לראשונה: מספר המיליונרים באסיה יותר ממספרם באמריקה

בסוף שנת 2011 היו-18 אלף מליונרים עם הון של מעל ל 100 מיליון דולר באסיה לעומת 17 אלף בצפון אמריקה ■ "מרכז העושר העולמי עובר למזרח"

לראשונה אי-פעם עלה מספר האסיאתים שמחזיקים בנכסים נזילים בשווי 100 מיליון דולר לפחות, על מספר אזרחי צפון אמריקה שמחזיקים בהון דומה, מכיוון ש"מרכז הכובד הכלכלי" העולמי ממשיך לנוע מזרחה. כך, לדברי חטיבת הבנקאות הפרטית של סיטיגרופ .

בסוף 2011 היו 18 אלף "מיליונרים בעלי מאה מיליון דולר" בדרום-מזרח אסיה, בסין וביפן, לעומת 17 אלף בצפון אמריקה ו-14 אלף במערב אירופה. כך דיווח הבנק בדו"ח העושר ל-2012, שאותו הוא מפרסם יחד עם נייט פרנק.

ב-1980, מרכז הכובד של כלכלת העולם היה באמצע האוקיינוס האטלנטי, אך מאז הוא נע משם לנקודה שנמצאת בקרבת תעלת סואץ, נאמר בדו"ח, שהתבסס על חישוביו של דני קואה מהלונדון סקול אוף אקונומיקס. בינואר הנמיכה קרן המטבע הבינלאומית את תחזית הצמיחה העולמית ל-2012 ל-3.3%, והעריכה ש-27 המדינות ביבשת אסיה המתפתחת יצמחו ב-7.3%.

"מספר וריכוז המיליונרים בעלי מאה מיליון הדולר מדגיש את הכיוון שבו נע כעת העושר העולמי", כתב בדו"ח ג'יימס לוסון, מנהל בלדבורי ריסרץ'. "המגמות שנצפו בקטגוריית עושר זו ישוכפלו ככל הנראה גם בקטגוריות עושר נמוכות יותר בשנים הבאות".

הונו של לי קה-שינג, האיש העשיר ביותר באסיה, עמד אתמול על 24.8 מיליארד דולר, על-פי מדד המיליארדרים של בלומברג, שמדרג את 20 האנשים העשירים ביותר בעולם. מוקש אמבני, יו"ר ומנכ"ל החברה ההודית רליאנס אינדסטריס, ניצב במקום השני עם 23.6 מיליארד דולר.

מעבר העושר מזרחה עשוי להגדיל את ההשקעות האסיאניות באמנות, ביינות ובספורט, לדברי הדו"ח. אשתקד הביעו עניין גובר באמנות 32% מהמיליונרים האסיאנים המחזיקים ב-25 מיליון דולר לפחות, והעניין ביינות זינק ב-29%.

"כשמדובר בהשקעות בתחומים בעלי עניין רגשי, נראה שצריך לעקוב אחרי אזור אסיה-פסיפיק", נאמר בדו"ח. "בתקופה של זעזועים בשווקים, נתפסים יצירות אמנות, יינות וספורט כהשקעות יציבות שמניבות דרך קבע תשואות גבוהות יותר מהתשואות על מדדים כגון מדד פוטסי 100".