מריל לינץ: "הצמיחה היא המפתח להצלתו של גוש האירו"

במריל לינץ' יוצאים בסקירה מקיפה על משבר החוב בגוש האירו ■ הטענות המרכזיות: ה-LTRO קנתה זמן יקר אך היא לא מספיקה ורק עידוד הצמיחה והתחרותיות יצילו את גוש האירו מקריסה כלכלית

בעוד השווקים בארה"ב נעלו את הרבעון הטוב ביותר מאז 2012, באירופה מרחפת עננה כבדה בדמות משבר החוב שמאיים להעמיק ולהתפרץ במלוא עוזו, כאשר הפעם מדינות הפריפריה על הכוונת ובייחוד פורטוגל, יוון, אירלנד וספרד - הידועות בכינויין מדינות ה-PIGS. אנליסטים במריל לינץ' יוצאים היום (א') בסקירה מקיפה על אירופה במסגרתה הם טוענים כי רק שיעור צמיחה גבוה יחלץ את גוש האירו מקריסה כלכלית.

ה-LTRO קנה קצת זמן

האנליסטים במריל לינץ' מציינים כי התוכנית להגברת הנזילות במערכת הבנקאית של גוש האירו (LTRO) אותה יזם הבנק המרכזי האירופי (ECB), אומנם שיחררה את מחנק האשראי של הבנקים בגוש האירו כאשר הזרימה יותר מטריליון אירו ליותר מ-500 בנקים באירופה, אך ההישג הזה הוא זמני בלבד וכדי להפוך אותו להישג קבוע מדינות גוש האירו חייבות לשקם את ביטחון המשקיעים שהתערער במידה רבה במהלך שנות המשבר.

"כדי לשמר את ההישגים של הבנק המרכזי מדינות גוש האירו יהיו חייבות לבצע רפורמות מקיפות שיכללו קיצוצים מבניים ולדאוג ליישום של אותן רפורמות, אך מעבר לכך יהיה עליהן ליישם צעדים שיעודדו את הצמיחה בטווח הקצר".

ייצוא ,עידוד התחרותיות והורדת הריבית

במריל לינץ' טוענים כי הייצוא במדינות גוש האירו אומנם גדל ברבעון האחרון, אם כי לא במידה מספקת, אך רמת התחרותיות ירדה. לכן, כדי לעודד את הייצוא והתחרותיות, שהם כאמור פרמטרים חשובים בעידוד הצמיחה, מנהיגי גוש האירו יצטרכו לבצע רפורמות מרחיקות לכת שיעודדו את התחרותיות ויגדילו את היקפי הייצוא. בנוסף, ה-ECB יאלץ להוריד את הריבית המרכזית (שעומדת כיום על 1%) כדי לתמוך בצעדים אלו ולהרחיב את פעילות האשראי.