האם ערוץ הילדים עומד לרדת מהמסך אחרי 23 שנה?

בעוד כ-8 חודשים עומד להסתיים החוזה בין RGE, מפיקת ערוץ הילדים, לבין הוט ו-yes, וכעת מתנהלים מגעים להמשך הפעלתו ■ מאחורי הקלעים: אגו ומשחקי כוח ■ האם אחרי 23 שנה ערוץ הילדים יפנה את מקומו במסך לטובת ילד חדש בשכונה?

לפני הכול זה עניין של כסף - כך אומר יותר מגורם אחד בשוק התקשורת בכל הנוגע לערוץ הילדים, שעשוי בסוף השנה הנוכחית לרדת מעל מסך הטלוויזיה שלנו לאחר 23 שנה. אך בשוק הטלוויזיה הישראלי, גם מה שמתחיל בכסף ונראה כמו סיפור שכל-כולו כסף, קשור בסופו של יום לתהליכים רחבים יותר המגדירים את יחסי הכוחות בין השחקנים.

בימים אלה מתנהלים מגעים אינטנסיביים בין הפלטפורמות, yes והוט, לבין קבוצת RGE, המפיקה בין היתר את ערוץ הילדים המשודר בשתי החברות בחבילת הבסיס. החוזה עצמו בין חברת הכבלים לקבוצת הערוצים מסתיים עוד כ-8 חודשים. עם הלוויין זה יקרה מעט לאחר מכן.

עיקרו של המשא-ומתן מול החברה, שבבעלות לן בלווטניק, משפחת רקנאטי ואביב גלעדי, הוא לשינוי תנאי החוזה של החברה, והוא מוגדר "ידידותי" על-ידי הצדדים. ובכל זאת, תוצאותיו של התהליך עשויות להיות הרסניות.

1. החוזה

מאז עלה ערוץ הילדים לאוויר, השתנה האופן שבו נחתמים היום חוזים מול ערוצים, בעיקר בחברת הכבלים. בעבור הפקת כל שעה בערוץ מקבלת החברה סכום כפול משתי הפלטפורמות, ועל-פי ההערכה החברה מקבלת משני הגופים יחד עד ל-50 מיליון שקל בשנה, בעבור ערוץ זה לבדו. זאת, בעידן שבו ערוצים שרוצים להיות משודרים על הפלטפורמות, משלמים להן ולא להפך.

החוזה יוצא הדופן של RGE מול החברות מורכב עוד יותר. החברה היא המחזיקה המוחלטת בכל הזכויות על הפקותיה, על-פי חוזה מוקדם. אפילו על הפקות ייחודיות ופופולריות כמו "אליפים", "הפיג'מות", "השמינייה" או "האי", להוט ול-yes אין שום זכות. זאת בעידן בו חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית פועלות נמרצות להשיג דריסת רגל בלעדית על כמה שיותר זכויות - בניו-מדיה, ב-VOD, ובשידור הראשון.

למעשה, על-פי החוזה, אם תסתיים ההתקשרות בין הצדדים, לערוץ הילדים יש אופציה למכור את הזכויות בעבור 55 מיליון שקל. החברה גם יכולה לא למכור, ואז החברות תאבדנה ספריה רווחית ומבוקשת, והצופים יאבדו מותגים משמעותיים.

בדיונים מול החברה, שמתקיימים בעיקר בהוט, מתקיימים ניסיונות קדחתניים לחתוך משמעותית את תנאי החוזה הזה בעשרות אחוזים. אלא שלחברת RGE יש לא מעט סיבות לעמוד על שלה.

2. RGE

קבוצת התקשורת שמחזיקה היום בערוץ הילדים שונה לחלוטין מזו שחברות הכבלים השונות, שהיו קיימות בעבר, התחילו לעבוד מולה בשלהי שנות ה-80. קבוצת RGE היא אולי חברת התוכן בטלוויזיה הרב-ערוצית בעלת הגב העמיד ביותר, שכן בעל השליטה בה הוא המיליארדר הבריטי-רוסי לן בלווטניק.

העמידות הכלכלית הזו היא זו שמאפשרת לה להתמודד עם גזירות השוק המשתנות מחד, ומאידך היא גם זו שהופכת את החברה לגורם דומיננטי, ובמידה רבה גם מאיים.

כיום החברה מחזיקה בשלל מותגי "ערוץ הספורט", 6 ערוצים וערוצי "מראה". ערוצי הספורט הם קלף המיקוח העיקרי של החברה. עקב כל החלטה של הפלטפורמות באשר לערוץ הילדים, עשויה חברת RGE למנוע שידורים של משחקים אטרקטיביים. זאת, לאור העובדה כי היא מחזיקה ברוב זכויות השידור המשמעותיות בתחום. הספורט בעבור הוט ו-yes הוא מעוז חשוב ובלתי ניתן לוויתור, ופגיעה שם עשויה להיות אנושה.

בעוד שהיחסים של RGE מול yes כוללים את ערוצי הספורט ואת ערוץ הילדים, בכבלים הקשר מורכב יותר. שם RGE מפיקה גם את ערוץ 8 ואת לוגי, ערוץ הילדים "האינטליגנטי", אשר מצוי בחבילת הילדים ולא נמכר בפני עצמו כמוצר פרימיום, כפי שמוצע ללקוחות yes. התלות הזו מדאיגה אף יותר את חברת הכבלים.

בשנים האחרונות עברה RGE שינוי מבני משמעותי. היא התכנסה כולה, בניצוחו של היו"ר מודי פרידמן, במתקנים מחודשים בהרצליה והחלה לשלוח חיצים בניסיונות להשתלב בערוצים נוספים בטלוויזיה הרב-ערוצית.

הקבוצה מפעילה אתר אינטרנט משלה ולא מחביאה שאיפות הנוגעות להשתלבות בפלטפורמות מתחרות שעשוית לקום בעתיד, בין אם של חברות הסלולר סלקום ופרטנר, ובין אם בפלטפורמת עידן+ שעשויה לשלב ערוצים נושאיים. הוט מביטה מהצד ורואה כיצד החברה שנבנתה ממאות מיליוני שקלים שהעבירה לה במהלך השנים עשויה להאכיל את מתחרותיה.

למרות שבחברה מכחישים זאת, לא מן הנמנע כי מטרה משמעותית עשויה להיות הקטנת הכוח של הגוף הזה וביזורו.

בינתיים, לצד ערוץ הילדים, שבה ועולה גם האפשרות של העברת ערוץ 8 מידי RGE לכוחות אחרים. השם הדומיננטי בתחום זה הוא שמו של המפיק חיים סלוצקי, המפעיל את ערוץ הוט בידור ישראלי בעבור הכבלים ונחשב לידיד נאמן של החברה. יש האומרים כי סלוצקי יקבל לידיו את הפקת הערוץ המחודש.

3. הילדים של היום

גם עולם טלוויזיית הילדים השתנה ללא היכר. יש להודות, ערוץ הילדים אינו מחזיק בדומיננטיות מוחלטת כפי שהיה בעבר. אלה אינם עוד הילדים שגדלו על מיכל ינאי ועודד מנשה, ועוד רגע אפילו לא עוד הדור של דורה ובוב ספוג.

הילדים הישראלים של היום מחוברים לעולם ולמותגים בינלאומיים, והפריחה של ערוצים כמו ניקלודיאון ודיסני בישראל מוכיחה זאת. ערוץ ניקלודיאון (של ויאקום המיוצגת בארץ על-ידי ענני תקשורת), שאינו פתוח בחבילת הבסיס, זוכה לצפייה דומה מאוד, יחסית לכמות המנויים הנחשפים אליו, לזו של ערוץ הילדים הוותיק. ערוץ דיסני, יחסית עולה חדש, מתקרב בצעדי ענק אל עבר הרייטינג של שניהם.

בשנים האחרונות הפלטפורמות עצמן החלו להשקיע בהפקות מקור בשני ערוצים אלה, וגם יתרון המקומיות של ערוץ הילדים הולך וקטן. בחברות רואים זאת ומדגישים בדיוני החוזה שוב ושוב כי הם רוצים קורלציה בין הסכום שהם משלמים לערוץ לביצועיו.

באחרונה, תוך קשר ישיר למציאות סביב קיומו, ערוץ הילדים החליט לבטל לאחר שנים את האולפן הפתוח שאפיין אותו. המשחק היום הוא משחק של זכויות שידור למותגים החזקים.

הילדים רוחשים חיבה לדוגמגישים, אבל השם הבינלאומי של הדמות המונפשת הוא שימשוך אותם אל המסך. במגרש הזה, ערוץ הילדים ניצב כתף אל כתף אל שני מתחריו הזרים כשהוא מחזיק בזכויות בלעדיות של קרטון נטוורק, וורנר ברנרס, בן טן היפני ומותג פאואר ריינג'רס של סבן.

4. האלטרנטיבה

השם סבן עלה כאלטרנטיבה העיקרית לערוץ הילדים. אריה סבן, אחיו של המיליארדר חיים סבן, חבר לאיש RGE לשעבר, אבי בר, והשניים מציעים ערוץ ילדים חלופי לכבלים ולוויין.

מצגות לערוץ החדש כבר נעשו פעמיים בחברת הכבלים ופעם נוספת בחברת yes. על-פי גורמים שנכחו בפרזנטציות, הן היו מוצלחות. לאחר קשר של למעלה מ-20 שנה, החלופה הניצבת לערוץ הילדים הבסיסי היא מכיוון של גוף שעדיין לא קם.

אין לטעות. האלטרנטיבה הזו לא הייתה תופסת תאוצה לולא הפלטפורמות היו מפיחות רוח בגבה. הן בוחנות אותה בעניין וברצינות, ולמרבה ההשפלה, הן גם מביאות את ראשי ערוץ הילדים לעשות פרזנטציות משלהן. בעבור RGE זו פגיעה באגו, ללא ספק. על אחת כמה וכמה שמי שניצב בראש האלטרנטיבה הוא בשר מבשרה.

בשוק הטלוויזיה אומרים כי זו לא האופציה היחידה לערוץ הילדים שיקום. שמועה אחרת שנפוצה בשוק היא כי סוכנות ADD של ירון והדס ליכטנשטיין, שהולכת ומתפתחת בקשריה עם חברת הוט ובתחומי הילדים והנוער, תהיה מעורבת בנושא. ואולם, כל הגורמים המעורבים אומרים כי הנושא לא על הפרק.

5. התקדים

בסוף 2010 נפרדה חברת הכבלים כבר מערוץ ותיק אחד - ביפ. תקציר האירועים הוא שהערוץ של קשת, שהלכה והתחדדה כמתחרה מאיימת בשוק הטלוויזיה, הוחלף במותג בינלאומי, הוט קומדי סנטרל, המיוצג על-ידי ענני תקשורת.

אם תשאלו בחברת הכבלים, יבהירו שם כי זה אינו המצב כלל, וכי RGE אינה קשת. ואולם כאמור, תקדים כבר קרה, והוכח כי ישנם דברים משמעותיים יותר מהיקף החוזה. מעבר לכך, הוכח בבירור כי הצופה הממוצע שורד את ירידתו של הערוץ והחלפתו, קשור אליו ככל שיהיה, והעולם ממשיך להתקיים.

6. המשמעות של ההורדה

הנכס העיקרי של ערוץ הילדים הוא המורשת הטלוויזיונית והתרבותית. הוא גידל דורות ילדים כשלא היו יותר מדי אלטרנטיבות, ולא פחות חשוב מזה גידל שורה ארוכה של מפיקים ואנשי טלוויזיה שלמדו את המקצוע באולפניו במהלך השנים. לחברת RGE תהיה זו מכה כלכלית ופגיעה ביוקרתה, בעיקר אם הירידה תהיה מלווה בהחלפה גם של ערוץ 8.

ואולם, הדבר לא יהיה כרוך בהכרח במותו של ערוץ הילדים, והוא עשוי למצוא את עצמו על מסכה של אחת הפלטפורמות בלבד, yes, או בצורות שונות או משונות בניו-מדיה ובעולמות תוכן אחרים.

הכבלים, מבחינתם, ייפרדו משורה של מותגי תוכן, שגורפים כמות צפיות היסטריות בשירות ה-VOD. אך מעל לכל עשויות הפלטפורמות להסתכן באובדן של פרטנר ארוך-שנים, שיחכה להן בסיבוב בערוצי הספורט ובתחרות המתפתחת עם פריחת פלטפורמות חדשות.

תגובות

בקבוצת RGE בחרו שלא להגיב לדברים. מ-yes נמסר: "אנחנו פועלים תחת ההסכם עם ערוץ הילדים". מהוט לא נמסרה תגובה.