רוביני: צמיחה באירופה - רק כששער האירו יהיה שווה לדולר

נוריאל רוביני: "גוש האירו זקוק לפיחות אמיתי באזורי הפריפריה על מנת להשיג שחזור של הצמיחה, איזון חיצוני ותחרותיות" ■ "יש מין מעגל קסמים עם הגרעון - צעדי צנע מחריפים את המיתון"

מה יחזיר את הכלכלות המתקשות באירופה לצמיחה? לפי נוריאל רוביני, רק שוויון בין שער הדולר לשער האירו.

"גוש האירו זקוק לפיחות אמיתי באזורי הפריפריה על מנת להשיג שחזור של הצמיחה, איזון חיצוני ותחרותיות", אמר היום (ו') רוביני בכנס באיטליה. "הפריפריה האירופאית צריכה שהאירו יהיה קרוב יותר לדולר". יש לציין כי על אף המשבר הפיננסי באירופה, האירו נשאר ברמות גבוהות ביותר מול הדולר.

רוביני התייחס למדיניות בגוש האירו כלפי מדינות כמו איטליה וספרד שהכניסו צעדי צנע, ואמר כי "יש מין מעגל קסמים עם הגרעון - צעדי צנע מחריפים את המיתון. ללא צמיחה התגובה החברתית תהיה חריפה ומוחצת עבור כמה ממשלות".

האזהרות שמשמיע רוביני נתמכות בהתעוררות החברתית במדינות כמו ספרד, איטליה, פורטוגל ויוון, שם העם מתקומם כנגד מדיניות הצנע שנכפו על המדינות הללו על מנת להוריד את הגרעון התקציבי. אתמול, לדוגמה, היו התנגשויות בין מפגינים לשוטרים בספרד. בנוסף, השנה אמור גוש האירו להיכנס שוב למיתון.

רוביני התייחס גם למתיחות בין איראן למדינות המערב וישראל, ועקב כך לתנודתיות במחירי הנפט כתגובה לכותרות אודות תקיפה אפשרית באיראן, ומנגד, דיווחים מסעודיה לדוגמה, שהתחייבה לפצות כל מחסור בנפט שעלול להיווצר עקב הסנקציות או תקיפה באיראן.

"גם ללא עימות צבאי, מלחמת המילים מתחממת", אמר רוביני. "המתחים הללו הולכים להמשיך להתגבר. כל המזרח התיכון הוא מקור למתיחות שמשפיעה על הכלכלה העולמית".

רוביני הזהיר שעלייה נוספת במחירי הנפט תהיה הרסנית לכלכלה העולמית ותכניס אותה למיתון, נוסף על האטה חריפה בסין ונתוני מאקרו מאכזבים בארה"ב.