קרנות הנאמנות: פדיונות של כ-200 מיליון ש' בחודש מארס

היקף נכסי הענף גדל ב-700 מיליון שקל בזכות העליות בבורסה, אך בשל הפדיונות לא הצליח לסיים את מארס בגיוס חיובי ■ עיקר הפדיונות בקרנות הכספית - כ-1.1 מיליארד שקל

לאחר פתיחה חיובית של שנת 2012, חזר ענף קרנות הנאמנות לפדיונות. בחודש מארס נפדו מהענף כ-200 מיליון שקל, אולם היקף נכסיו גדל ב-700 מיליון שקל ל-147 מיליארד שקל, בזכות העליות בבורסה בחודש החולף. יצוין כי עד יומיים לפני סוף החודש עוד היה הענף בגיוס חיובי של כ-300 מיליון שקל, אך על פי הערכות בענף, על רקע פדיון של כחצי מיליארד שקל מהקרנות הכספיות עברו הקרנות לפדיונות כאמור. בסך הכל הקרנות הכספיות רשמו פדיונות של כ-1.1 מיליארד שקל במארס, כך שהקרנות המסורתיות המשקיעות באג"ח ומניות גייסו כ-900 מיליון שקל.

תמונה הפוכה הצטיירה בענף תעודות הסל. לאחר שבפברואר נקטע רצף של שישה חודשי גיוסים, ונרשמו בו פדיונות, חזרו במארס תעודות הסל לגייס. הגיוסים הגיעו ל-474 מיליון שקל, ונכסי הענף צמחו בלמעלה ממיליארד שקל ל-58 מיליארד שקל.

בענף הקרנות, התרכזו הגיוסים בעיקר בקרנות אג"ח מדינה וקונצרניות. למרות שאת העליות המשמעותיות שלו רשם כנראה האפיק הממשלתי בשנה שעברה, קרנות אלה החלו לגייס כספים בחודשים האחרונים, ובמארס הן גייסו כ-580 מיליון שקל. מתחילת השנה מגיעים הגיוסים אליהן למעל 2 מיליארד שקל.

קרנות האג"ח הקונצרניות רשמו בחודש מארס גיוסים של 760 מיליון שקל, וגם גיוסיהן מתחילת השנה עולים על 2 מיליארד שקל. לאחרונה צץ טרנד חדש באפיק, בדמות קרנות אג"ח בנקים, והמנהלים מנפיקים קרנות כאלו זה אחר זה. האטרקטיביות של קרנות אלה נובעת מרצון הציבור להגדיל סיכון. אג"ח הבנקים נחשבות לסולידיות ביותר מבין כל אג"ח החברות, הנותנות תשואה עודפת על אג"ח ממשלתיות ומהוות שלב אחד לפני חשיפה לאג"ח קונצרניות באופן כללי.

מסיטים פחות כספים לחו"ל

מגמת הסטת הכספים לחו"ל, שהחלה בקופות הגמל והמשיכה בענף הקרנות ותעודות הסל, נמשכה גם במארס. קרנות האג"ח והמניות בחו"ל גייסו כ-360 מיליון שקל, אך זאת בעיקר בתחילת החודש. בענף הקרנות מעריכים כי מארס התחיל עם גיוסים גבוהים לקרנות המשקיעות בני"ע זרים, אולם עקב התמתנות עליות השערים בחו"ל הואט קצב הגיוסים לאפיקים אלה, וחלק מכספי המשקיעים חזר ארצה.

בענף תעודות סל המשיכה מגמה של גיוסים לתעודות הפיקדון ולתעודות העוקבות אחרי מדדי מניות בחו"ל, ומנגד נרשמו פדיונות בתעודות על מדדי מניות מקומיים.

1.4 מיליארד שקל, הוא סך הגיוס המצטבר של קרנות אלטשולר שחם מתחילת השנה, 488 מיליון שקל מתוכו במארס. קרנות בית ההשקעות שבניהול גילעד אלטשולר מיישרות קו עם מגמת הגיוסים של בית ההשקעות בקופות הגמל, ונהנות בעקיפין מהביצועים הטובים שלו בחסכון לטווח ארוך, בזכות החשיפה לחו"ל. המספרים מראים כי גם המשקיעים לטווח קצר מעוניינים בחשיפה לחו"ל, וכנראה שביצועי אלטשולר שחם מוכיחים כי זהו מקום נכון לעשות כן.

13% הוא שיעור הצמיחה של נכסי קרנות מנורה מבטחים מתחילת השנה. לאחר תקופת נמנום ודשדוש, קרנות בית ההשקעות שבניהול זיו שמש רושמות בחודשים האחרונים התעוררות. בחודש מארס הן גייסו 186 מיליון שקל בקרנות מסורתיות, כמעט פי 6 מנתח השוק שלהן, ומתחילת השנה גייסו כחצי מיליארד שקל. גיוסים נרחבים של 204 מיליון שקל נרשמו גם בקרנות מגדל שוקי הון שבניהול שגיא שטיין. קרנות החברה גייסו בחודש החולף בעיקר בקרנות המחקות, ה-MTF, שאינן נחשבות לרווחיות במיוחד.

6 זהו מספר המנהלים, מבין אלו המנהלים מעל מיליארד שקל, שרשמו במארס פדיונות. את הפדיונות הגבוהים ביותר רשמו קרנות אקסלנס שבניהול מאיר מזוז, שאיבדו 432 מיליון שקל, או 139 מיליון שקל בנטרול כספיות. פדיונות של 321 מיליון שקל נרשמו בקרנות מיטב שבניהול רפי ניב, רובם בקרנות הכספיות. גם קרנות דש שבניהול עידו בירמן סבלו מפדיונות בקרנות כספיות, בגובה 378 מיליון שקל, אולם הקרנות המסורתיות שלהן גייסו כ-87 מיליון שקל.

104 מיליון שקל, הוא היקף הגיוס של קרנות הדס-ארזים בחודש מארס. בסך הכל גייסו קרנות החברה 260 מיליון שקל מתחילת השנה, 232 מיליון שקל מתוכם נותבו בעיקר לקרן "הדס ארזים אג"ח בנקים ופיננסים". קרנות החברה מנוהלות בהוסטינג בקרנות איילון.

מבין המנהלים הקטנים ניתן לציין גם את קרנות יובנק שבניהול קובי שגב, שמתחילת השנה גייסו 43 מיליון שקל, 26 מיליון שקל מתוכם במארס. גם ביובנק נהנו מגיוסים בעיקר לקרן האג"ח בנקים של החברה, שהייתה בין הראשונות שהשקיעו רק באג"ח אלה, וכנראה הראשונה בענף שהונפקה.

33% הוא חלקה של פסגות תעודות סל בגיוסים לאפיק תעודות חו"ל מתחילת השנה. תעודות הסל של פסגות, שבניהול טל ורדי, גייסו מתחילת השנה כ-350 מיליון שקל לתעודות אלה, 102 מיליון שקל מתוכם במארס לבדו, בעוד הסקטור כולו גייס כמיליארד שקל בחודשים ינואר-מארס. בחודש מארס גייסה פסגות 151 מיליון שקל, הסכום הגבוה בענף.

העברת הבעלות עשתה טוב לתעודות הסל של מיטב, שבניהול ליאור כגן, שהן המגייסות הגדולות ביותר מתחילת השנה. תעודות החברה גייסו 810 מיליון שקל, כאשר תעודות הפיקדון גייסו מעל מיליארד שקל וגיוסים נרשמו גם בתעודות על מדדי מניות בחו"ל ואג"ח בארץ. מנגד נרשמו פדיונות של כ-437 מיליון שקל מתעודות החברה על מדדי מניות מקומיים. גם קסם שבניהול אבנר חדד, החברה הגדולה בענף, סבלה מפדיונות מהתעודות שלה על מדדי מניות בארץ, בהיקף של 741 מיליון שקל, מתוכם 192 מיליון שקל רק במארס.

ענף תעודות
 ענף תעודות