מכת יוקר המחיה: המחירים צפויים לזנק ב-1% החודש

רון אייכל, הכלכלן הראשי במיטב: "צפויים לחצים לעליית מחירים בתקופה הקרובה" ■ אמיר כהנוביץ מכלל פיננסים: "בבנק ישראל מקווים שרוחות האינפלציה יירגעו ויאפשרו לו להותיר את הריבית על 2.5%, שלמעשה זו ריבית ריאלית שלילית"

מדד המחירים לצרכן עלה במארס ב-0.4% לעומת פברואר - כך מסרה אמש (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). העלייה במחירי הדלק - כתוצאה מהזינוק במחירי הנפט - והתחדשות העלייה של מחירי הדיור הכריעו את הכף. גם ההתייקרות בסעיף הבראה ונופש תרמה את חלקה כמדי מארס (עלייה עונתית).

"אמנם במארס חל חג פורים, אבל לא מדובר בחג שגורר עמו עליות מחירים שמאפיינות חגים, כגון עליית מחירי טיסות, מלונות, ארוחות חג או ייקור כלי רכב להשכרה; מקסימום מתייקרים אוזני המן. לכן, קצת מפתיע שסעיף הבראה ונופש היה בין הסעיפים המשמעותיים ביותר בעליות (השני בהשפעתו - א.פ)", אמר אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי בכלל פיננסים, בשיחה עם "גלובס".

"בולטת העובדה במספר סעיפים, שההתייקרויות הן מעבר לעונתיות הרגילה", ציין רון אייכל, הכלכלן הראשי ב"מיטב". לדבריו, "התפתחות זו מצביעה על לחץ מחירים מצד הביקוש. ההתייקרות בתשומות, בעיקר בחשמל, צפויה להביא לכדי לחצים לעליית מחירים בחודשים הקרובים, גם מצד ההיצע".

החזאים מעריכים, כי בחודש הקרוב המדד יעלה ב-1% בקירוב, ומציינים כי שיעור העלייה במדד אפריל הוא, באופן קבוע, אחד הגבוהים, אם לא הגבוה ביותר, בשנה כולה.

ומה עם הריבית?

בקרב האנליסטים שוררת הסכמה, שחרף המדד הגבוה במארס וזה הצפוי באפריל, לא צפויה העלאה בריבית, למרות שהמדדים הגבוהים הללו מציבים את בנק ישראל מול אתגר לא פשוט.

"גם בבנק ישראל מקווים שרוחות האינפלציה יירגעו, ויאפשרו לו להותיר את הריבית ברמה הנמוכה כיום, 2.5%, שלמעשה זו רמת ריבית ריאלית שלילית. הוא ממש לא יהיה מעוניין להידחף להעלאת ריבית בכוח, בזמן שבארה"ב העלאת ריבית ראשונה צפויה רק באוגוסט 2014, ובאירופה גובר הסיכוי שהבנק המרכזי יחזור לרכוש אג"ח של מדינות, לאור החזרה לעליית התשואות בספרד ובאיטליה", סיכם כהנוביץ.

עליות בולטות
 עליות בולטות