אובמה מסכים לגרעין אזרחי באיראן, ברק לא מתנגד למו"מ

ה"וושינגטון פוסט" דיווח כי אובמה נפגש עם ארדואן וביקש ממנו להעביר מסר לאירנים לפיו הוא מסכים לגרעין אזרחי במדינה אם יובטח לו כי אין לו מטרות צבאיות ■ אהוד ברק ל-CNN: "הגרעין האירני - אתגר לכל העולם ולא רק בשביל ישראל"

ארה"ב עדיין מנסה לפתור את המשבר עם איראן באמצעות דיפלומטיה: הפרשן הבכיר של ה"וושינגטון פוסט" דיוויד איגנשיוס, חשף כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה העביר לאחרונה מסר לאיראן לפיו הוא מוכן לקבל באופן מפתיע תכנית גרעין במדינה רק אם זו תיועד למטרות אזרחיות.

על פי הדיווח, המסר הועבר באמצעות ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, עמו נפגש הנשיא אובמה לאחרונה בפסגת הגרעין שהתקיימה בסיאול שבקוריאה הדרומית. אובמה ביקש מארדואן שיבהיר לאיראנים שעל המנהיג העליון עלי חמינאי לתת תוקף ממשי להצהרתו שטהרן לא חותרת לנשק גרעיני לצרכי צבא.

במקביל, מדווח העיתון "ניו-יורק טיימס" כי האמריקנים יחייבו לסגור את המתקן הגרעיני התת-קרקעי שליד קום. גורמים דיפלומטים סיפרו לעיתון כי המעצמות יידרשו מטהרן לעצור לגמרי את תהליכי העשרות האורניום ולהעבירו אל מחוץ למדינה. הגורמים העריכו כי ייתכן והסנקציות החריפות שיוטלו על איראן בקיץ יאלצו את טהרן לנהוג בפשרה זאת בשל החשש לכלכלה במדינה.

אהוד ברק: "לא מתנגד למו"מ"

שר הביטחון ברק לא מתנגד למשא ומתן עם אירן: בריאיון שישודר הערב ב-CNN, מדגיש ברק כי כי אסור שאירן תעשיר אורניום לרמת 20%. "אמרנו לחברינו האמריקנים שהיינו מצפים שהסף למו"מ מוצלח יהיה דרישה ברורה של שש המעצמות", אמר השר ברק למראיין פריד זכריה. "את כל האורניום שכבר הועשר לרמה של 20% צריך להוציא מאירן למדינה שלישית שעליה אפשר לסמוך".

ברק גם התייחס לאפשרות של תקיפה במדינה והדגיש כי לא צריך להגיע להחלטה בעניין בימים הקרובים. "אנחנו רואים בפרויקט הגרעין האירני אתגר לכל העולם ולא רק בשביל ישראל".