שטייניץ: "הישראלים יעדיפו לשלם מחיר גבוה על הדלק מאשר להתמודד עם איראן גרעינית"

שר האוצר התארח ב"פגוש את העיתונות" והתייחס לעלייה הצפויה במחירי הדלק והחשמל ■ אמר שהממשלה תעזור לחלשים, אבל לא על חשבון הפגיעה באיזון העסקי ■ "ממשלת נתניהו היא הממשלה החברתית ביותר בשנים האחרונות"

שר האוצר יובל שטייניץ התארח הערב בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2 והתייחס לגל העליות במחירי החשמל והדלק. במהלך הראיון טען שטייניץ שהסיבה העיקרית, והיחידה, לעלייה במחיר הדלק הינה הסנקציות של ארצות הברית ואירופה על איראן, ושהוא מעדיף שאזרחי ישראל ישלמו מעט יותר כסף על הדלק מאשר להיות מודאגים מתוכנית הגרעין האיראנית.

במהלך הראיון חזר שר האוצר כמה פעמים על כך שהממשלה צריכה לשמור על ישראל מפני המשבר הכלכלי העולמי. "האחריות שלי היא להגן על כלכלת ישראל מפני משבר כלכלי עולמי שמאיים על הכלכלות החזקות ביותר", אמר שטייניץ במהלך הראיון. "אנחנו נשמור על מסגרת התקציב והגירעון וזאת הדרך היחידה להתמודד עם המשבר הזה".

שטייניץ התייחס גם לעלייה הצפויה במחיר הדלק החל מחצות, והטיל את כל האשמה על הסנקציות של ארצות הברית על הנפט האיראני. "אני מבין שקשה לציבור, אבל הכל נובע מהסנקציות על איראן", אמר שטייניץ. "למדינה אין הרבה שליטה על מחיר הנפט".

מגישת התוכנית, רינה מצליח, תהתה מדוע הממשלה לא סופגת חלק מהעלייה במחיר הנפט. שטייניץ השיב שהמס על הדלק שמשלמים האזרחים בישראל הוא מהנמוכים ביותר במדינות המפותחות".

אחרי סיום פרק הדלק, התייחס שטייניץ גם לעלייה הצפוייה הלילה במחיר החשמל, שיעלה בכ-8%. שר האוצר טען שהסיבה העיקרית לעלייה במחיר החשמל הינה הפיצוצים המתמשכים בצינור הגז במצרים, כמו כן בעקבות אי תחילת הזרמת הגז ממאגר "תמר" שהייתה אמורה להתחיל כבר בשנה הקרוב, וזה גורם נזקים של 15 מיליארד שקל למשק הישראלי.

שטייניץ טען, שבעקבות מאמצים של הממשלה, העלייה במחיר החשמל הלילה תהיה "רק" 8% במקום עלייה של 40%. "כשידעתי שמחיר החשמל עומד להתייקר ב-40% פרסתי את התייקרות על פני שנתיים ולכן יש לנו עכשיו עלייה של 8% בלבד", אמר שטייניץ. " נסיתי להוריד את המחיר גם על ידי הורדת המיסים על הסולר".

שר האוצר הודה שחלק מהעלייה במחיר החשמל נובע גם מחוסר היעילות שקיימת בחברת החשמל ואמר שהוא פועל עם הוועד והנהנלת חברת החשמל על מנת לייעל את החברה, ובכך להוריד את מחיר החשמל. "אנחנו נפעל עם הוועד והנהלת חברת החשמל לביצוע רפורממות והתייעלות בחברה על מנת להוריד את מחירי החשמל", אמר שטייניץ וטען שהוא בוחן דרכים להפחית את מחיר החשמל בחודשים הקרובים.

שטייניץ ניסה בכל זאת להגן על העלייה מתמשכת במיסים וטען שהכל בסופו של דבר חוזר לאזרחים על ידי חוקים כמו חינוך חינם מגיל 3 או על ידי קצבאות לאזרחים כמו הקצבאות לזקנים, ופיתוח תשתיות.

"כממשלה אנחנו חייבים לקחת מהחזקים ולתת לחלשים, בשל כך העלינו את המס על מכוניות יוקרה", אמר שטייניץ. "אבל, צריך לעשות זאת במסגרת אחריות כלכלית ומבלי לפגוע באיזון העסקי בישראל".

שטייניץ הודה גם שממשלתו של נתניהו לא ממש חוששת מהמחאה החברתית שמתגבשת בקיץ הקרוב אלא היא דואגת יותר לגבי תוכנית הגרעין של איראן. "אנחנו לא מודאגים מהמחאה בקיץ הקרוב, הדבר העיקרי שאנחנו מודאגים ממנו זה המשבר בכלכלה העולמית והמצב של תוכנית הגרעין האיראנית", אמר שטייניץ.