עוד לחץ בשווקים? גל הורדות דירוג צפוי בבנקים באירופה

"וול סטריט ג'ורנל": מודי'ס תחתוך את דירוגי האשראי של בנקים באירופה בדרגה אחת לפחות - 114 בנקים על הכוונת

הבנקים באירופה נערכים לגל נוסף של הורדות דירוג, מה שעלול להשפיע לרעה על יכולתם לגייס הון ולהחריף את משבר החוב באירופה. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח סוכנות דירוג האשראי מודי'ס בוחנת את הדירוגים של בנקים רבים באירופה ודוחה לפי שעה את ההחלטה עד לתחילת מאי, אולם ישנם 114 בנקים אירופיים על הכוונת ב-16 מדינות באירופה.

הבדיקה של מודי'ס החלה בפברואר וכעת הסוכנות קרובה לפרסום התוצאות. מודי'ס לא ציינה באיזו מידה היא תחתוך את דירוגי הבנקים, אולם בכירים בבנקים אירופיים מסרו ל"ג'ורנל" כי הדירוגים ייחתכו בדרגה אחת לפחות.

לפי הדיווח, בבנקים חוששים מאוד מהורדות הדירוג כיוון שהדבר ישפיע לרעה על גיוסי ההון שלהם, וזו הסיבה שנציגי הבנקים קיימו בשבועות האחרונים פגישות עם נציגי מודי'ס וביקשו להימנע מהורדת הדירוג ביותר מדרגה אחת.

"זה יגביר את לחץ המימון", אמר סיימון אדמסון, אנליסט בנקים בקרדיט סייט.

אין זו הפעם הראשונה שדירוג הבנקים בסכנה, שכן ב-5 השנים האחרונות, מאז פרץ משבר האשראי, מודי'ס ו-S&P חתכו מספר פעמים את דירוגי הבנקים. אך הסבב הנוכחי של הורדות הדירוג צפוי לפגוע במספר גדול של בנקים בבת אחת, וכמו כן התזמון בעייתי במיוחד על רקע החרפה מסוימת במשבר החוב נוכח העלייה בתשואות האג"ח של מדינות כמו ספרד ואיטליה.

מומחים רבים במערכת הפיננסית האירופית קיוו שסקטור הבנקאות ביבשת נחלץ מהבוץ לאחר שהבנק המרכזי הזרים כטריליון אירו לכ-800 בנקים בהלוואות ל-3 שנים במסגרת תוכניות ה-LTRO. אך האופטימיות סביב הזרמות ההון התפוגגה ומניות הבנקים ספגו לאחרונה ירידות חדות בעקבות החרפת המשבר.