בוחבוט: "ירקנו לעוזי דיין בפרצוף והוא חושב שזה גשם"

(עדכון) - מאבקי השליטה במפעל הפיס עולים דרגה: אחרי ששללו את סמכויות החתימה של היו"ר עוזי דיין, חברי הדירקטוריון נחושים להדיחו ■ האוצר מתרב בסכסוך - ותומך בעוזי דיין

"עוזי דיין בבעיה קשה. אני לא מצליח להבין איך הוא, סגן רמטכ"ל לשעבר, רק הולך ושוקע בבוץ. אם אני הייתי במקומו והיו לוקחים ממני את זכות החתימה, הייתי קם ועוזב", אומר ל"גלובס" יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש מועצת מעלות-תרשיחא, שלמה בוחבוט. "הוא מתעקש, נאחז בקרנות המזבח. בושה וחרפה. הייתי מצפה שיתפטר. 10 מתוך 12 חברי דירקטוריון קמו נגדו. מה הוא עוד יכול לעשות שם, בתור יושב ראש מפעל הפיס? בסוף הוא יהיה רק חולצה". בוחבוט הוא ממובילי המהלך להצרת סמכויותיו של יו"ר מפעל הפיס, האלוף (במיל') עוזי דיין. אתמול (א') הגיע אותו מהלך לשיאו ובישיבת דירקטוריון סוערת נשללו ממנו כל זכויות החתימה.

בראיון ל"גלובס", בוחבוט מבטיח שזה לא סוף פסוק, שהמטרה הסופית היא להדיח את דיין, ועד שהיא תושג - האסטרטגיה שלו ושל חברי הדירקטוריון בחברה היא להתיש את היו"ר, לרוקן את תפקידו מתוכן ומסמכויות. "בימים הקרובים נבקש צו-עשה מביהמ"ש. אני עדיין לא יודע אם ניגש לבג"ץ או שניגש לבית המשפט המחוזי. נבקש מהשופטים שיחייבו את דיין להביא להצבעה בדירקטוריון מפעל הפיס בקשות שאנחנו מעלים, כמו הורדת שכרו וכמו המינוי של ג'אקי ואקים לתפקיד המנכ"ל של החברה", הוא אומר.

"מינוי ואקים - רק חלק מהסיפור"

ועדת איתור שמינה דירקטוריון מפעל הפיס לבחירת מנכ"ל בחרה בואקים, גזבר עיריית חיפה, אך דיין מתנגד לבחירה בנימוק שואקים לא דיווח על חקירה שהתנהלה נגדו במשטרה. התיק נגדו נסגר לבסוף, אך מבחינת דיין יש טעם לפגם בכך שואקים מסר כביכול תצהיר כוזב. מבחינת בוחבוט, דיין נכנע ללחץ של אנשי ליכוד שלא למנות ערבי לתפקיד מנכ"ל מפעל הפיס.

לדברי בוחבוט, "המינוי של ואקים למנכ"ל הוא רק חלק קטן מהסיפור. דיין מרוויח כיושב ראש מפעל הפיס יותר מדי כסף ואנחנו רוצים להוריד לו את השכר הזה".

- לא ראוי שהיו"ר יקבל שכר?

"מאז ששמעון כצנלסון סיים את תפקידו כיושב ראש מפעל הפיס, לפני כשלוש שנים וחצי, החברה התנהלה יפה מאוד בלי יו"ר. לא צריך יו"ר פעיל. זה סתם עולה כסף. בחודש אחד הוא מרוויח כ-60 אלף שקל. יש לו הרבה יועצים, מזכירות וזה מעיק על קופת החברה. למה הוא צריך שלושה עוזרים? למה הוא לא יכול להסתדר עם אחד? למה הוא צריך שלוש מזכירות במקום אחת? נעשה לזה סוף".

- מה השגתם בשלילת זכויות החתימה של דיין?

"זה עצוב מאוד מבחינתו. זאת השפלה. לקחת את זכות החתימה לאדם במעמדו ובמשרתו, זה אקט סמלי אבל כואב. העברנו את זכויות החתימה לחבר הדירקטוריון שמואל ריפמן. הבענו בו אי-אמון. זה אומר שאנחנו לא סומכים עליו".

- זאת הייתה המטרה, להשפיל?

"זאת לא הייתה המטרה, אבל זאת הייתה התוצאה".

מבחינת דיין, הניסיון להחליש את מעמדו נחל כישלון חרוץ: שאר המהלכים שתכננתם לא צלחו, כמו צמצום מספר העוזרים, הפגיעה בשכר ועוד.

"אני מקווה שכקצין בכיר לשעבר בצה"ל, הוא לא דיווח לרמטכ"ל על כישלונות שהוא חווה בשדה הקרב כהצלחות. אתמול ירקנו לו בפרצוף אבל הוא, הוא חושב שזה גשם. אילצנו אותו להתפטר מחברותו בוועדת המכרזים של החברה. אם הוא לא היה מקדים ומתפטר ממנה, היינו מדיחים אותו. אנחנו לא מוכנים שהוא יהיה מעורב בניהול של מערכת מכרזים שהיקפה מאות מיליוני שקלים, לא בעיצומו של משבר אמון".

"דיין מבזה את הליכוד"

דיין מונה לתפקיד יו"ר מפעל הפיס על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפני כעשרה חודשים. המינוי תקף לשבע שנים והדירקטוריון לא יכול להדיחו, אך יכול לעשות לו "את המוות", "לייבש" אותו. חברי הדירקטוריון יודעים זאת: מבחינת בוחבוט וחבריו, עוד 6 שנים וחודשיים הם המון זמן לנהל את מפעל הפיס במצב הנוכחי, ולכן הם מתכוונים לפנות לנתניהו בבקשה שיחליף את דיין.

"אני יודע שגם בלשכת ראש הממשלה לא רווים נחת מההתנהלות של דיין. שוחחתי על כך ארוכות עם ראשי ערים מהליכוד שמקורבים ללשכת נתניהו. הרבה מהם אמרו לי שכבר פנו אליו וביקשו שיעשה מעשה, כי דיין מבזה את הליכוד", אומר בוחבוט. בוחבוט עצמו מזוהה עם מפלגת העבודה. במשך תקופה קצרה היה חבר בקדימה.

מלחמה על תקציבים

המלחמה שבוחבוט וחבריו לשלטון המקומי, המכהנים בדירקטוריון מפעל הפיס, מובילים נגד דיין היא למעשה מאבק על שליטה בתקציבים. לקרב הזה הם יצאו מלווים בקבוצת משפטנים בהנחיית עו"ד גדעון פישר והשופט בדימוס אליהו וינוגרד.

זה חודשים שבוחבוט מתריע על כך שמשרד האוצר לוטש עיניים להכנסות מפעל ההגרלות של מדינת ישראל. השלטון המקומי רוצה את רוב הכסף, כדי לחלק לרשויות המקומיות. לטענת בוחבוט, דיין מסייע לאוצר להסיט תקציבים שאמורים להגיע לרשויות: "יש סכום של 1.8 מיליארד שקל שמיועדים לרשויות", הוא אומר, "אלא שדיין מוכן ליישר קו עם הבקשה של האוצר, להסיט את הסכום הזה לשימושים אחרים, כמו הקמה של מעונות סטודנטים. אנחנו לא מוכנים לזה".

אתמול, אחרי ההשפלה בישיבת הדירקטוריון הסוערת שבמהלכה נשללו מדיין זכויות החתימה, הביע סגן הממונה על התקציבים באוצר וחבר הדירקטוריון משה בר סימן טוב חשש מהנזק שעשוי להיגרם למפעל, על ההשלכות שיהיו למלחמות היהודים האלה על ההיתר שלו לקיים הגרלות. נציג האוצר התנגד לשלילת זכות החתימה של דיין ולמהלכים להצרת סמכויותיו. לדברי דיין, הוא לא מתכוון להיכנע ללחץ שעולה מהדירקטוריון ובכל מקרה הוא לא ייעתר לדרישה למנות את ואקים. עד יום חמישי הקרוב, בכוונתו להביא לאישור הדירקטוריון את המומלצים מטעמו לתפקיד המנכ"ל, שיהיו לדבריו ראויים ומתאימים יותר לתפקיד. הדירקטוריון מבטיח אש.

החשכ"לית מתערבת: לא תאשר משחקי הגרלות חדשים עד לסיום המשבר

החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, מוציאה כרטיס צהוב לדירקטוריון מפעל הפיס: במכתב ששיגרה היום (ב') לחברי מועצת המנהלים של המפעל, ליושב הראש עוזי דיין וליועץ המשפטי אביעד הכהן, נאמר כי עד ליישוב המחלוקת וגמר המשבר, הצוות שמטעמה משהה את הדיונים להרחבת היתר להגרלות חדשות של הפיס. מדובר במשחקי הימורים חדשים, שעדיין לא קיימים בשוק ומפעל הפיס מבקש להשיק, נוסף על משחקי ההימורים המוכרים, כמו לוטו, חיש-גד וצ'אנס.

גורמים באוצר העריכו היום כי אם לא יימצא במהירות פתרון למשבר במפעל הפיס, כרגולטור הוא יבטל את ההיתר למשחקי הימורים קיימים ובמקרה קיצוני, אף ישקול את מדיניותו לגבי ההיתר שניתן לגוף. במכתבה, כתבה החשבת הכללית: "המריבות ומאבקי הכוח פוגעים במפעל הפיס, בתדמיתו הציבורית, באופן תפקודו וגורמים לחוסר ודאות בנוגע לפעילותה של החברה. אנו עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות".

עוד כתבה החשכ"לית כי "כרגולטור שאמון על הפיקוח על החברה, לא נוכל להשלים עם מצב של תקשורת לקויה בין יושב ראש הדירקטוריון לבין הדירקטוריון שבראשו הוא עומד. באחריות הדירקטוריון, ובעיקר באחריות העומד בראשו להבטיח פעילות רציפה, הרמונית ותקינה של הדירקטוריון ושל הנהלת החברה, לרבות ממשק תקין בין יושב ראש הדירקטוריון לבין חברי הדירקטוריון".

במכתב מגבה החשכ"לית את דיין בהתנגדותו למינוי של ג'אקי ואקים כמנכ"ל: "דירקטוריון הפיס חייב להבטיח כי מי שמתמנים לתפקידים בכירים בחברה יהיו רק מי שיושרם ויושרתם, לרבות התאמתם לתפקיד, הם ברמות הגבוהות ביותר".

בהמשך מכתבה דורשת החשכ"לית מחברי דירקטוריון הפיס לקיים בתוך 20 יום דיון מעמיק שיכריע את המחלוקות עם היו"ר דיין ולבחור מנכ"ל.

דיין: "בוחבוט עושה פוטש"

יו"ר מפעל הפיס, עוזי דיין, מגיב למתקפה של בוחבוט ואומר: "בוחבוט מבקש להשתלט על הקופה הציבורית של מפעל הפיס באמצעות מינוי של מנכ"ל מטעמו, ומשנכשלה כוונתו הוא מבקש לעשות פוטש, בתואנות חסרות בסיס. לא בוחבוט ישמש לנו מודל להתנהלות ציבורית, במיוחד לאחר שמעיינים בתחקירים העיתונאיים הרבים על מעלליו".

דיין הוסיף ואמר: "לחמתי עשרות שנים כחייל וכמפקד באויבים הגדולים ביותר ללא מורא ושלמה בוחבוט וחבורתו לא מפחידים אותי. ניצחתי בקרבות ובמשימות מורכבות יותר בחיי, הניסיון לכפות מנכ"ל בלתי ראוי על מפעל הפיס בשיטות גנגסטריות ובלתי חוקיות רק מחזקת בי את הרצון להמשיך ולפעול בהתאם ליעדים שהצבתי לעצמי: לנהל את מפעל הפיס על פי כללי הסדר והמינהל התקין".

עוד מוסיף דיין ואומר כי "בוחבוט התבלבל לחשוב שמפעל הפיס הוא חלק ממלכתו הפרטית, מנסה לנהוג בו כפי שהוא נוהג במרכז השלטון המקומי. התנהגותו המחפירה והגנגסטרית מעידה על פערים מהותיים בין הנורמות הנהוגות במערכות ציבוריות לבין הרצון והאינטרסים שלו להשתלט על משאבי מפעל הפיס ולהפקיעם מהרשויות המקומיות. הגיעו הדברים לכדי כך שמשרד הפנים רוצה למנות לו חשב מטעמו, שישמור על שרידי הקופה. זה מה שאנחנו רוצים שיקרה בקופת הפיס האדירה?"

בתגובתו, שב היום דיין והכחיש כי הסיבה להתנגדותו למינוי ג'אקי ואקים לתפקיד המנכ"ל היא בעובדה שהוא ערבי: "גזענות היא תכונה מבחילה וכך גם האשמה בגזענות ללא כל בסיס. האשמה בגזענו היא מפלטו של נבל", אמר. לדבריו "ואקים מסר לכאורה תצהיר כוזב לוועדת האיתור, העלים פרטי מידע חשובים בטופס מועמדותו לתפקיד לגבי חקירות שונות שהתנהלו נגדו על ידי רשויות המדינה, וזאת אף שנשאל על כך בשאלון שהתבקש למסור. מנכ"ל מפעל הפיס צריך להיות מוכשר לתפקידו, בעל ניסיון רלוונטי מוכח. האם בעלי השליטה בסלקום, דלק, פז או שופרסל היו ממנים לתפקיד המנכ"ל מועמד שזה תפקידו הראשון כראש מערכת ולא נדרש להתמודד עם ניהול של חברה קמעונאית אדירה?"

המספרים של הלוטו
 המספרים של הלוטו