פייג' וברין מבצרים השליטה: "הענקנו לגוגל את לבנו"

גוגל מתכננת לשנות את מבנה המניות שלה כך שההנהלה תהנה ממרחב תמרון שיאפשר לה למכור מניות מבלי לאבד את המשקל שיש לה בניהול החברה

גוגל מתכננת לשנות את מבנה המניות שלה כך שההנהלה תהנה ממרחב תמרון שיאפשר לה למכור מניות מבלי לאבד את המשקל שיש לה בניהול החברה. במסגרת השינוי תיצור החברה דרג חדש של מניות, שאינו מעניק לבעליהן זכות הצבעה בדירקטוריון. המניות החדשות יועברו לרשות מחזיקי המניות הקיימים, לפי יחס של 2 מניות חדשות בתמורה למניה אחת.

המהלך נועד למנוע מהתרחשויות כמו מימוש אופציות למניות של העובדים או מיזוגים ורכישות המבוצעים באמצעות מניות, לפגוע בהשפעה של מייסדי החברה, סרגיי ברין ולארי פייג', על הנעשה בה.

התוכנית החדשה תעמוד להצבעה בכנס בעלי המניות השנתי של גוגל שייערך ב-21 ביוני. היא צפויה לעבור מפני שברין, פייג' ואריק שמידט, יו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל לשעבר מחזיקים בכוח ההצבעה הרב ביותר מבין בעלי המניות.

ענקית החיפוש המקוון שואפת לשמר את הגמישות המאפשרת לה לבצע השקעות לטווח ארוך באמצעות מניותיה, מבלי לצמצם את כוחם של השניים. "הענקנו לגוגל את כל לבנו ואנו מקווים להמשיך לעשות זאת בשנים הבאות", אמרו פייג', המכהן גם כמנכ"ל החברה, ושותפו ברין. "אנו רוצים להבטיח שהמבנה התאגידי של גוגל לא ינגוס בפרי עמלינו וברצוננו לעשות את העולם למקום טוב יותר", כתבו השניים בהצהרה משותפת.

פייג' וברין אמרו גם כי הם מבינים שישנם משקיעים שלא יראו את השינוי המתוכנן בעין יפה. "אנו מבינים שחברות אחרות הצליחו יפה מאוד כשהן התבססו על מודלים ניהוליים מסורתיים יותר, אבל לאחר מחשבה מעמיקה ודיונים עם הדירקטוריון, החלטנו להמשיך בגישה הנותנת את הובלת החברה למייסדיה, לטובתה של גוגל, של המשקיעים בה ושל המשתמשים בה", כתבו פייג' וברין.

עקפה את התחזיות

גוגל הודיעה על התוכנית במקביל לפרסום הדו"ח הרבעוני הראשון שלה ל-2012 ביום חמישי האחרון. ביצועיה של גוגל ברבעון זה עלו על מרבית התחזיות של האנליסטים בוול סטריט, כאשר החברה ציינה לטובה עלייה משמעותית בהכנסותיה ממודעות פרסום מקוונות.

הרווח של גוגל ברבעון, בניכוי הוצאות חד פעמיות, עמד על 10.08 דולר למניה. נתון זה גבוה מהתחזית הממוצעת של האנליסטים בוול סטריט שעמדה על 9.64 דולר למניה.

בניכוי הכנסות שהועברו לשותפות עסקיות, עמדו הכנסות החברה ברבעון על 8.14 מיליארד דולר. הרווח הנקי של גוגל ברבעון עמד על 2.89 מיליארד דולר, או 8.75 דולר למניה, זאת בהשוואה ל-1.8 מיליארד דולר, או 5.51 דולר למניה ברבעון המקביל אשתקד.

כאמור, מודעות הפרסום המקוונות היו אחראיות הרבעון לחלק משמעותי יותר מעוגת ההכנסות של גוגל. על-פי חברת הפרסום המקוון Covario, 76% מהוצאות הפרסום המקוון של חברות שונות במחשבים אישיים ובמכשירים ניידים מגיעות לגוגל.