למה המכרז של צה"ל יגרום לסלקום הרבה כאב ראש?

מה ניר שטרן רואה שאף אחד אחר לא? רק ימים יגידו אם סלקום לא הלכה רחוק מדי בהצעה שלה במכרז הסלולר הגדול

מכרז צה"ל בו זכתה שלשום (ג') סלקום, מבטא בראש ובראשונה את רצונו של מנכ"ל החברה החדש, ניר שטרן, להכניס שינוי באופן ובגישה של החברה, ובעיקר - להחדיר רוח קרב באנשים שלו.

רק ימים יגידו אם סלקום לא הלכה רחוק מדי בהצעה שלה. כנראה שלשטרן היה שווה לשלם את המחיר, לוותר על הרווחים ולהציע את ההצעה הזולה ביותר כיום בישראל, אולי כי הוא מעריך שהדבר ישתלם לחברה בעתיד.

החברה זכתה במכרז לאחר שהציעה 14 שקל לדמי שימוש, 5.1 אגורות לדקת שיחה ו-0.3 אגורות להודעת SMS, כאשר המכשירים שתספק לצבא הם ברובם רגילים ומעטים יהיו מתקדמים בתוספת תשלום.

זה לא סוד שסלקום, בהתאם למגמה בשוק, חווה ירידה רצינית בתוצאותיה. אבל, אצלה הדבר בולט עוד יותר משום שהיא החברה הגדולה ביותר בשוק. מה גם שאחוזי הנטישה שלה נחשבים לגבוהים ביותר בקרב החברות הסלולריות, והעובדה שכעת בעקבות המכרז יצטרפו אליה 80-70 אלף לקוחות חדשים, צפויה בוודאי לחולל בה שינוי.

הימור נכון?

למרות זאת, ישנם כמה סימני שאלה שעולים מהזכייה. סלקום מקווה להרוויח משירותים נלווים ומבני משפחה שיצטרפו אליה. אלא, שיש לזכור שאותם בני משפחות שזכאים לקבל את השירות, משתייכים ברובם לארגון ח.ב.ר המנהל עבורם מכרז סלולרי כל שלוש שנים בערך ושנמצא כיום בידי פרטנר.

מצד שני, יש גם את האגודה למען החייל שמציעה לחיילים מחירים נמוכים מאוד ונמצאת בידי פלאפון. כך, שבשורה התחתונה, המעגלים שעשויים להיות רווחיים עבור סלקום הם אותם מעגלים שלא בטוח ירוצו ויעזבו את החברות והתוכניות שיש להם ויצטרפו אל החברה. צריך גם לזכור, שבני המשפחות לא יקבלו את המחירים שבעלי התפקידים בצה"ל מקבלים והם יצטרכו לשלם מחירים שמקובלים בשוק. כך, שסלקום מהמרת כאן בגדול, הרי המולך החדש בחברות הסלולריות הוא תזרים המזומנים. את אף אחד כבר לא מעניין מספר המנויים, אלא רק הכסף שנכנס לקופה.

חישוב גס מלמד שאם סלקום צריכה להוציא אלף שקלים בממוצע למכשיר כפול 65 אלף מכשירים, התוצאה היא הוצאה של 65 מיליון שקל. בתוספת ההשקעה שתצטרך לבצע על פריסה בתוך בסיסים ומבנים, די מהר מגיעה החברה להוצאה של כ-100 מיליון שקלים. בנוסף, מחזיקי הטלפונים בצה"ל נחשבים למשתמשים כבדים.

כל אלו, יוצרים עלויות כבדות ביותר למפעיל בהרחבת הרשת. מדובר בהוצאה ענקית, שלא ברור איך תוחזר לחברה, בעיקר משום שהמעגלים שאמורים להביא את הרווחים נראים כעת מוגבלים.