האם הנפט לקראת קריסה? "זה קרה גם בשנה שעברה"

אנליסט האנרגיה מאט באדיאלי: מלאי הנפט בארה"ב נמצא בעלייה מתמדת בעוד הביקושים מצטמקים מאז 2007 ■ ב-2011 נרשמה צניחה של 36% במחיר הנפט בין אפריל לספטמבר, האם זה יקרה גם השנה?

האם מחירי הנפט בארה"ב עומדים לפני צניחה? כך טוען האנליסט מאט באדיאלי (Matt Badiali) שפרסם כתבה מעניינת בנושא באתר The GrowthStock Wire.

מה שמחזיק כיום את המחיר מעל 100 דולר לחבית לטענתו (וכך, אגב, חושבים לא מעט אנליסטים ומומחים בשוק האנרגיה העולמי) הוא הפחד מפני התפרצות מלחמה במפרץ הפרסי, בין ישראל לאיראן או בין איראן לקואליציה של ארצות, שעלולה להוביל לסגירת מיצרי הורמוז או פעולות והתפתחויות אחרות שיקפיצו את מחירי הנפט.

אם מסתכלים על שוק הנפט האמריקני הרי שמלאי הנפט רשם בשבוע שעבר עלייה לרמה של כ-362 מיליון חביות, כ-30 ימי אספקה לבתי הזיקוק בארה"ב, בטווח העליון למלאי כפי שהוא נמדד במספר ימי האספקה בתחילת האביב (גבוה בכ-10% מהממוצע ל-10 שנים העומד על כ-323 מיליון חביות בעונה הזו).

רמת המלאים הגבוהה מהווה תנאי מקדים חשוב להבשלה של צניחה במחירים.

וזה המצב, פחות או יותר, גם בשאר העולם. ערב הסעודית טוענת כי היא יכולה להגדיל את הפקת הנפט בכ-2.5 מיליון חביות ליום במידת הצורך, ובאירופה כידוע יש מיתון שפוגע בצריכת הנפט.

מנגד, הביקושים בארה"ב נמצאים בירידה. בשנת 2007 נרשם שיא בביקושים לנפט בארה"ב, יותר מ-20 מיליון חביות ליום, ומאז נרשמה ירידה של כ-13% בביקוש של הכלכלה הגדולה בעולם. גם יבוא הנפט לארה"ב הצטמק בכ-15% מהשיא ב-2005.

כאמור, הגורם העיקרי שמחזיק את מחיר הנפט ברמתו הנוכחית היא החששות מהתלקחות במפרץ ומאירועים מסויימים שיביאו לפגיעה באספקה לאחר ה-1 ביולי, מועד כניסת הסנקציות של מדינות חשובות באירופה.

ברגע שמפלס החששות יירד, המחירים צפויים לצנוח. זה קרה גם בשנה שעברה. במרץ 2011 טיפס מלאי הנפט בארה"ב לכ-362 מיליון חביות, בדומה להיום, והמחיר הגיע לשיא מקומי של 113 דולר לחבית באפריל. מאפריל ועד ספטמבר נרשמה צניחה של 36% במחיר. וזה, אולי, יקרה גם הפעם, אם הפערים בין הביקוש להיצע יימשכו בסופו של דבר יגיע הטריגר שיוביל להתאמה במחיר הנפט לערך האמיתי והנכון שלו בטווח הקצר.