ספרד מדאיגה: מדד ה-PMI בתחתית; שיעור האבטלה 23%

מדד מנהלי הרכש של ספרד צנח לרמה הנמוכה ביותר מזה 11 חודשים - 44.5 נקודות במארס ■ שיעור האבטלה בקרב הצעירים מתחת לגיל 25 זינק במארס לרמה של 50%

ענן משבר החוב ממשיך לרחף מעל אירופה, כאשר הפעם ספרד עומדת במרכז החששות של המשקיעים ומאיימת לגרור את גוש האירו לקריסה כלכלית מוחלטת.

הנתונים הכלכליים שפורסמו היום הגוש האירו ובספרד בפרט, מעידים על כך שספרד עומדת על סף תהום כלכלית. זאת, לאחר שמדד מנהלי הרכש של חודש מארס ירד לרמה הנמוכה ביותר מזה 11 חודשים, כאשר הצביע על קריאה של 44.5 נקודות, מה שאומר כי פעילות הייצור של המפעלים הספרדיים נמצאת במגמת האטה חמורה.

בנוסף, ההזמנות החדשות מהמפעלים הספרדים והיקף הייצוא צנחו בשיעור חד, מה שמעיד על האטה כללית הן בביקושים המקומיים והן בביקושים החיצוניים.

הצרות של ספרד לא מסתכמות רק בפעילות הייצור אלא גם בשיעור האבטלה הגבוה, שנכון לחודש פברואר הוא זינק לרמה של 23.3%, וקפץ לרמה של 50% בקרב הצעירים הספרדים שמתחת לגיל 25.

שיעור האבטלה הגבוה של ספרד מצטרף לזה של גוש האירו, שנכון לחודש פברואר זינק לשיא של 14 שנה, שלא נראה מאז השקת מטבע האירו - 10.8%.

בניסיון להתמודד עם הקשיים הכלכליים, מריאנו ראחוי, ראש ממשלת ספרד הודיע בסוף השבוע כי הממשלה תנסה לחסוך מעל 27 מיליארד אירו בתקציב שלה לשנת 2012 באמצעות מסי תאגידים, קיצוצי שכר במגזר הציבורי והממשלתי, עניין שלדעת אנליסטים רבים אומנם יסייע להקטין את הגרעון, אך מצד שני עלול לפגוע עוד יותר בשיעור הצמיחה ובתחרותיות.

ראש הממשלה, מריאנו ראחוי, אמר כי הוא יצמצם את הגרעון התקציבי, סלע המחלוקת בין ספרד לגוש האירו, ל-5.3% מהתמ"ג. זאת, לעומת גרעון של 8.5% מהתמ"ג בשנה שעברה.