חב' חשמל תקבל עד 3 מיליארד ש' ערבות מדינה

מדובר בשליש מהסכום שציפתה לו החברה, לפי תשקיף ההנפקה שלה ■ לפי הערכות, החברה תנסה לגייס רק כ-6 מיליארד שקל, אך גם לסכום זה באוצר לא מתכוונים להעמיד ערבות מלאה

האם גיוס ההון של חברת החשמל בסכנה? ל"גלובס" נודע כי משרד האוצר מוכן להעמיד לחברת החשמל ערבות מדינה בהיקף של לא יותר מ-3 מיליארד שקל - שליש מהסכום שציפתה לו החברה, לפי תשקיף ההנפקה שלה.

אתמול (ב') אושרה העמדת ערבות מדינה לגיוס של 1.5 מיליארד שקל בהנפקה פרטית, שתבוצע כבר השבוע. אתמול חשף "גלובס" כי תשקיף ההנפקה שחברת החשמל מתכוונת לבצע ביולי השנה מאפשר לה לגייס עד 10 מיליארד שקל.

לפי הערכות, החברה תנסה לגייס רק חלק מהסכום, כ-6 מיליארד שקל, אך גם לסכום זה באוצר לא מתכוונים להעמיד ערבות מלאה. המשמעות תהיה גיוס האג"ח בריבית גבוהה בהרבה מזו של אג"ח בגיבוי ערבות מדינה. בעוד שערבות המדינה שניתנה להנפקת האג"ח הפרטית השבוע כבר זיכתה את החברה בדירוג טריפל A, ללא הגב של המדינה תקווה החברה לשמור על דירוג האשראי הנוכחי Aa3 (מידרוג) ו-AA מינוס (S&P מעלות).

החשכ"לית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, התנתה את מתן הערבות בהנפקה של אג''ח סחירה ובהכנת תשקיף - דבר שחב' החשמל לא עשתה מאז 2002. כל גיוסי ההון שביצעה מאז בישראל היו בהנפקות פרטיות למוסדיים, שאינן מחייבות תשקיף.

"תשקיף זה סדר", אמרה עבאדי-בויאנג'ו בישיבת הממשלה האחרונה, אך מעבר לעובדה שתשקיף מחייב את החברה לחשוף את עצמה לציבור, העלויות של אג''ח לא סחירה גבוהות בהרבה לעומת העלויות של אג''ח סחירה, כך שעלות ההנפקה הבאה עשויה לחסוך לחברת החשמל לא מעט כסף. כמו כן, הכנת תשקיף תאפשר לחברה לבנות תשתית להנפקות חדשות בעתיד, גם בעלויות נמוכות.