לאומי שוקי הון: "גוברת הסבירות לתיקון חד בשווקים"

בלאומי שוקי הון פסימיים לגבי כיוון השווקים ומסתמכים בעיקר על שני מדדים מרכזיים -מדד ההפתעות של סיטי ומדד ה-VIX ■ "ניתן לראות שב-4 שנים האחרונות בכל פעם שמדד ה-VIX היה בשפל הגיע תיקון חד במדד ה-S&P"

בעוד המדדים המרכזיים בוול סטריט טיפסו לשיאים שלא נראו בשנים האחרונות ועומדים לסיים את הרבעון הראשון של 2012 עם תשואות דו ספרתיות, משקיעים רבים שואלים את עצמם האם הגל השורי יימשך גם אל תוך הרבעון השני או שמא השווקים יציגו תיקון חד.

בלאומי שוקי הון ניסו לענות על שאלה זו והציגו ניתוח כלכלי המצדד דווקא בתיקון ולא בהמשך העליות. הניתוח של לאומי שוקי הון מתבסס על שתי מדדים מרכזיים- מדד ההפתעות של סיטי ומדד ה-VIX.

תחילה נציין כי התשואות מתחילת שנה הגיעו ל 8.38% בדאו ג'ונס, 12.64% ב - S&P 500 ו-19.8% בנאסד"ק. בלאומי שוקי הון מציינים כי העליות של הרבעון הראשון השנה נשענו על נתוני מאקרו טובים בארה"ב בחודשים האחרונים והתייצבות הצמיחה.

יחד עם זאת, האנליסטים של לאומי שוקי הון טוענים כי הנתונים הכלכליים של השבועות האחרונים הצביעו דווקא על חולשה מסוימת ביחס לציפיות, עניין שבא ליידי ביטויי בצורה הטובה ביותר במדד ההפתעות של סיטי, המכמת בצורה אובייקטיבית את הסטיות של מדדים כלכליים לעומת הציפיות של הכלכלנים. כל נתון מקבל משקל שונה וזאת על פי השפעתו על שוק המט"ח, ככל שהשפעה גדולה יותר המשקל גבוה יותר. הנתונים מחושבים בצורה יומית 3 חודשים אחורה, הנתון העדכניים יותר מקבלים משקל יתר על פני הנתונים הישנים יותר.

בחודש האחרון חלה כאמור התמתנות באיכות הנתונים הכלכליים כפי שמשתקף במדד ההפתעות של סיטי. במדידה ארוכת טווח סיפק מדד ההפתעות לא מעט איתותים שגויים (כאינידיקטור מנבא לשוק המניות) יחד עם זאת, דווקא בארבע השנים האחרונות נקודות השיא והשפל במדד, הקדימו בבירור שינוי בכיוון שוק המניות.

המשקיעים בינתיים התעלמו מהיחלשות מסוימת בטיבם של נתוני המאקרו ביחס לציפיות וה S&P ממשיך לשבור שיאים. אנו סבורים שייתכן ומדובר באיתות אזהרה לפני מימוש בשוק המניות.

היזהרו! ה-VIX בתחתית

לפי לאומי שוקי הון, אינדיקציה נוספת למימוש הקרב בשוק המניות, ניתן למצוא במדד ה - VIX ("מדד הפחד") הנמצא סביב רמות שפל של השנים האחרונות. ניתן לראות בגרף שבכל פעם בשנים האחרונות שמדד ה- VIX הגיע לשפל ( הציר הימני ציר הופכי, מהגבוה לנמוך), הגיע תיקון במדד ה S&P. "קשה כמובן להתנבא בקשר לעיתוי המדויק, אבל הסבירות לתיקון על רקע האינדיקאטורים האלה גדלה".

ה - VIX (ציר אנכי הופכי) לעומת ה - S&P

VIX
 VIX