אין אופוריה בוול סטריט

אינדיקאטור מהימן ביותר מראה שלא כדאי להמתין לתיקון אלים בשווקים

מהלך עליות מהיר ורציף מאז סוף השנה שעברה הביא את המדדים בוול סטריט לגעת בשער שלא נראה זה שנים, ובאופן טבעי גובר החשש מתיקון אלים. רבים מתקשים לפענח את הביטחון המפתיע שאחז במשקיעים בעיצומו של משבר החובות האירופי, ויש כבר מי שמזהיר מאופוריה שתתפוצץ לנו בפנים.

לשמחתנו יש בידנו כלי מהימן למשש את הדופק בפרק ידם של המשקיעים, ובאמצעותו לבחון את הצורך למזער סיכונים.

מדד הפחד VIX יודע למקם את ביטחון המשקיעים על הסקאלה שבין פאניקה לאופוריה, ומכאן להעיד על סיכונים והזדמנויות ברכישת מניות. הפחד - מדד התנודתיות (Volatility Index), מציג את סטיית התקן הגלומה בפרמיית הביטוח מפני קריסה במדד מניות S&P 500.

כשהפחד גואה וגדל החשש מצניחה אפשרית של המדדים, מתייקרת פרמיית הביטוח וכתוצאה מכך עולה סטיית התקן הגלומה במחיר (ה-VIX), ומצד שני כשהאופוריה משכרת נדמה שאין כלל סכנה או סיבה לבטח, פרמיית הביטוח נשחקת וכך יורדת סטיית התקן הגומה.

מדד הפחד ככלי חיזוי

כבני אנוש, אנו נוטים מטבענו לגלות חשש ממשי לעתיד כספנו המושקע רק לאחר ששוק המניות כבר צנח, ומצד שני לחוש אופוריה וביטחון יתר רק בעיצומה של תקופת עליות ממושכת. התגובה המאוחרת בתחושת הביטחון של המשקיעים מהווה את הבסיס לשימוש במדד הפחד ככלי לחיזוי המהלך העתידי בשוק המניות, בשעה שהוא משייט ברמות הקיצון.


התפלגות מדד הפחד
 התפלגות מדד הפחד

כפי שניתן לראות בהיסטוגרמת התפלגות VIX S&P 500 המתארת את שכיחות הרמה היומית של המדד מאז החל המעקב אחריו בשנת 1990, רמת הביטחון מתפלגת עם זנב ימני, כשב-80% מימי המסחר נסחר ה-VIX בין 12% ל-30%, עם החציון 19% (מחצית מימי המסחר ננעלו מתחת לרמה זו ומחצית ננעלו מעליה).

ירידות השערים החדות באוגוסט האחרון לנוכח הורדת הדירוג של ארה"ב והתפשטות משבר החוב האירופי הביאו את הפחד לרמה טירוף של 50% VIX, והפאניקה המוגזמת העידה על כך שהכסף זרוק על הרצפה וכדאי לנצל את ההזדמנות לרכוש מניות.

הפאניקה מסוף השנה כבר שכחה, ומהלך העליות מאז הצליח להגביר את ביטחון המשקיעים כך שהפחד מתומחר היום ב-20.8% (קרוב לרמת החציון), ועדיין רחוק מרמת ביטחון מופרז המעידה על סיכון גבוה בהשקעה במניות בפועל.

היסטורית, רק מהלך עליות ממושך של שנים הצליח למחוק את הפחד עד לרמה של אופוריה, וגם אז, מי שחזה צניחה של שוקי המניות נאלץ להמתין עוד חודשים ארוכים או שנים אחדות.

לפחות עפ"י המוטיבציה של המשקיעים לבטח עצמם מקריסה, המצב רחוק מאופוריה בוול סטריט, ומכאן שמחירי המניות מגלמים בצורה נאותה את הסיכון הכרוך בהשקעה. היום לא כדאי להמר על תיקון אלים בשווקים.

האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד