סקר של CNN: ברק אובמה גובר על מיט רומני בכל פרמטר

הפעם זה אישי: יתרון גדול לאובמה על רומני בסקרים חדשים ■ קבוצת התמיכה החזקה ביותר באובמה: נשים בעלות השכלה אקדמאית ■ רומני לא מצליח לשכנע את המצביעים שהוא ידע להתמודד עם המצב הכלכלי

שלושה סקרים חדשים בארה"ב מראים שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, נהנה מיתרון משמעותי על פני המועמד הרפובליקני הצפוי, מיט רומני. לפי שלושת הסקרים, לו היו הבחירות נערכות היום, היה אובמה גובר על רומני בהפרש של 9% בסקר של CNN ו-4% (סקר Pew Research Center) או 7% (סקר וושינגטון פוסט - ABC).

יתר על כן, אובמה כבר מצטייר כמנצח בדעת הקהל. בסקר של CNN התבקשו הנשאלים להשיב על השאלה הבאה: בלי כל קשר לעמדותיך, מי, לדעתך, יזכה בבחירות לנשיאות בנובמבר? 61% השיבו אובמה; 35% השיבו רומני. הניסיון בארה"ב מראה, שהתשובות על שאלה זו, או דומות לה, נוטות להגשים את עצמן בבחירות.

ארה"ב שסועה כמעט שווה בשווה בין שמרנים מכל הגוונים לליברלים מכל צבעי הקשת. כמעט כל מועמד נתון של כל אחת משתי המפלגות צפוי לזכות אוטומטית בכ-47% מהקולות. הקרב בין הדמוקרטים לרפובליקנים ניטש אפוא על כ-6% מהבוחרים. אין ספק שהבחירות בנובמבר יהיו צמודות. שום צד אינו יכול לצפות לניצחון גורף. ובכל זאת, הסקר של CNN מראה שלרומני יש בעיה קשה מאוד: חלק גדול מהציבור האמריקני פשוט אינו סובל אותו, בלי קשר להשקפותייו הפוליטיות. בניגוד לרוב הסקרים האחרים, בדק הסקר של CNN מה חושבים הבוחרים על אישיותם של שני המועמדים לנשיאות והתוצאות צריכות להדאיג מאוד את מטה הקמפיין של רומני, במיוחד לאור העובדה שרומני כבר קיבע לעצמו דימוי של אדם עצי, יהיר ובלתי ישר באין ספור מאמרים ותכניות טלוויזיה.

הנה כמה מהשאלות, פוליטיות ואישיות בסקר של CNN. למרות שנותרו יותר משישה חודשים עד הבחירות, נראה שרומני יקשה לסגור את הפער שמסתמן בחלק גדול מנתוני התשובות.

מי יכול לתת לכלכלה דחיפה? 44%: אובמה; 42%: רומני. אנליסטים מציינים שזו תוצאה מאכזבת מאוד מבחינת רומני, שמבסס את מסע הבחירות שלו על נסיונו כאיש עסקים שידע כיצד ליצור מקומות עבודה חדשים. ברוב הסקרים עד עתה נהנה רומני מיתרון על אובמה בשאלות שקשורות בכלכלה.

לגבי הסוגיות שחשובות לך ביותר, בעמדותיו של מי אתה תומך? 49%: אובמה; 37%: רומני.

מי מהמועמדים מודע יותר ומקורב יותר לבעיות המעמד הבינוני? 51%: אובמה; 33%: רומני.

מי מהמועמדים מודע יותר ומקורב יותר לבעיות שעימן נאלצות נשים להתמודד היום? 55%: אובמה; 27%: רומני.

מי ישא טוב יותר באחריות שמוטלת על הנשיא כמפקד העליון של הצבא? 52%: אובמה; 36%: רומני.

מי מהשניים מנהיג החלטי וחזק יותר? 50%: אובמה; 34%: רומני.

מי מבין השניים חביב יותר? 56%: אובמה; 27%: רומני.

מי מהשניים ישר ואמין יותר? 44%: אובמה; 33%: רומני.

מי מהשניים חולק את הערכים שלך? 49%: אובמה; 37%: רומני.

מי מהשניים מוכן להאבק למען דברים שהוא מאמין בהם? 50%: אובמה; 29%: רומני.

את מי מהשניים אתה מעריץ? 44%: אובמה; 25%: רומני.

מי מהשניים מעורר ביטחון? 50%: אובמה; 30%: רומני.

כמו סקרים אחרים, מצביע גם סקר CNN על חולשה גדולה מאוד של רומני בקרב נשים. 55% מהנשאלות אמרו שייצביעו בעד אובמה; 39% אמרו שיתמכו ברומני. שלושת הסקרים מראים, שנשים בעלות השכלה אקדמאית הן קבוצת התמיכה החזקה ביותר באובמה באוכלוסיה הלבנה. תמיכתו בקבוצה זו נעה בין 60% (וושינגטון פוסט - ABC), ל-55% (Pew) ,ל-51% (CNN).

לפי סקר CNN, אובמה נהנה מיתרון של 5% (48%-43%) על רומני בקרב בוחרים עצמאיים, כלומר אלה שאינם מגדירים עצמם דמוקרטים או רפובליקנים. גוש העצמאיים הוא שמכריע בדרך כלל בבחירות לנשיאות.

אותו סקר מראה גם פער דורי גדול לטובת הנשיא: כל קבוצות הגיל בארה"ב תומכות באובמה, למעט בני 65 ומעלה שתומכים ברומני. הנתונים מצביעים על פער של 20% לטובת אובמה בקרב אלה שמשתכרים פחות מ-50 אלף דולר בשנה. אלה שהכנסותיהם השנתיות רשומות בשש ספרות מתפלגים בערך שווה בשווה אובמה לרומני.

יודגש כי סקר אחד, סקר המעקב של גאלופ, שנערך בין 11 ל-15 באפריל, מצביע על יתרון של המועמד הרפובליקני באוכלוסיה הכללית של הבוחרים הרשומים: 47% אמרו שיצביעו בעד רומני, ו-45% בעד אובמה. אך אנליסטים מציינים, שבניגוד לשלושת הסקרים האחרים, קבוצת המדגם של גאלופ מייצגת את אוכלוסיית הבוחרים שהיתה קיימת ב-2010, לא את אוכלוסיית הבוחרים שצפויה להצביע ב-2012. הבעיה העיקרית היא, שמספר הנשאלים השחורים בסקר גאלופ, שבהם יש לאובמה יתרון מוחץ, אינו מייצג את מספרם באוכלוסיה שצפויה להצביע בנובמבר.

נקודת התורפה של אובמה היא גברים לבנים. שיעור התמיכה של רומני בקרב לבנים נטולי השכלה אקדמאית נע בין 57% ל-62% בכל ארבעת הסקרים. באובמה תומכים 27% מקבוצה זו (לפי גאלופ), 37% (CNN) ו-32% (לפי וושינגטון פוסט - ABC ו-Pew). גם בקרב לבנים בעלי תואר ראשון, יש לרומני יתרון על אובמה אך הוא קטן יותר.