחוריך 100 חוקים חברתיים, ובכל זאת אתה לא חותך את חבל הטבור המחבר אותך לתע"א. ניגוד העניינים הזה הולך איתך כמו סדין אדום. אתה עושה ומחוקק, אבל הכתם נשאר ואף מתחזק.

"אתם יודעים מה זה פרויקט חיים? תראו מה עשיתי בשלוש השנים האחרונות".

- האם אתה פוחד שבלי הכוח הזה - 17 אלף עובדים, עשרת אלפים גמלאים ועוד 25 אלף מועסקים בקבלנות משנה - לא תצליח בפריימריז בליכוד?

"אני, שום דבר לא קיבלתי במתנה. כשהייתי צריך להקים את עוז, יצאתי נגד עמיר ונגד כולם, הקמתי את עוז והלכתי לבחירות. כשבאתי לליכוד, הלכתי לבחירות. לא ביקשתי לא שריונים ולא אללה".

- אתה לא צריך שריון. ביום הבחירות יש לך אוטובוסים מלאים בעובדי תע"א.

"לא היו אוטובוסים".

- היו אוטובוסים.

"כשהלכתי לבחירות בליכוד, באתי עירום - לא אוטובוס, לא עובדי תע"א, לא חארטה, לא בארטה. נבחרתי למקום 37 והשתרשתי במפלגה. כשאני הולך לבחירות, יש כלל: אף עובד בתע"א לא יוצא להצביע בלי להדפיס כרטיס. מי שעושה זאת הוא גנב, ואם הוא גנב, אני לא רוצה שיצביע לי".

- ח"כ כץ, היו אוטובוסים, המוני עובדי תע"א ירדו מהם לקלפיות וגם לא חיכו בתור. אמרו שאתה סידרת להם.

"אני רוצה לומר חד וחלק: האנשים שלי עומדים בתור. הכול קשקוש. הם באים מאמונה והם יעמדו גם עד הלילה".

"שריג אדם הגון ומבין"

הכוח הפוליטי שצבר כץ בכנסת בא לידי ביטוי רק באחרונה, כאשר הצליח להביך את משרד האוצר פעמיים. תחילה, הוא סיכל את ניסיון האוצר להעלות את גיל הפרישה לנשים ל-64 ("למה האוצר רצה להעלות? משום שהוא רצה לא לשלם קצבת זיקנה בביטוח הלאומי"), ולאחר מכן דחף את האוצר לפתרון רדיקלי מזה שתכנן לבעיית דמי הניהול הגבוהים בקופות הגמל ובביטוחי המנהלים.

כץ הגיש הצעה קיצונית ולבסוף הביא את האוצר להציג רף עליון חדש - 1.05% במקום 1.2% לפי התוכנית המקורית. "אני רוצה שכל האזרחים בישראל יתקרבו למה שמשלמים עובדי תע"א", מסביר כץ את המהלך, וממשיך לתקוף: "מדוע חתכו זכויות בקרנות הפנסיה הוותיקות? נתניהו היה שר אוצר והיו אינתיפאדה ומשבר בשוק האשראי העולמי. עמדו להוריד את דירוג האשראי. היה פה מיתון קשה ונתניהו אמר, 'אני הולך להציל את המשק'. הוא לקח ערימות של כסף שהיו בקרנות הפנסיה והעיר את המשק".

- נתניהו אמר אז שחלק מהקרנות פושטות רגל ושללא טיפול העניין יתפוצץ בתוך 15 שנה. אתה אומר שנתניהו, ראש מפלגתך, אמר דבר אחד ובעצם התכוון לאחר?

"ביבי האמין, לדעתי, שהוא מבטיח את הפנסיה של מיליון איש שהיו אז בקרנות. הוא אמר, 'אני לוקח את הקופה, מלאים אותה, מבטיח פנסיה, וזה Win-Win. במקביל, הוא הפחית את האג"חים בקרנות וכך הזרים להשקעות במשק מיליארד שקל בכל חודש".

- גורמים בשוק החיסכון הפנסיוני חוששים שהצעירים החוסכים כיום במודל הפנסיה הצוברת יהיו גמלאים עניים.

"כל מה שאני עושה עכשיו זה למענם. סוגיית דמי הניהול אינה נוגעת לקרנות הוותיקות, לכן הובלתי את איחוד הקופות מאותו סוג בגופים המנהלים, ואני גם נגד החיסכון במודל הצ'יליאני (המודל החכ"מ - חיסכון כספי מותאם - שמוביל האוצר ובמסגרתו ניהול ההשקעות בחיסכון הפנסיוני ייעשה בהתאם לגיל - ר"ש), כי כל הכסף של החוסכים הצעירים יהיה בבורסה והכול יהיה הימורים. יש עכשיו הזדמנות פז לבנות פנסיה שהחוסכים הצעירים יקבלו כשיפרשו - כל עוד אני שם כיו"ר ועדת העבודה ויו"ר תת-ועדה לנושא הפנסיה בוועדת הכספים, יחד עם עודד שריג, שהוא אדם הגון ומבין".

- האם הגופים המוסדיים הגזימו וגנבו מהציבור?

"הם הגזימו. הבעיה הגדולה היא שהם קנו מהבנקים את הקופות בהרבה מאוד כסף, והם רצו לסגור את זה בפרק זמן קצר. לא יכול להיות שמתוך חיסכון של 40 שנה אתה תשלם דמי ניהול בהיקף של כ-14 או 15 שנות חיסכון. זה הפך להיות חזירי ולא מוסרי".

מיד אחרי המהלך להורדת דמי הניהול, השתתפת באירוע בביתו של מנחם גורביץ, בעל השליטה בקבוצת הביטוח והפנסיה מנורה מבטחים, שלכאורה תיפגע פחות מהרפורמה בדמי הניהול.

"גורביץ ואני חברים ותיקים. הוא אדם ענק והגון. אני נפגש איתו בערך אחת לחודשיים ולא דיברתי איתו על דמי הניהול, שגם הוא נפגע מהרפורמה בהם. הוא קיבל בומבה חבל על הזמן. ב"גלובס" כתבתם שבשלושה ימים הוא איבד בגללי עשרות מיליוני שקלים משווי החברה".

- אתה עצמך מבוסס מאוד. פורסם שאתה מחזיק תיק ני"ע של מיליונים רבים.

"כמו שאני טוב לאחרים אני טוב לעצמי ומקווה שאוכל להזדקן בכבוד. קניתי ישראמקו בעבר, שנים לפני שגילו וקדחו. לא לעניין להעריך מהו הוני".

"אהבתי מאוד את המחאה"

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשותו של כץ, מחזיקה בשיא החקיקה בכנסת הנוכחית. רק לפני שבוע חגג כץ, עם לא מעט מוזמנים, עוגה ובמבה, את סיום הליך החקיקה של החוק ה-100 של הוועדה. כוחו הפוליטי איפשר לו לכופף את משרדי הממשלה בכלל ואת האוצר בפרט שוב ושוב בשלוש השנים האחרונות. לדברי כץ, הוועדה בראשותו פועלת כקואליציה חברתית מלוכדת שמיישמת צדק חברתי. ועדת העבודה והרווחה היא היחידה בכנסת שבה יש לאופוזיציה רוב, ולמרות זאת, במשך כל הקדנציה לא התקבלה ולו החלטה אחת שלא בהסכמה מלאה של כל חבריה.

- אילו תוכניות חקיקה נוספות יש לך?

"אני רוצה להחזיר את החיסכון ההוני, ויש לסיים את הרפורמה בבריאות הנפש. דנו בזה לא מעט פעמים וחסרים לביצוע הרפורמה כ-100 מיליון שקל".

- באופן טבעי, היה מצופה שענייני המחאה החברתית יידונו אצלך בוועדה. למה זה לא קרה?

"מאוד אהבתי את המחאה. כל הזמן קינאתי בצרפתים על כך שהם נלחמים למען זכויות עובדים בחירוף נפש. אצלנו העם היה אפאתי. טענתי בצחוק שאם היו מחזירים את ראשון לציון לערבים, לתושבי נס ציונה לא היה אכפת כי בכל זאת מדובר במרחק של 3 ק"מ מהם. מדברים המון על צדק חברתי, ואני יכול לומר שבחלקת אלוהים הקטנה שלי - ועדת העבודה - עשיתי צדק חברתי. הם דיברו צדק חברתי ואני בחקיקה שלי עשיתי צדק חברתי".

- מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול, בממשלה הבאה?

"אולי אשאר באותה ועדה".

- לא תעדיף את תפקיד יו"ר ועדת הכספים?

"אם ייתנו לי, כן".

- שר?

"לא יודע. אם ייתנו לי תפקיד של שר ביצועי. שר התמ"ת, למשל. עבודה ורווחה, אבל אין תיק כזה. תיק עם עבודה אמיתית".

- ואז תוותר על התעשייה האווירית?

"בקלות".

"מנהל רשות החברות מחבל בתעשייה האווירית"

במשך עשרים שנה מתארים את כץ כ"האיש החזק" בתעשייה האווירית, שבהנהלתה שורר כיום ברדק: המנכ"ל, יצחק ניסן, מסיים את תפקידו, אין סמנכ"ל משאבי אנוש, אין סמנכ"ל שיווק, אין יועץ משפטי, רק באחרונה מינו סמנכ"ל כספים, והיו"ר דב בהרב מכהן במשרה חלקית. לשאלה מה קורה שם, עונה כץ: "בושה איך שהעסק מתנהל. מהרגע שהודיעו למנכ"ל שלא מאריכים את כהונתו מעבר לגיל פרישה, יצא לו האוויר והוא איננו. זו החברה הכי גדולה בישראל. היא מייצאת כל יום, כולל שישי שבת, ב-70 מיליון שקל, ותראו מה קורה בהנהלה. רק אצל העובדים הכול בסדר. אנחנו עובדים, אנחנו לא שובתים ואנחנו מייצאים".

"דב בהרב בא כדי להפריט את תע"א", אמר לפני חצי שנה מנהל רשות החברות הממשלתיות, דורון כהן, בראיון ל"גלובס". אותו דבר נאמר גם בעת כניסת היו"ר הקודם, יאיר שמיר, לתפקידו. מאז חלפו 6.5 שנים, ותוכנית ההפרטה, בדרך של הנפקת מניות, לא עברה את מחסום הפטפטת. כך זה נמשך כבר רבע מאה.

- הרשות נלחמת זה שנים על הנפקה, ואתה מונע זאת.

"לא אני מונע, רשות החברות מונעת. אם היא באמת רוצה, אז שייתנו לי לנהל. אני לא מוכן שיעשו לנו מה שעשו לתעש. הרגו אותם, ועכשיו רוצים למכור אותם. ישבתי עם דורון כהן, מנהל הרשות, ואמרתי: תן לנו חופש ניהול למשך שנתיים ואז תנפיק אותנו. הוא לא רוצה, אז לפחות שלא יפריע. מנהל רשות החברות מחבל בתע"א. אם אני בא לעשות שת"פ, ואני יושב על מיליארד דולר נזילים ואני צריך להשקיע בשת"פ 100 אלף דולר, וזה לוקח שנתיים, והוא לא נותן לי - אז הוא מחבל בחברה".

- בפעם האחרונה שהממשלה אישרה לכם "שת"פ", זה היה כשרציתם לקנות את אלישרא. קניתם בכסף גדול, הפסדתם ומכרתם בכסף קטן.

"לא הפסדנו כלום. קנינו ב-100 מיליון דולר ומכרנו ב-50 או 40 מיליון, אבל בדרך לקחנו עסקאות כספק יחיד במחירים שלא היינו מקבלים. זה אתם שלא יודעים לספור".

- אנחנו יודעים לספור רק מדוחות כספיים.

"אתם יודעים נגד מי אנחנו מתחרים בעולם? נגד החברות הכי גדולות. למה מפריעים לנו? אני נותן פרנסה למדינה".

- למה אתה זה שמדבר עם כהן? אתה לא המנכ"ל ולא היו"ר.

"כי לצורך הנפקה צריך אישור עובדים".

- זה בדיוק ניגוד העניינים שאתה נמצא בו: כיו"ר הוועד, אתה יושב עם כהן, שהיום משמש גם מנכ"ל האוצר, ויומיים אחרי הוא יושב מולך כחבר בוועדת כספים או כיו"ר ועדת העבודה כדי לדון בבקשות האוצר.

"אני מכהן 12 שנה בכנסת, ואני לא עוסק בתע"א בכנסת".

- אתה ישבת בישיבות על שינוי החוק לעידוד השקעות הון, שמשפיע במישרין על תע"א.

"לא ישבתי. בכנסת יש ועדות שיושבות באותה שעה. אני יו"ר ועדה וגם חבר ועדת כספים, אז אני לא נוכח שם. אפס נוכחות".

האוצר: "שידאג לרווחה, לא לניהול"

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "עם כל הכבוד ליו"ר ועד העובדים בתע"א, תפקידו לדאוג לרווחת העובדים ולא לנהל את החברה. לשם כך יש אישים מקצועיים, בעלי ניסיון ניהולי. רשות החברות, יחד עם יו"ר הדירקטוריון הקודם והנוכחי פועלים במרץ למען צמיחת החברה וביצור מעמדה. נקבעו פעולות כדי להעצים את יכולות החברה להתחרות בשוק העולמי. בין היתר, הוענק לחברה מסלול מיוחד לרכישת חברות ללא אישור ממשלה וללא חסמים וניתנו לה כלים שיאפשרו לקלוט עובדים ולשמר עובדים מוכשרים בתנאי שכר משופרים".

יו"ר דירקטוריון תע"א, דב בהרב, והמנכ"ל יצחק ניסן סירבו להתייחס לדברי כץ.

"אתנגד בגלוי לשריון של אהוד ברק"

מפגן הכוח האחרון שבאמצעותו ניתן למדוד את כוחו הפוליטי של כץ התרחש רק לפני כחודש וחצי - בבחירות למוסדות הליכוד. כץ חיזק את מעמדו במרכז המפלגה, וההזדמנות הבאה שלו להשפיע על עיצוב דרכו של הליכוד תהיה בחודש הבא, עם כינוס ועידת המפלגה. עמדתו בסוגיות מפלגתיות קובעת במידה רבה את התוצאה.

- ראש הממשלה הודיע באחרונה שהוא מתכוון להתמודד על נשיאות ועידת הליכוד. האם הוא היה צריך להעמיד את עצמו לבחירה? תתמוך בו?

"לדעתי הוא לא צריך להתמודד. הוא היה צריך לקחת מישהו בקונצנזוס, כמו רובי ריבלין. עם זאת, הרעיון שלו, שהמתפקדים צריכים להצביע ולא המרכז הוא נכון. מי שמשלם צריך להצביע".

- באחרונה נפוצו שמועות שנתניהו מתכוון להביא את שריון אהוד ברק להצבעה בוועידה. האם תתמוך בכך?

"אני נגד, באופן חד-משמעי. הוא יכול למנות אותו לשר בלי שיהיה חבר כנסת, אבל אם הוא רוצה להיות חבר כנסת, שיתמודד. אני אצביע נגד בגלוי".

- האם נתניהו יהיה ראש הממשלה הבא?

"אני מקווה מאוד שכן. אני אעשה ככל שניתן בידי לעזור לו להיבחר. אני חושב שהוא ראוי. כשאני מסתכל על המפה הפוליטית, הוא ראוי".