משפט ההיסטוריה עדיין נמשך

אין ספק ש"פרשת קסטנר" היא המרתקת מכול הפרשות ההיסטוריות

"להרוג את קסטנר", ד' 22:45, ערוץ 2, ו-23:31, ערוץ 8

גם כחלוף יותר מ-55 שנה, עדיין לא נרפא הפצע הזה לגמרי, וספק אם יירפא אי פעם. האומנם מכר הד"ר קסטנר את נשמתו לשטן כפי שקבע תחילה בית-הדין, או שמא הצליח להציל אלפים ורבבות מכליה, כפי שמשתמע מההכרעה בערעור שהגישה המדינה?

איך הפך משפט דיבה כנגד מפיץ פמפלטים ירושלמי ל"משפט קסטנר"? למה ואיך חוסל קסטנר ואיך כל זה קשור לדימוי הצבר הישראלי הלוחם אל מול ה"מאכער" היהודי הגלותי?

פוליטיקה ואמוציות

גם בחיי אומה שידעה לא מעט פרשיות היסטוריות שנויות במחלוקת, אין ספק ש"פרשת קסטנר" היא כנראה המרתקת מכולן. יש בה פוליטיקה, אמוציות, מציאות בלתי נתפסת שככל הנראה אינה שפיטה כלל, ממשלה שנפלה בגין המשפט, קיבוץ ששינה את שמו (מ"נצר" ל"נצר-סירני"), קיבוץ אחר שהוכה באסון, בעקיפין, בעקבות ספיחי הפרשה (אסון מעגן).

אם נעשה כאן "ניים דרופינג" קטן, תכלול הרשימה כמעט את כל בכירי הפוליטיקה, המשפט והעיתונות העברית, שמות שלקשישים שבין הקוראים מוכרים אולי מימי חייהם, עבור רובנו - בעיקר מספרי ההיסטוריה.

הסרט הזה, מ-2008, מביא עדויות חדשות שהתגלו לאחר המשפט, כמו גם שיחה נדירה עם אחד הקושרים לחיסולו של קסטנר, ועדיין - מדובר באחד העניינים שכל עדות נוספת בו, תחת שתספק הוכחה חותכת לצדקתו של אחד הצדדים, רק מבלבלת ומוכיחה אולי שהשופט העליון אגרנט טעה כאשר קבע שלא בית-הדין ישפוט את קסטנר, אלא ההיסטוריה.

גם ההיסטוריה מסתבר, אינה יכולה להגיע להכרעה.

מסך שחור

כמה סרטי קולנוע שכדאי לשים אליהם לב הערב, ד' מ-21:30, ערוצי הסרטים של "יס"

גם בערב שכזה, מנצחים ערוצי הסרטים של "יס", בנוק-אאוט ממש, את אלה של "הוט".

רוברטו בניני קנה את עולמו בסרט הזה, שמתאר (בצורה קצת מוגזמת בעיני), את יכולתו של האדם לשמור על אופטימיות גם ברגעים הנוראיים ביותר. ב"החיים יפים" (21:30 "יס 2") מתאר בניני לבנו את המציאות כמשחק שבו עליהם לנצח כדי לשרוד. ב"הפסנתרן" (21:30, "יס 1"), לא מצליח אדיראן ברודי אפילו להעמיד פנים. האכזריות הבלתי-נתפסת של הגרמנים כלפי יהודי פולין, מתוארת כאן ללא שום פילטרים וקורותיו המדהימים של הפסנתרן המהולל ולדיסלב שפילמן מצליחים לטלטל גם בצפייה העשירית. "המפתח של שרה" (22:00, "יס 3"), הוא התוספת החדשה ביותר למגוון הסרטים בערב הזה, בסרט הצרפתי הנפלא הזה מ-2010, מגלה עיתונאית אמריקנית שמתגוררת בצרפת, שהיא קשורה למשפחה יהודית שגורשה מצרפת מזרחה. חותם את הרשימה סרט קצת שנוי במחלוקת של הבימאי ההולנדי-אמריקני פול ורהובן שהתמחה בעיקר בסרטי פעולה אלימים. אם תרצו, יש ב"ספר שחור" (22:00, "יס 4"), כמה רמזים ל"ממזרים חסרי כבוד" המאוחר יותר. מעשה בצעירה הולנדית שמשתמשת בקסמיה הנשיים כדי לחדור למפקדת הגסטאפו. מי שאהב את האקשן הסקסי והביזארי של חוברות ה"סטלאגים" ייהנה גם מהסרט הביזארי הזה.