חברת החשמל רוצה להקים תחנה סולארית גדולה בבולגריה

מבקשת אישור מהמדינה להקמת התחנה ■ מנהל היחידה לפיתוח עסקי, יעקב חאין, הוא המועמד המועדף על הנהלת חברת החשמל לתפקיד המשנה למנכ"ל

חברת החשמל פנתה לאחרונה לרשות החברות וביקשה את אישור המדינה לקידום פרויקט סולארי גדול בבולגריה. מדובר בתחנת כוח פוטו-וולטאית בהספק של 25 מגה-ואט. החברה מבקשת את אישור המדינה להחזיק 50% מהבעלות על הפרויקט כשה-50% האחרים יוחזקו ע"י חברה פרטית. החברה מעריכה כי תידרש להשקיע בפרויקט בשלב הראשון כ-7.5 מיליון אירו בלבד.

בסך הכול צופה חברת החשמל הכנסות בסך 21 מיליון שקל ממכירותיה בפרויקטים בחו"ל. "גלובס" חשף לאחרונה כי חברת החשמל שוקלת להיכנס כשותפה למיזם סולארי ענקי בסין בהיקף של 1.3 מיליארד דולר. החברה מעוניינת להחזיק 50% מחברת ההקמה שאמורה לבנות במדינה 3 חוות סולאריות בהספק כולל של 240 מגה-ואט. חברת החשמל טרם פנתה לרשות החברות בבקשה לקבל את אישורה להיכנס לפרויקט בסין.

המשנה למנכ"ל - יעקב חאין

יעקב (יאשה) חאין, סמנכ"ל פרויקטים הנדסיים בחברת החשמל, הוא המועמד המועדף על הנהלת חברת החשמל לתפקיד המשנה למנכ"ל, אם משה בכר יסיים את תפקידו. המינוי הצפוי יבסס את מעמדו של חאין כדמות המקצועית הבכירה בחברה. בכר, האחראי על אגף הייצור ואגף ההולכה וההשנאה, שוקל לעזוב את חברת החשמל אחרי 35 שנה על רקע חילוקי דעות מקצועיים עם הדירקטוריון.

חאין ובכר התמודדו על תפקיד מנכ"ל החברה במארס שנה שעברה אך הפסידו לאלי גליקמן. חאין, הנחשב מקורב לשר החוץ אביגדור ליברמן, אחראי כיום על חטיבת התכנון ההנדסי הכוללת את אגף הפרויקטים ואת אגף התכנון ההנדסי. בנוסף אחראי חאין על היחידה לפיתוח וייזום עסקי המתמקדת בהרחבת פעילות חברת החשמל בחו"ל. החברה שותפה במיזמים להקמת תחנות כוח ביוון, בקפריסין ובדרום אפריקה ובודקת מיזמים בהודו ובסין. בעתיד מתכוונת להקים חברה בת בקפריסין שתרכז את פעילותה הבינלאומית, תוך ניצול משטר המיסוי והרגולציה הידידותיים בקפריסין.