זעזוע בעקבות הודעת הלמ"ס על שיעור האבטלה

הלמ"ס הודתה כי שיטת מדידת האבטלה שלה לא מקובלת על ה-OECD - ושינתה אותה ■ התוצאה: "זינוק" פתאומי של 20% באבטלה ל-6.5% ■ בכירים בבנק ישראל ובאוצר: אנו מבקשים הסברים כבר שבוע - אך עדיין לא קיבלנו אותם

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה הבוקר (א') הודעה, שבה היא מודה למעשה כי שיטת מדידת האבטלה שלה איננה מקובלת על ארגון המדינות המפותחות ה-OECD. עקב כך, הודיעה הלמ"ס כי החל משנת 2012 היא נאלצת לחשב את האבטלה כמו בשאר המדינות המפותחות.

התוצאה: זינוק חד של כ-20% במימדי האבטלה בישראל שהיו ידועים עד כה, מרמה של 5.6% בסוף 2011 לרמה של 6.5%. האבטלה נחשבת לפרמטר המאקרו-כלכלי החשוב ביותר, יחד עם הצמיחה במשק.

לפי הודעת הלמ''ס מה-28 בפברואר, בישראל היו ב-2011 כ-174 אלף מובטלים. אלא שנתונים אלה כבר אינם רלוונטיים וכעת, לפי המדידה החדשה, יש בישראל 227 אלף מובטלים, זינוק של 30.4%. מובטלים מוגדרים כאזרחים בגיל עבודה (מעל גיל 15) אשר רוצים לעבוד אך אינם מוצאים עבודה.

גורם כלכלי בכיר בירושלים הגדיר בשיחה עם "גלובס" את תחושת הצמרת הכלכלית כ"הלם" ביחס לנתונים החדשים. "אנו בהלם ולא מצליחים להבין את השינוי. הנגיד פישר ראה את הדברים ודרש הסברים. הוא טרם קיבל אותם ומה שהוסבר לו לא שכנע אותו".

הבכיר הוסיף: "תהיה בעיה אמיתית בחקר הכלכלה הישראלית, נדבך חיוני לצורך גיבוש מדיניות. ברגע שחוקר ירצה, בעוד כמה שנים, לנתח את מגמת האבטלה בישראל, הוא יראה קפיצה מ-5.6% ל-6.5%, שלא יהיה לה הסבר".

בלמ''ס הסבירו היום כי כחלק משינוי השיטה, הוחלט להגדיר את את אוכלוסיית צה''ל - הן חיילי חובה והן אנשי קבע - כמועסקים. "שינוי זה היה דווקא צריך לגרום לירידה בשיעור האבטלה, כיוון שבקרב המשרתים בצה"ל אחוז התעסוקה הינו 100%", מסביר אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המחקר של בית ההשקעות פסגות.

אז מה הביא לשינוי? אולי השינוי שבוצע במספר הישובים הנדגמים. למדידה החדשה נוספו 100 ישובים, 470 יישובים מדי חודש בחודשו, לעומת 370 שנדגמו מדי רבעון בסקר הקודם. "יותר יישובים קטנים ופריפריאליים נכנסו לסקר הלמ"ס, והם נוטים להתאפיין בשיעורי תעסוקה נמוכים יותר מאשר בערים הגדולות", אומר גרינפלד.

הערכות הן כי מדובר ביישובים ערבים. עם זאת, גרינפלד הוסיף כי "גם שינוי זה לא יכול להסביר את כל הקפיצה בשיעור האבטלה בין הרבעון האחרון של 2011, לחודש פברואר 2012".

בעיה נוספת: בשיטת המדידה הקודמת הלמ"ס "שכח" לדגום ישובים בעלי אבטלה גבוהה. עם זאת, בלמ''ס טוענים גם היום כי מגמת שוק העבודה לא השתנתה ושיעור האבטלה ממשיך לרדת."נקודה זו נראית לנו מעט מוזרה, בהתחשב בכך שמספר סקרים שונים, כמו סקר החברות של בנק ישראל או סקר הציפיות בתעשייה של התאחדות התעשיינים, הראו בחודשים האחרונים כי בשוק העבודה נרשמת מגמה שלילית", אומר גרינפלד.

הלמ''ס לא מצא לנכון לתדרך עיתונאים על השינוי. השינוי יצריך באופן מיידי את עדכון חד בתחזית שיעור האבטלה הישראלי בקרב הגופים הכלכליים הפיננסים והממשלתיים, דבר שמסוגל לגרום לבלבול רב ואף לנזק למשק בקרב המשקיעים הזרים. ב-2012 צפויה ממילא עלייה באבטלה בישראל עקב המשבר הכלכלי העולמי. בית השקעות פסגות עדכן את תחזית האבטלה ל-2012 לרמה של 7.5%.

פגיעה באמינות

שיעור האבטלה הנמוך היה עד כה אחד ממקורות הגאווה המרכזיים של נתניהו ובעיקר של שר האוצר יובל שטייניץ. הודעת הלמ"ס היא בהחלט פגיעה באמינות.לפני מספר חודשים החלו התהיות לגבי איך בשנה שמאות אלפי ישראלים יצאו לרחובות בטענות על יוקר המחייה, ירדה האינפלציה, הנמדדת באמצעות מדד המחירים לצרכן, בכ-18.5%, מ-2.7% ל-2.2%. גם העובדה כי נתוני הלמ''ס לגבי מחירי הנדל''ן הפוכים מאלו של האוצר - לא הוסיפה למוניטין של הלמ''ס.