אסיה ננעלה בירידות; האינפלציה בסין עלתה יותר מהצפוי

נתוני התעסוקה המאכזבים שפורסמו ביום ו' בארה"ב מפילים את החוזים בוול סטריט בכ-1% ■ באסיה, חשש מניסוי גרעיני של צפון קוריאה השבוע העיק על המדדים - והקפיץ את מניית Victek ■ האינפלציה בסין עלתה מעבר לציפיות

בורסות אסיה ננעלו היום (ב') בירידות שערים זה היום הרביעי ברציפות בעקבות נתונים תעסוקה גרועים מהצפוי שפורסמו ביום ו' בארה"ב. החוזים העתידיים על מדדי המניות המובילים בוול סטריט מאבדים יותר מ-1%, לאחר שביום ו' לא התקיים מסחר לרגל חג הפסחא כך שרק היום מגיבים השווקים לנתוני התעסוקה. ביפן נחלשו מדדי המניות גם בשל התחזקות הין לשיא של כחודש מול הדולר, מה שפוגע במניות חברות היצוא.

נתוני התעסוקה שפורסמו ביום ו' בארה"ב הצביעו על יצירתן של 120 אלף משרות חדשות בלבד בחודש מארס, בעוד שבשוק ציפו ליצירה של יותר מ-200 אלף משרות. כידוע, רק יצירה של יותר מ-200 אלף משרות מדי חודש יכולה להביא לירידה בשיעור האבטלה לאורך זמן. שיעור האבטלה בארה"ב ירד במפתיע ל-8.2%, אך רק מפני שיותר אנשים נפלטו מחוץ לשוק העבודה והפסיקו לחפש עבודה חדשה.

הנתונים הפתיעו את האנליסטים ואת המשקיעים. החוזים העתידיים בוול סטריט הגיבו בירידה מיידית של 1.1% אך המסחר בחוזים התקיים רק למשך 45 דקות, בעוד שהבורסות היו סגורות לרגל חג הפסחא. היום התחדש המסחר בשווקים והחוזים מאבדים כ-1%, מה שגורר את אסיה לירידות. עם זאת, יש לציין כי הירידות באסיה התמתנו מתחילת המסחר.

"נתוני התעסוקה בארה"ב הפחיתו את האופטימיות בקרב המשקיעים", אמר לסוכנות בלומברג נאוקי פוג'יווארה, מנהל השקעות ב-Shinkin Asset Management שבטוקיו. "אנשים נעשים זהירים יותר וחוששים שההתאוששות בארה"ב לא קלה כמו שחשבו".

אך מלבד נתוני התעסוקה בארה"ב, לאסייתים יש גם בעיות מקומיות שמכבידות על הבורסות. כאמור, הין מתחזק לשיא של כחודש מול הדולר ופוגע במניות היצוא ביפן כמו למשל טויוטה וסוני. בנוסף, האינפלציה בסין עלתה יותר מהצפוי והסתכמה ב-3.6% ב-12 החודשים שהסתיימו במארס - מעל הציפיות המוקדמות בשוק שעמדו על 3.3%. אם לא די בכך, המדדים באסיה נלחצים מטה גם בשל דיווחים בתקשורת על כך שצפון קוריאה מתכננת ניסוי גרעיני בקרוב.

מדד MSCI אסיה, המהווה בנצ'מרק לבורסות במזרח הרחוק, מאבד 0.5%; 7 מניות יורדות היום על כל מניה שעולה. בטייוואן, HTC נופלת ביותר מ6% לאחר שפרסמה דוחות כספיים ובהם ההפסד הגדול ביותר מאז שהונפקה החברה לפני כ-20 שנה, וזאת בעקבות תחרות עזה בשוק הסמארטפונים מצד אפל וסמסונג.

מי שדווקא זינקה היא מניית Victek, שקופצת בכ-15%. הסיבה: רשת Yonhap News דיווחה כי צילומי לוויין מעידים על כך שצפון קוריאה חופרת תעלה חדשה באתר שבו המדינה ביצעה ניסויים גרעיניים בשנים 2006-2009. חברת Victek מדרום קוריאה עוסקת במכירת ציוד ביטחוני לצבא. עפ"י הדיווח, ייתכן שהניסוי הגרעיני של צפון קוריאה יבוצע עוד השבוע. הרשת הסתמכה על גורם ביטחוני שאת שמו לא חשפה.