מחזיקי האג"ח זועמים: בארינבוים פרע חוב לבנק הפועלים

בעלי האג"ח של BGI הופתעו לגלות כי כדי שהבנק יסכים לדיבידנד המיוחד, השיבה לו החברה 64 מיליון שקל

התנגדות גורפת לחלוקת הדיבידנד שמתכננת חברת BGI של צביקה בארינבוים. במהלך אסיפת אג"ח שהתקיימה היום הופתעו המחזיקים לגלות שערב פרסום הכוונה לחלק דיבידנד מיוחד של 36 מיליון שקל (שלא מיתרות הרווח של החברה), פרעה BGI 64 מיליון שקל מתוך חוב של 130 מיליון שקל לבנק הפועלים. למעשה, הבנק העמיד את פירעון מחצית החוב כתנאי להסכמתו חלוקת הדיבידנד.

מחזיקי האג"ח התכנסו היום (ג') במשרד עוה"ד פירט-וילנסקי-מזרחי וכנעני במגדלי עזריאלי בת"א, בעוד בארינבוים נעצמו נמנע מלהגיע לאסיפת האג"ח. למרות התחזיות המרגיעות לגבי ההון העצמי של החברה ותזרים המזומנים שלה, מחזיקי האג"ח דורשים פירעון חלקי (בדומה למה שניתן לבנק הפועלים) כתנאי לאישור הדיבידנד. הם החליטו להקים נציגות שתפתח במו"מ עם החברה, ובמקביל ביקשו ארכה להגשת התנגדות לביהמ"ש לחלוקת הדיבידנד.

חלוקת הדיבידנד אמורה לסייע לחברה האם, ZBI של בארינבוים, לעמוד בתשלום חוב למחזיקי האג"ח שלה. ZBI נדרשת לפרוע בספטמבר הקרוב את תשלום הקרן והריבית האחרון למחזיקי האג"ח, בהיקף של כ-17 מיליון שקל. החברה סיימה את 2011 עם הפסד של 31.6 מיליון שקל, ובקופתה היו בתחילת השנה הנוכחית 146 אלף שקל בלבד. בהיעדר החזקות אחרות ומקורות מימון נוספים, נאלצת ZBI להסתמך על הדיבידנד המיוחד מ-BGI, שחלקה בו, אם יאושר, יסתכם בכ-28.7 מיליון שקל.

החברה הבת, BGI, מעוניינת כאמור לבצע את החלוקה למרות שאינה עומדת במבחן הרווח ולצורך זה פנתה לאישור ביהמ"ש, כשלזכות כל נושי החברה עומדת האפשרות להתנגד לחלוקת הדיבידנד המיוחד. ביהמ"ש ביקש לקבל גם את עמדת רשות ני"ע והכונס הראשי. הדיון בנושא, שייערך במחלקה הכלכלית בביהמ"ש המחוזי בת"א, נקבע ל-17 במאי.

חוב של 280 מ' ש'

אין זו הפעם הראשונה שבארינבוים מבקש למשוך דיבידנד שלא מהרווחים בחברות שבשליטתו. בסוף דצמבר 2004 הוא רכש בתמורה ל-34 מיליון דולר 70% מחברת פולגת (כיום ZBI) מידי קבוצת אי.די.בי, ושלושה חודשים לאחר מכן השיב לעצמו את רוב השקעתו באמצעות חלוקת דיבידנד בסכום דומה מקופת החברה הנרכשת, שלא מתוך יתרות הרווח שלה (הפחתת הון שזכתה לאישור ביהמ"ש). ההמשך ידוע: פעילות פולגת, כולל המפעל בקרית גת שהעסיק 300 עובדים, נסגרו בתחילת 2008, על רקע חוסר היכולת להגיע לרווחיות.

BGI היא חברת השקעות שפעילותה העיקרית היא החזקה של 36% בחברת האופנה המפסידה בגיר גרופ, בה שולטת קרן פימי. לאחרונה מכרה BGI את החזקתה האחרת, בבנק לפתוח תעשייה, למנורה, תמורת 323 מיליון שקל. בעקבות מימוש זה היא צפויה לרשום רווח הון של 26 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2012.

BGI הפסידה ב-2011 24.6 מיליון שקל, ובסוף השנה הזו היא נשאה על גבה חוב של 280 מיליון שקל, מחציתו למחזיקי האג"ח. חוב האג"ח אמור להיפרע בשנים 2014 -2016. האג"ח נסחרת בתשואה של 9% בעוד האג"ח של החברה האם, ZBI, נסחרות בתשואה של 4% בלבד.