מניות התקשורת לא מפסיקות ליפול: מה כדאי לקנות?

האנליסט ערן יעקובי חיובי על סלקום ופרטנר, נייטרלי על מניית הוט ■ יעקבי על בזק: "אנו מייחסים חשיבות מועטה לירידה בהכנסות, הנובעת בעיקרה מהפחתת דמי הקישוריות"

"שוק התקשורת המקומי חבוט זה למעלה משנה. שילוב של חוסר ודאות רגולטורית עם טעויות שנעשו על-ידי חלק משחקני הענף, מדיר את רגליהם של המשקיעים המקומיים והזרים מאחד הענפים שנחשב כיציב ביותר בבורסה המקומית". כך כותב האנליסט ערן יעקובי מדש ברוקראז', בסקירה מקיפה על חברות התקשורת הישראליות, אשר מתפרסמת לראשונה ב"גלובס".

"כעת, לאחר צניחה של עשרות אחוזים במניות ארבע החברות הפעילות בענף וכלולות במדד ת"א 25, נשאלת השאלה - האם לאחר שהסוסים כבר ברחו מהאורווה, כדאי לנעול את השער או לחכות לחזרתם?".

על השאלה הזו, שבה מתחבטים רוב מנהלי ההשקעות בשוק ההון, אין לדש תשובה ברורה, והוא מונה את הסיבות הגורמות לערפל: "חוסר הוודאות הרגולטורית אינו הולך להשתפר בטווח הנראה לעין. שנית, נכון להיום אפשר לראות ניצנים של רציונליות בניהול ארבע החברות הגדולות, אולם לא ניתן להבטיח שהיא תישאר כזו בשעת לחץ בשנה הקרובה, ובוודאי שלא ניתן לצפות את התנהגות השחקנים החדשים והשפעתה על הענף. יתרה מזאת, לא יהיה זה סיכון גדול מדי להמר שיהיה עוד קצת רע לפני שישתפר. לפיכך, כל משקיע אמור לבחון את האלטרנטיבות שעומדות בפניו בקבלת החלטה של אלוקציה ענפית".

למרות חוסר היכולת לייצר קביעה חד-משמעית, מספקים בדש שתי הנחות בסיסיות למשקיעים: "ההסתברות לתיקון חד כלפי מעלה בחלוף השנה הקרובה, די דומה להסתברות לתיקון אלים כלפי מטה, והניסיון לתמחר את העיתוי צפוי להיות כושל. ההנחה השנייה היא שבניגוד למרבית ההמלצות בשוק ההון בשנה האחרונה, הימור על חברה אחת מתוך הארבע כעוגן או כעדיפות עליונה, לא הוכיח את עצמו וצפוי להמשיך להיות כזה במיוחד בשנה הקרובה. משקיע המעוניין להישאר בשוק התקשורת, אסור לו לשים את כל הביצים בסל אחד".

"חטא למקצוע האנליזה"

בהתייחס לבזק כותב יעקובי: "תוצאות שנת 2011 של החברה חלשות ביחס לשנים האחרונות כמעט בכל פרמטר, ועדיין התוצאות שהושגו בשנה זו ממחישות את יתרונה של בזק כקבוצת תקשורת חזקה וגדולה למרות המגבלות החלות עליה. אנו מייחסים חשיבות מועטה לירידה בהכנסות, הנובעת בעיקרה מהפחתת דמי הקישוריות בתחילת שנת 2011". בדש ממליצים על מניית בזק "תשואת יתר" במחיר יעד של 7 שקל - גבוה בכ-18% ממחירה הנוכחי.

ההמלצות של דש ברוקראז בתחום התקשורת
 ההמלצות של דש ברוקראז בתחום התקשורת

בדש מעריכים, כי "תשואת הדיבידנד, העומדת על כ-17% בשנתיים הקרובות ועל 11% בשנים שלאחר מכן, מגולמת במחיר היעד". נציין שהיום פרסם בית ההשקעות פסגות המלצה שלילית לחברת בזק, ובה הוא נוקב במחיר יעד של 5 שקלים למניית החברה - נמוך בכ-18% ממחירה בפתיחת המסחר. בפסגות מנמקים את ההמלצה, בכך שבזק "עתידה להיפגע בכל החזיתות בשנים הקרובות, בשל היווצרותן של שלוש קבוצות תקשורת נוספות; ובשל הצפי לפתיחת שוק סיטונאי, שבאמצעותו הן עתידות להעמיק את התחרות בשוק הקווי ובשוק תשתיות האינטרנט".

נחזור לסקירה של דש. לגבי הוט, כותבים בבית ההשקעות, כי הם לא צופים שינוי מהותי בתוצאות פעילות השידורים של החברה, ונותנים למנייתה המלצת "תשואת שוק" במחיר יעד הגבוה בכ-5% ממחירה הנוכחי. "אנו חושבים שהסיבה העיקרית להחזיק במניות החברה כיום, היא האפשרות שהבעלים יהפוך אותה במתווה זה או אחר לחברה פרטית", כותב יעקובי.

ביחס לפרטנר וסלקום, אשר מניותיהן נחתכו בחדות בשנה האחרונה, יעקובי יותר אופטימי, ומעניק לשתיהן המלצות "קנייה" במחירי יעד הגבוהים בכ-37% ממחיריהן הנוכחיים. "ברור לנו כי כל השקה של מתחרה חדש תגרור רעשים שליליים, אולם אנו משוכנעים כי החזרה לשיווי משקל בשוק תגיע מהר מהצפוי, וכי התחרות המתגברת מגולמת בצורה מוגזמת במחירי המניות הנוכחיים".

בשורה התחתונה אומר יעקובי: "אנו מאמינים כי תמחור מניות התקשורת על-פי תוצאות השנה הקרובה, הוא חטא למקצוע האנליזה. אנו חושבים שקיבוע המצב הנוכחי, או אפילו הרעה של המצב הנוכחי וקיבועו ככזה בשנה המייצגת, יחטא לכל רעיון ארבע קבוצות תקשורת מלאות, שאין מנוס ממנו ואת זה מבינים אפילו במשרד התקשורת. אנו מאמינים כי יישום לא מוצלח של רעיון ארבע הקבוצות, יביא לפיגור בהשקעות ולעליית מחירי השירותים".