הצעת חוק: צה"ל יחוייב לרכוש נעליים מתוצרת הארץ

אם תתקבל הצעת החוק שהונחה לאחרונה על שולחן הכנסת היא צפויה להציל בין היתר את מפעל בריל בראשון לציון ואת 200 עובדיו שנמצאים בסכנת פיטורים

האם צה"ל יחויב בקרוב לקנות נעליים צבאיות מתוצרת הארץ, כפי שהוא מחויב כיום בנוגע למדים שהוא רוכש?

ל"גלובס" נודע כי הצעת חוק בעניין הונחה לאחרונה על שולחן הכנסת, ואם תתקבל היא צפויה להציל בין היתר את מפעל בריל בראשון לציון ואת 200 עובדיו שנמצאים בסכנת פיטורים, זאת לאחר שצה"ל הודיע כי ירכוש מעתה את הנעליים בארה"ב.

הצעת החוק הוגשה על ידי יו"ר "שדולת כחול לבן" בכנסת, נחמן שי, יחד עם חברי הכנסת שלי יחימוביץ', שלמה מולה ומגלי והבה, תוך שיתוף פעולה אקטיבי מצד התאחדות התעשיינים.

סוף לאבסורד

ההצעה קובעת כי כלל זרועות הביטחון יחויבו להעדיף במכרזי רכש נעליים מתוצרת הארץ, כל זמן שהמרכיב הישראלי בהפקתם עולה על 35%.

ההצעה עשויה לשים קץ לאחד האבסורדים שתואר בעבר בהרחבה ב"גלובס", לפיו מערכת הביטחון מחויבת כיום להעדיף טקסטיל מתוצרת הארץ בעוד שנעליים ניתן לרכוש בחו"ל ללא כל מגבלה.

ח"כ יחימוביץ', שחוקקה את "חוק הטקסטיל הביטחוני" לפני כשנה, העידה כי לא העלתה על הדעת שההגדרה "טקסטיל" אינה כוללת נעליים.

מנהלי מפעל בריל חשפו אבסורד נוסף כשתיארו כי דווקא בארה"ב, שם מייצרים כבר היום חלק מהנעליים של צה"ל, מונע החוק המקומי מהצבא האמריקני לרכוש נעליים ממדינות זרות. ראשי בריל אף ניסו לייצא את מרכולתם לצבאות בעולם, אולם נתקלו בבעיה דומה. מערכת הביטחון הישראלית, לעומת זאת, לא היססה לרכוש עד היום נעליים בטורקיה ובהודו.

במערכת הביטחון הבהירו תחילה כי הפסקת ההתקשרות עם המפעל הישראלי נובעת מטעמי התייעלות בלבד, בין היתר בשל האפשרות לרכוש את הנעליים מכספי הסיוע הביטחוני מצד האמריקנים. ואולם, עם התגברות הביקורת על המהלך, הופיעו ציטוטים בעיתונות מצד גורמים בצה"ל שייחסו לנעליים של בריל בלאי גבוה לכאורה. בבריל טענו מנגד כי הנעליים שמיוצרות על ידם זכו דווקא לשבחים ואף לפרסים מטעם אגף הטכנולוגיה בצה"ל.