כיצד תימנעו מלהיות "בובות בורסה הנאכלות ע"י הכרישים"?

כל מי שחסך כמה גרושים ומעוניין להשקיע אותם בשוק ההון ודאי שואל את עצמו כיצד אכנס לתעשייה הנשלטת על ידי שרלטנים המעוניינים לגזול מכספי נתח גדול ככל האפשר ■ את התשובה לכך העניק מיטץ טוצ'מן, מייסד ועורך האתר הכלכלי MarketRiders

במכתב הפיטורים שפרסם לפני כשבוע גרג סמית, בכיר בבנק ההשקעות גולדמן זאקס, ב"ניו יורק טיימס", הוא פרט בהרחבה על הסיבות לכך שהוא עוזב את הבנק אחרי 12 שנים, והצביע על לויד בלנקפיין ועל גארי קון, מנכ"ל ונשיא גולדמן, כעל האחראים להרס התרבות הארגונית המפוארת של הבנק. סמית גם האשים את מנהלי הבנק בכך שרק שורת הרווח עומדת בראש מעיינם ואינטרס הלקוחות נשאר הרחק מאחור.

במכתב טען סמית שמנהלי ההשקעות מזלזלים בלקוחותיהם ומכנים אותם "חבובות" בשל התמימות שלהם ובשל האמונה העיוורת שהם מעניקים למנהלי ההשקעות שעושים בכספם ככל העולה על רוחם.

סקר חדש שהתפרסם בארה"ב לפני מספר ימים מאשש למעשה את טענותיו של סמית, ומצביע על כך שלפחות 4 מכל 10 משקיעים מאמינים כי בתי ההשקעות והגופים הפיננסים פשוט "דופקים" אותם הן בשירות והן בהגנת האינטרסים שלהם. בכך למעשה הצטרפו גופי ההשקעות לרשימה המפוקפקת של גופים, אישים ומוסדות שנחשבים ללא אמינים במיוחד על ידי הצרכנים. בראש הרשימה מופיעים כמובן עורכי הדין, מנהלי החברות הגדולות, חברות האשראי הבנקים והמוסכים.

מעבר לכך, דייויד סוונסן, חוקר באוניברסיטת ייל שהיה מעורב בעריכת המחקר ציין כי "היחסים בין מנהלי ההשקעות ללקוחות, מעורבים בניגוד אינטרסים חמור. בעוד הלקוחות שואפים לקבל תשואה גבוהה על הכסף שלהם, מנהלי ההשקעות מעוניינים לגרוף עמלות גבוהות".

לכן, כל מי שחסך כמה גרושים ומעוניין להשקיע אותם בשוק ההון באמצעות פנייה למומחי ההשקעות, ודאי שואל את עצמו כיצד אכנס לתעשייה הנשלטת על ידי שרלטנים המעוניינים לגזול מכספי נתח גדול ככל האפשר? כיצד אדע להגן על עצמי ולא להיות "בובה" הנשלטת על ידי אותם מנהלי השקעות?

את התשובה לכך העניק מיטץ טוצ'מן, מייסד ועורך האתר הכלכלי MarketRiders שמציע גם אפשרויות למסחר עצמאי. טוצ'מן טוען כי למעשה יש מספר דרכים להתמודד עם חוסר האמון של אותם לקוחות במנהלי ההשקעות. אחת הדרכים היא פשוט ללמוד את רזי שוק ההון ולא לערב בכך את "אותם מומחים". דרך נוספת היא להתייעץ עם יועצי ההשקעות של הבנקים ולא עם מנהלי התיקים.

למדו את שוק ההון - כל אחד יכול לסחור בבורסה ולהיות "מומחה"

העצה הראשונה שמעניק טוצ'מן לכל אותם "משקיעים קטנים" כי פשוט ללמוד היטב את רזי שוק ההון ולא לערב בכלל את מנהלי ההשקעות. "כל אחד יכול ללמוד את 'סודות הבורסה' ולסחור בעצמו. כמובן שהתהליך לא קורה ביום אחד אבל זה הרבה יותר פשוט ממה שאתם חושבים. כיום, יש היצע גדול של ספרי לימוד פשוטים או קורסים היכולים ללמד אתכם את העקרונות החשובים בהשקעות ואתם יכולים להתחיל בהשקעות קטנות ולאחר מכן להגדיל את היקף ההשקעה". טוצ'מן טוען גם שאם כבר החלטתם לפתוח חשבון למסחר עצמאי עדיף שתעשו זאת באחת מהגדולות המציעות את האפשרות הזו ולא אצל החברות הקטנות הפחות בטוחות.

קבלו עצות מיועצי ההשקעות של הבנקים - הם לא מקבלים עמלות!

יועצי ההשקעות של הבנקים אומנם אינם מומחים גדולים כמו מנהלי התיקים והברוקרים אך בניגוד למנהלי ההשקעות, הם אינם מורשים לגבות עמלות מעבר לעמלות הרשמיות של הקניה והמכירת ניירות הערך של הבנק. כמו כן, מרביתם מקצועיים לא פחות ממנלי ההשקעות ומפוקחים על ידי הרשויות במדה רבה יותר.

תשקיעו בקרנות נאמנות ותעודות סל העוקבות אחר המדדים

טוצ'מן מציע גם לאותם לקוחות להשקיע בכלים פיננסים פשוטים יותר ולא להסתבך בהשקעות מסובכות. כך למשל, הוא מעדיף השקעות בקרנות נאמנות ותעודות סל העוקבות אחר המדדים המרכזיים, ובייחוד קרנות שלא מערבות ניהול פעיל של מנהל השקעות כלשהו, הגובות עמלות גבוהות יותר בשל עובדה זו, אלא קרנות "לא אקטיביות" שלא דורשות מעורבות פעילה מדי של "מומחה" כלשהו. "תעודות הסל השונות וקרנות המדדים הוכיחו את עצמם כזולות בהרבה מכל אותן קרנות נאמנות המתמחות בכל מיני אסטרטגיות השקעה שיצר מנהל מסוים".

למדו מהטובים ביותר ותחקו אותם

דרך נוספת שמציע טוצ'מן היא פשוט ללמוד את דרכי ההשקעות של הטובים ביותר ושל קרנות הפנסיה וההשתלמות. "כל אחד יכול ללמוד את את אסטרטגיות ההשקעה של המשקיעים הגדולים באמת כמו וורן באפט וג'ורג' סורוס. כמו כן ניתן לעקוב אחר הכסף הגדול של המוסדיים ולראות לאילו אפיקי השקעה הוא מופנה".