אלקו החזקות: חברה מסינגפור תרכוש פעילות איירוול באסיה

אלקו החזקות מוכרת לקונצרן בסינגפור נכסים הקשורים לפעילות ייצור המזגנים בדרום-מזרח אסיה בכ-33 מיליון שקל

קבוצת אלקו החזקות מדווחת היום (א') על השלמת עיסקאות במסגרת תהליך הבראתה של פעילות ייצור ושיווק המזגנים של איירוול, המרוכזת תחת חברת הבת, אלקו הולנד.

במסגרת העיסקאות, מעבירה למעשה אלקו את השליטה בפעילות ייצור המזגנים בדרום מזרח אסיה לידי גורם מוביל הפועלת באותם שווקי יעד, ונותרת במקביל עם השליטה בפעילות ייצור המזגנים בשאר העולם. בנוסף, מדווחת היום אלקו, תקבל הקבוצה תמורה נוספת הנוגעת לעיסקה שנחתמה בעבר לגבי מיזם המזגנים שלה בסין.

בסך הכל, אם לסכם את סך העיסקאות עליהן מדווחת היום אלקו, מוכרת הקבוצה בסיכום כולל נכסים שונים וזכויות בתמורה כוללת של כ-50 מיליון שקל (כ-13.5 מיליון דולר) ותרשום כתוצאה מהשלמתן רווח מצטבר, לפני ניכוי מס והוצאות, בסך של כ-23 מיליון שקל (כ-6 מיליון דולר). כמו כן, אגב השלמת עסקה זו, תקבל הקבוצה סך נוסף של 15 מיליון שקל (4 מיליון דולר) בעבור זכויות שימוש במותג Airwall בסין, שנמכרו למיזם, והיא תרשום רווח נטו בסכום דומה. הרווח יירשם כתוצאה מהפסקת היותה של קבוצת אלקו בעלת השליטה במיזם האמור.

בעיסקה הראשונה מוכרת חברת ACE SAS, הנמנית עם קבוצת איירוול, שבבעלותה המלאה של אלקו הולנד, כ-80% ממניותיה בחברה בת הונג-קונגית. חברת הבת מחזיקה בכ-67% ממיזם לייצור מזגני אוויר מסחריים בסין תמורת כ-22.5 מיליון שקל (כ-6 מיליון דולר). סכום זה משקף תוספת מעל ההון העצמי שנמכר בסך של כ-3.75 מיליון שקל (כ-1 מיליון דולר) לאלקו, לפני ניכוי מס והוצאות.

בנוסף, במסגרת שיתוף הפעולה האסטרטגי בין הקבוצות, הסכימה אלקו הולנד למכור לרוכש את מניותיה של חברה שהינה בעלת המותג Fedders, שהינו מותג מוביל בתחום מוצרי הצריכה, לרבות מוצרי מיזוג אויר. בתמורה למניות וכן להתחייבות לאי-תחרות במיזם המשותף, תקבל אלקו הולנד סכום של כ-11 מיליון שקל (כ-3 מיליון דולר). במסגרת העסקה יוותרו בידי אלקו הזכויות הבלעדיות לשימוש במותג בתחום מיזוג האוויר ב - 20 השנים הקרובות בארה"ב, קנדה, מקסיקו וארגנטינה וזאת ללא תשלום תמלוגים.

הרוכש של המניות בחברה ההונג-קונגית ושל מותג Fedders הינו קונצרן Hong Leong Asia מסינגפור, שהינו אחד הקונצרנים הגדולים בסינגפור, והעוסק במגוון רחב של תחומים, לרבות נדל"ן ותעשייה, לרבות ייצור ושיווק של מוצרי צריכה שונים ומוצרים לשוק התעשייתי, ואשר מפיץ את מוצריו בשווקים בדרום מזרח אסיה. הקונצרן מיישם בשנה האחרונה אסטרטגיה להרחבת פעילותו בתחום מיזוג האוויר, ובהקשר זה משתלבת רכישת מיזם ייצור המזגנים בסין והמותגים של Fedders ו-Airwell עם האסטרטגיה האמורה, במסגרתה ינצל הקונצרן את מערך הייצור וההפצה שלו לטובת צמיחה ארוכת טווח בתחום המזגנים באסיה.

העיסקאות האמורות הינן כחלק מתהליך יסודי של הבראה והתייעלות, שמיישמת הנהלת אלקו בשורות אלקו הולנד ואיירוול. תהליך זה כלל סגירה של מפעלים מפסידים ברחבי העולם, קיצוץ משמעותי של מצבת כוח האדם בקבוצה, ומכירת פעילויות שאינן בליבת העסקים של איירוול. בהקשר זה, רשמה אלקו בשנת 2011 רווח נטו של כ-55 מיליון שקל כתוצאה ממימוש אחזקותיה בחברה סינית, שהחזיקה במפעל לייצור מזגני אוויר. יצוין, כי במקביל למימוש האחזקה במפעל, נותרו בידי אלקו הולנד35% מהזכויות על המקרקעין עליה מוקם המפעל בסין, ואשר מיועדת להשבחה ולפיתוח.

במסגרת הארגון מחדש האמור, מכרה אלקו הולנד בתחילת שנת 2012 גם את זכויותיה בפעילות ייצור מזגנים באיטליה לקבוצת סיסטמאייר משוודיה, וכתוצאה מכך היא צפויה לרשום רווח המוערך בכ-4 מיליון יורו ברבעון הראשון של 2012. גם בעסקה זו נותרו בידי אלקו הולנד המקרקעין עליו מוקם המפעל, ובנוסף הרוכש חתם על הסכם שכירות ארוך טווח עם המוכרים.

אבי ישראלי, סמנכ"ל פיתוח עסקים באלקו החזקות, מסר: "אנו שמחים על כניסתו של קונצרן מוביל, כדוגמת Hong Leong Asia, כבעל השליטה וכשותפנו האסטרטגי בפעילותה של איירוול בדרום מזרח אסיה. אנו משוכנעים ומאמינים, כי תחת הובלת "הונג לאונג אסיה", והודות ליכולותיו, ניסיונו ויתרונותיו היחסיים בשווקים בדרום מזרח אסיה, הוא ישכיל להצעיד את איירוול לפסי צמיחה ורווחיות באופן שיביא בטווח הארוך ליצירת ערך עבור שני הצדדים.

"אנו ממשיכים לפעול לביצוע עיסקאות דומות עם גורמי מפתח בשווקי היעד של איירוול, כדי להמשיך תהליך חשוב זה", סיכם.