ריבלין: אקדם את "חוק יסוד: החקיקה" במושב הקיץ הקרוב

הצעת החוק לשינוי חוק יסוד: החקיקה, לפיה 65 חברי כנסת יוכלו לחוקק מחדש חוק שנפסל ע"י בית המשפט העליון, זוכה לתמיכתו של יו"ר הכנסת

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, הודיע היום (א') כי בכוונתו לקדם את תזכיר חוק יסוד: החקיקה כבר במושב הקיץ הקרוב - כך דווח בגלי צה"ל.

על-פי הטיוטה שגיבש משרד המשפטים, יוכלו 65 חברי כנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל על-ידי שופטי בג"ץ. עוד לפי הצעת החוק החדשה, פסילת חוק תידרוש את אישורם של לא פחות מ-9 שופטי בית המשפט העליון.

ההצעה החדשה שגובשה במשרד המשפטים תנסה להסדיר את מערכת היחסים הסבוכה בין הרשות המחוקקת והשופטת. ריבלין אמר כי "חקיקת החוק מחויבת המציאות. הכנסת ובית המשפט העליון מצויים כבר 20 שנים על מסלול התנגשות כרוני".

לדבריו, חוק זה היה צריך להיחקק עוד בטרם נחקקו חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק.

"היינו צריכים קודם כל לברר מהם היחסים הרצויים וגבולות הגזרה בין העליון והכנסת. בסופו של דבר, הכנסת היא הרשות המחוקקת, והיא זו שמייצגת את הציבור, שבחר אותה - ולכן היא זו שצריכה לקבוע בסופו של התהליך", הסביר יו"ר הכנסת לגלי צה"ל. "לא ייתכן שהעליון קבע שהוא יכול לפסול חוקים ולשים חוקים אחרים במקומם על-ידי הוראות או פסקי דין".

בנוסף, ריבלין הדגיש את החשיבות במספר חברי הכנסת שיידרשו להצביע בשל החקיקה המחודשת. "ההבדל בין 61 חברי כנסת ל-65 מהותי, ומפריד בין סיכוי שחוק ייחקק מחדש בשל רוב מזדמן או רוב שכמעט שווה למתנגדים. כל חבר כנסת נבחר בשליחות הציבור, וכך נממש את רצון הריבון באופן המירבי", נימק, והבהיר כי הכוונה בחוק היא לא לפסול את החלטות בית המשפט. "הכנסת איננה מקשה אחת, ורבים לא יזדרזו לבטל את הערות בית המשפט", שיער.